Dutch Hive

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Biene
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Germany
Contacteer:

Dutch Hive

Bericht door Biene » wo 20 jul 2005, 14:40

Hello,
I'm a beekeeper from germany and I'd like to know something about the experience dutch beekeepers made with the polystyrol hive from the stehr company, germany, expecially with the tendece of the bees to stick propolis between the ears(?) of the frame and the aluminium-thing (or whatever) the frames lie on. Unfortunately I can't speak dutch. And my english also isn't the best. If there is anyone who I can talk to (in english or german) please answer or give me your number so we can specify my question.
Greetings
Karsten Kock
Schleswig -Holstein, Germany

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Dutch Hive

Bericht door H.J.Booij » do 21 jul 2005, 11:16

Sie meinen die Segeberger Beute?

Deuts oder Englisch ist mir gleich

Biene
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Dutch Hive

Bericht door Biene » zo 21 aug 2005, 21:29

Endlich wieder Zeit...

Ich meine die Holländische Zarge, in der Waben einen langen Oberträger haben (lange Ohren, wie wir sagen). Wie praktisch sehen Sie diese und wie stark verkitten die Bienen diese Ohren?
Schöne Grüße Karsten

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dutch Hive

Bericht door Peter Bal » zo 21 aug 2005, 22:31

Karsten:
"Ich meine die Holländische Zarge, in der Waben einen langen Oberträger haben (lange Ohren, wie wir sagen). Wie praktisch sehen Sie diese und wie stark verkitten die Bienen diese Ohren?"

Das verkitten ist is der Hollandischen "normal" zarge sicher weniger als in der Segeberger zarge mit Hofmann rahmen.
In eine Hollandische zarge liegen die rahmen auf ein blech und is der oberflach der verkittet wird klein.

gruss,
Peter

Peter

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Dutch Hive

Bericht door Kroese » wo 31 aug 2005, 17:16

Biene schreef:
Endlich wieder Zeit...

Ich meine die Holländische Zarge, in der Waben einen langen Oberträger haben (lange Ohren, wie wir sagen). Wie praktisch sehen Sie diese und wie stark verkitten die Bienen diese Ohren?
Schöne Grüße Karsten
Gisteren heeft Karsten mij gebeld. Ik had hem al weer een poosje geleden een aantal foto's gestuurd met de wijzigingen die ik aan de standaard duitse bak heb gemaakt om hem geschikt te maken voor onze "lange oren". De tot nu toe reeds bekende ombouw van deze bak vond ik niet erg geschikt. De "oren" liggen dan plat op een aluminium strip, en worden door de bijen rondom vastgekit. Ook kunnen er bijen onder de "oren" geplet worden.
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder mijn wijziging:
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik een duitse bak doorgezaagd en weer aan elkaar geplakt met pur schuim. Daarna heb ik de zijkanten weer glad gemaakt, en geschilderd. Het is te doen, maar toch wel precies werk. Ik vind het resultaat niet "netjes"

Karsten vond mijn ombouw wijze zeer geschikt, ook gezien de stevigheid. De propolis kan makkelijk afgekrabd worden, zonder beschadigingen aan het schuim.

Hij heeft een relatie met de producent "Stehr", en wil deze wijze gaan bespreken. Een nieuwe matrijs voor de Hollandse markt is zeer duur. Een inleg aanpassing in de duitse matrijs is veel goedkoper.
Ik heb hem er op gewezen dat indien ze ook een 150 mm hoge Honingkamer kunnen maken, het wel zeer interessant kan worden voor de Nederlandse, en misschien ook wel voor de Engelse markt. (De engelsen hebben bijna de zelfde raammaat met de zelfde "lange oren".)
Zie: http://website.lineone.net/~dave.cushma ... sions.html

Uiteraard moet de prijs natuurlijk in verhouding blijven met de Duitse prijzen. Hij zei dat er dan een markt voor moet zijn. Ook de handel moet hier afzet in zien.

Het gaat er nu om, of er belangstelling is in Segeberger onderdelen die beter geschikt zijn voor onze raammaten. Incl. onze HK 150 mm.

Misschien zou er een "POL" voor gemaakt kunnen worden, om de interesse te kunnen peilen.
Laat eerst uw mening hier eens horen.


Voor meer foto's van mijn ombouw wijze zie de Foto knop op de onderste link.(pedigrees)

Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese
Apeldoorn
http://home.hetnet.nl/~kroese/ (homepage)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees)

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Dutch Hive

Bericht door willem » wo 31 aug 2005, 19:44

(De engelsen hebben bijna de zelfde raammaat met de zelfde "lange oren".)
BIJNA dezelfde raammaat, dat is net niet helemaal, Duitsland is 10mm groter, in de breedte, en 5mm hoger, dan ons simplexraam dus met een simpel inzet stukje ben je er niet, je moet ook wat aan de hoogte doen en Engeland is zeker 5mm smaller de hoogte weet ik niet. Bovendien is er geen "Hollandse markt" met die paar duizend imkers, waarvan driekwart zweert bij houten kasten. De wereld imkerij werkt al sinds 1860 met korte oren. Mijn mening: in Segebergerkasten horen duitse ramen met korte oren.
Als onze oosterbuur graag lange oren heeft, aan zijn ramen, waarom dan geen Zander met lange oren, de firma Holtermann heeft genoeg keus in kunststofkasten.
groeten, willem

x

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten