vandalisme op de heide

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
wendy
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

vandalisme op de heide

Bericht door wendy »

1 kast staan sinds 2 weken op de heide, ze hadden al mooi gehaald.
De heide geeft veel dracht in Brabant.
HELAAS.....
Gisteren kwam een collega imker bij me thuis en vertelde slecht nieuws te hebben.
De kast was door vandalen omgestoten en hij had een hand bijen met op elkaar liggende raten verkleumd gevonden.
Hij heeft ze zo snel weer zo goed mogelijk in de kast gezet, en kwam mij waarschuwen. Aardig van hem!
Zijn kasten waren bewerkt met een dikke tak, de deuken zaten in het deksel. Afvalbakken stuk etc.
Vandaag ben ik gaan kijken, een armoedig volkje, amper 3 ramen bezet.
Omdat er direct een wandelende groep mensen kwam kijken ( de parfum kwam me tegemoet) en de bijen niet zo erg vriendelijk waren, heb ik niet verder naar de koningin gezocht en de kast snel dichtgemaakt.
Wat kan ik het beste doen?
koningin zoeken?
naar huis halen en verenigen?
of terug brengen naar een 6 ramer en ze daar laten staan om bij
te komen? (als er een koningin is natuurlijk)

Wendy
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: vandalisme op de heide

Bericht door buckfast_beekeeper »

Je zal eerst toch de koningin moeten zoeken. Vind je geen meer [V] is verenigen natuurlijk de beste optie, zijn de nog levende bijen niet verloren. Wordt ze wel gevonden, zijn er 2 mogelijkheden. Denk je dat het volk voldoende groot is om alleen de winter te overleven, kan je ze inwinteren. Anders kiezen tussen 2 koninginnen en verenigen. Omdat je niet zo snel kan zien of er "beschadigingen" zijn zou ik opteren om de koningin die niet op deze kast zit te laten leven en deze te verwijderen.

In alle geval zou ik ze zeker naar huis halen. Op de heide zullen ze onbeschut niet veel meer presteren. Ze hebben hun bijen nodig om het broed (dat nog leeft) te verwarmen. Thuis kan je beginnen met inwinteren. Ook is het thuis makkelijker te zoeken naar de koningin zonder "pottekijkers".

Pardoneer echter de wandelaars. Ze waren alleen nieuwsgierig en met hun parfum wisten ze niet dat ze misdeden.

mvg

Theo
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Wendy

Heel jammer dat het zo is gelopen en ik hoop dat je een goede oplossing vindt om het probleem aan te pakken.

Wat misschien een optie voor de volgende keer is om als je je bijen op openbare plaatsen hebt staan altijd de reisbanden erom te laten zitten. Het is misschien wat lastig met het controleren maar voorkomt wel dat mensen zichzelf uitnodigen om eens onder de kap te kijken of, zoals in dit geval veel erger, de boel te slopen.

Voor een andere groep criminelen, de dieven, maak je het daarintegen wel weer iets aantrekkelijker. Klepje dicht en inladen maar.

Wat is wijsheid?

Jaap
Aart
Contacteer:

Bericht door Aart »

Hoi Wendy,

Over wat Jaap zei van die spanbanden is een goede, een vriend had een paar jaar geleden ook last van vandalisme.

Toe hebben we in plaats van spanbanden draadeind met bouten en liggers gemaakt die onder de balken (waar de kasten op staan) en zo over de kast heen bevestigd werden.

Bouten aandraaien en ze zijn moeilijk of niet mee te nemen of omte gooien. Het is als het principe van een bloemenpers.
wendy
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door wendy »

dag beste mensen,

De koningin was gesneuveld, ik heb de overgebleven bijen vereningd met een ander volk, da's gelukkig goed gegaan.
Op aanraden van de boswachter zal ik ze de volgende keer ietsie verder op de heide zetten, niet zo kort langs het fietspad.
Wel jammer van de aandacht die er was van voorbijgangers..

dank jullie voor de goede adviezen.
Wendy
Plaats reactie