late darren in het volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

late darren in het volk

Bericht door Dirk C »

Vandaag Alle volkjes nog even nagekeken.
Alles in orde. In elk volk een mooi broednest en zeer veel honing in de kasten. :D
Bij één volk heb ik nog een volledige darrenraat weggesneden. De darrenraat was echter alleen nog bij dit volk volledig in gebruik. Bij de andere volken was hier honing in opgeslagen.
Nu was mijn vraag, normaal gezien beginnen ze binnen enkele weken aan de darrenslacht,waarom zouden ze dan nog energie steken in het kweken van darren? De cellen die reeds uitgelopen waren waren terug belegd. Tegen dat deze darren paringsrijp zijn, zijn ze normaal al gedood. De koningin is er eentje van vorig jaar en heeft een mooi broednest.
Heeft er nog iemand volken die nu nog volop darren kweken of denkt iemand te weten waarom de bijen dit doen? Misschien denken ze eraan de koningin dmv een stille moerwissel nog aan de kant te zetten?
graag jullie mening

vriendelijke groeten
dirk
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: late darren in het volk

Bericht door Hans van der Post. »

Dirk de conclusie/vraag; Misschien denken ze eraan de koningin dmv een stille moerwissel nog aan de kant te zetten?
Daar is het nog te vroeg voor om daar aan te denken. Wacht eerst nog eens af wanneer je overige de volken aan de darren slacht beginnen. Doet dit bewuste volk daar niet aan mee dan moeten het alarm gaan rinkelen. Ik hoop dat je nog een reserve volk hebt staan.
Hans.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hans van der Post schreef:
Ik hoop dat je nog een reserve volk hebt staan.
Hans.

Een jonge koningin kan misschien ook helpen. Ik heb in alle geval 1 volk dat nog "plannen" heeft. Is een koningin van 3 jaar (ik weet eigenlijk te oud maar was mijn sterkste reservevolk in het voorjaar.). Het had vorige week zaterdag 2 doppen staan en gisteren weer. Wacht nog op enkele reinteelt moeren zodat ze het nog een 3-tal weken moet uitzingen.

mvg

buckfast_beekeeper
Bieboerke
Contacteer:

Bericht door Bieboerke »

buckfast_beekeeper schreef:
Hans van der Post schreef:
Ik hoop dat je nog een reserve volk hebt staan.
Hans.
was mijn sterkste reservevolk in het voorjaar.). Het had vorige week zaterdag 2 doppen staan en gisteren weer. Wacht nog op enkele reinteelt moeren zodat ze het nog een 3-tal weken moet uitzingen.
mvg
buckfast_beekeeper
Beekeeper,
Je mag er zeker van zijn dat die bijen de moer niet meer willen behouden. Ze was in het voorjaar een beste reserve maar intussen heeft ze het beste van haarzelf gegeven. Je kan éénmaal, tweemaal, misschien driemaal doppen breken maar plots zal de moer verdwenen zijn. In natuurlijke omstandigheden was er nu zeker een jonge moer aan de leg. Ik hoop dat je niet te lang meer op je jonge moeren moet wachten omdat het optimaal is dat die jonge moer de winter ingaat met een mooi broednestje van haarzelf.
Mvg,
Bieboerke
Ik hoop dat je niet lang meer
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Beekeeper,
Je mag er zeker van zijn dat die bijen de moer niet meer willen behouden. Ze was in het voorjaar een beste reserve maar intussen heeft ze het beste van haarzelf gegeven. Je kan éénmaal, tweemaal, misschien driemaal doppen breken maar plots zal de moer verdwenen zijn. In natuurlijke omstandigheden was er nu zeker een jonge moer aan de leg. Ik hoop dat je niet te lang meer op je jonge moeren moet wachten omdat het optimaal is dat die jonge moer de winter ingaat met een mooi broednestje van haarzelf.
Mvg,
Bieboerke
Ben ik me terdege van bewust dat deze moer weg moet. Ik vind het sneu om op deze kast nu een jonge F1 (4 weken oud) te zetten en ze binnen enkele weken te verwijderen ten voordele van een reinteelt.

Wat het wachten betreft: Verwacht een reinteelt van Franz & Klaus Fehrenbach begin september en enkele reinteelt (Eugen Neuhauser) via het honingproject rond 15 augustus. Hoeveel dat er zullen zijn weet ik heden nog niet zodat ik op dat punt even vast zit. Zo snel ik dit weet zal het niet lang duren voor de moer is vervangen.

mvg

buckfast_beekeeper
Plaats reactie