bewerking van koolzaadhoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: bewerking van koolzaadhoning

Bericht door Oude Essink »

Afbeelding

Dit zijn potten bloemenhoning van 450 gr.( de nieuwe Europese standaardmaat zal 500 gr. zijn).
Ik verkoop ze voor € 3,50; als het een speciale honing betreft,
fruit,- klaver-, koolzaad enz, kosten ze € 4,-; een redelijke prijs, die mijn klanten bereid zijn ervoor te geven.
Dit laatste soort honingen ( lavendel e.d.)kosten in Frankrijk op de markt € 6,-(500 gr); een redelijke prijs, maar voor mijn klanten te duur.
hennie oes

Afbeelding
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

De honing die ik direct aan huis verkoop, (Ik heb geen bord aan de weg, dus is het meestal familie en bekenden) verkoop ik voor €3,00 per 450 gram.
Veel honing verkoop ik via winkeltjes op boerderijen. Zij betalen uiteraard minder (€2,65) om zelf ook nog een beetje marge te hebben.
Zij verkopen ze tussen de €3,00 en €4,50

Ik was twee weken terug in Frankrijk en zag daar potjes (500 gram) staan voor €7,00 (Bloemenhoning). Leek mij een beetje overdreven.

Jaap
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jaap,

In Frankrijk zijn het veelal kleine imkerijen of nauwelijks rendabele boerenbedrijfjes die oma naar de markt sturen om met "bijen" iets bij te verdienen; op een toch niet al te grote weekmarkt aldaar zie je naast vier groenteboeren en vier visverkopers ook meerdere imkers staan, die de klanten moeten lokken met de attractiviteit van de aanbieding van hun producten. de prijzen zijn overal dezelfde: plm.€ 6,- per pot van 500 gr.. Voor hen is die prijs heel reëel; zij berekenen de baten naar de kosten en houden er dan een kleine winst aan over.
Als wij dat ook deden, kwamen wij ook aan zo'n prijs. Wij voelen ons evenwel hobyïsten en kijken wat de klant van onze prijzen vindt, want wij willen wel onze honing kwijt. Wij zijn meer imkers van 0 opschrijven, 0 onthouden. Met de prijs die ik voor mijn honing vraag, heb ik het idee, dat ik zo'n beetje quite speel; een bedrijfsmatige aanpak zou een iets hogere prijs redelijk maken.
Ik zou het ongehoord vinden, als iemend onder de "quite-prijs" gaat zitten en daarmee anderen zijn bedrijfje oneerlijk beconcurreert.
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie