Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
hans hoogendoorn
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="buckfast_beekeeper"]
[brIk ben voor het gebruik van een moerrooster. Heb je tenminste de garantie dat je alleen honing oogst van niet bebroede raten. Ik weet dat er nog altijd imkers zijn die het wel doen. Ik ben er echter tegen en doe het dan ook niet.[/quote]
Hallo Theo

Het moerrooster kan dus wel met het uitbreiden van het broednest
naar achteren verschuiven (en de tevens honingramen ook).
Dat voordeel blijft. Althans zo zie ik het.
Ik werk overigens zelf ook met een moerrooster.

De kast lijkt me inderdaad zeer fijn voor de rolstoelers.
Misschien wel de allerbeste mogelijkheid voor hen.
Naast het voordeel van warmbouw (honing achterin), een lage kast en een beetje bijdraaien. Ik zie het voor me.

Maar hieruit blijkt wel, dat de eerdere stelling,
dat de bijen geen honing opslaan in het roterende deel,
dus kennelijk niet waar is.
Misschien komt dit omdat de dames nu geen andere keus hebben.

mvg Hans.
.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

hans hoogendoorn schreef:
Maar hieruit blijkt wel, dat de eerdere stelling,
dat de bijen geen honing opslaan in het roterende deel,
dus kennelijk niet waar is.
Misschien komt dit omdat de dames nu geen andere keus hebben.
Hallo Hans,

Het was ook het grote vraagteken voor de makers. Het was een experimentele kast, ze hebben het dan maar gewaagd. Blijkbaar hebben de bijen er geen last van. Dat dit gebeurd omdat de dames geen andere keus hebben? Dit is inderdaad mogelijk. Maar zo kan je nog andere zaken bedenken natuurlijk. Waar het om draait is tenslotte slaan ze honing op of niet. Wordt het een knoeiboel wegens het uitlopen van de nectar of niet. Blijkbaar is er inderdaad geen probleem.

De makers gingen de volken niet behandelen tegen varroa. Ze hebben ze wel behandelt bij het maken van de aflegger. Dit om de volken met zo weinig mogelijk mijten te laten starten en dan te kijken hoe ze zich in de toekomst gedragen.

Omdat de "honingkamer" mee draait blijven alle voordelen van warmbouw behouden.

mvg

Theo
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Goedemiddag Theo en Hans,

Is het niet zo dat de hongaarse uitvoering juist gebruik maakt van de rond draaiende broedkamer waardoor de bijen genoodzaakt zijn om de honing in de honingkamer (die stil staat) op te slaan ? Ik ben bang dat als de honingkamer ook mee draaid de honing constant verplaatst zal worden

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Hoi Dennis,

Je vraag verrast me.

Iets naar voren in dit onderwerp (8-9-2005: 12:48:17) schreef Theo "Dat de honingramen meedraaien blijkt geen beletsel voor het verwerken van de nectar."
En vandaag 21:51:28 schreef hij "Blijkbaar is er inderdaad geen probleem".

Wellicht plaatsen de bijen de honing liever in een stilstaande honingkamer, maar ze doen het dus blijkbaar ook in een ronddraaiende.

Albert
hans hoogendoorn
Contacteer:

[quote="Dennis"]

Goedemiddag Theo en Hans,

Is het niet zo dat de hongaarse uitvoering juist gebruik maakt van de rond draaiende broedkamer waardoor de bijen genoodzaakt zijn om de honing in de honingkamer (die stil staat) op te slaan ? [/quote]Dennis, zo had ik het ook begrepen.

Goed opgemerkt. Ik deel je vrees, dat de honing constant verplaatst zal worden als de honingkamer mee draait,
Had ik nog niet aan gedacht.

Daar zou in het experiment (meetbaar) op gelet moeten worden.
Theo zit daar dichter bij als ik.
Niet onbelangrijk voor het mechaniek, want het zwaartepunt van de kast zal dus
na elke draai door hen naar boven verplaatst worden, totdat de honing verzegeld is .....
En niet vergeten, de verspilling van energie.
Het houdt de dames wel bezig en van de straat. Mogelijk te veel.
ik ben benieuwd.

Trouwens, dat de bijen wel honing willen opslaan in de cellen, die horizontaal staan, blijkt wel uit de foto's van Bertus, mbt tot de opslag van het wintervoer nadat hij met roteren was gestopt.

mvg Hans.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hans en Dennis,

De makers van de experimentele kast(en) hebben me, tijdens onze laatste ontmoeting op 21 augustus, gezegd dat ze er verstomd van stonden hoe mooi gelijkmatig de honing verdeeld was in de niet gesloten ramen. Vermits de kasten pas begin juni gevuld zijn (met een volledige kast bijen), is de test natuurlijk geen referentie voor een heel jaar. Er zullen waarschijnlijk nog verbeteringen worden aangebracht. Van verplaatsen van de honing hebben ze niet gesproken. De kast wordt 2x daags 180° gedraaid. Blijkbaar zat de honing toch niet aan 1 kant.

Ik kan de makers wel eens vragen om daar eens aandacht aan te besteden. Volgend jaar zal er ook vergelijking mogelijk zijn. Ze komen dan gelijk uit de winter. Zien welke kast zich best ontwikkeld.

mvg

Theo
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Ronddraaiers,

Ik heb de koe bij de horens gevat en ben zelf rond gaan draaien Het resultaat is dat ik nu misselijk ben.:D:D:D

Nee even "zeerieneus"

Mijn bevindingen waren toen ik er mee begon, en de zwerm in de kast had geplaatst de volgende dagen ben gaan bijvoeren. Immers ze hadden al een tijdje in de boom gehangen en het weer was slecht.

Bij de cotrole die ik een paar dagen later uitvoerde was dat de raat prachtig uitgebouwd en ik verbaast was dat het voer zeer mooi in een cirkel aan de buiten van het raam was op geslagen. Dat de andere onderzoekers daar ook verbaasd over waren, die mening deel ik.
Dat het suikerwater 1:3 er uit liep, daar was geen sprake van. Ik veronderstel dat ik door gegaan was het gewoon was verzegeld ondanks dat de kast draaide.

Het voer verdween op het moment dat ik er een honingkamer op plaatste. Het werd in een rap tempo daar na toe gebracht.

Bertus
hans hoogendoorn
Contacteer:

[quote="apiario"]

Beste Raddraaiers,

Mijn bevindingen waren toen ik er mee begon, en de zwerm in de kast had geplaatst de volgende dagen ben gaan bijvoeren. Immers ze hadden al een tijdje in de boom gehangen en het weer was slecht.

Bij de cotrole die ik een paar dagen later uitvoerde was dat de raat prachtig uitgebouwd en ik verbaast was dat het voer zeer mooi in een cirkel aan de buiten van het raam was op geslagen. Dat de andere onderzoekers daar ook verbaasd over waren, die mening deel ik.
Dat het suikerwater 1:3 er uit liep, daar was geen sprake van. Ik veronderstel dat ik door gegaan was het gewoon was verzegeld ondanks dat de kast draaide.

Het voer verdween op het moment dat ik er een honingkamer op plaatste. Het werd in een rap tempo daar na toe gebracht.[/quote]Hele belangrijke info Bertus !
Het voer wordt dus vermoedelijk naar de buitenranden verplaatst en blijft daar.
Maar affijn het is vast nog te vroeg voor echte conclusies.
Dus gaarne blijven observeren en ons blijven verblijden met je kollum.

mvg Hans
PS 1:3 is wel erg dun. Drukfout ?
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

nee, de goedkope aldisuiker was later in de aanbieding,vandaar:D

Het spreekwoord zegt:
zuingheid en vlijt,bouwd huizen als kastelen, en een alte smerige
kast en bij fokt mijten als kamelen.

Maar ik hou jullie op de hoogte.
Op dit moment word er meer gekit.

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Arjan.

Ik reageer maar even hier ,als het gaat om de roterende kast
Op dit moment is het stil en rustig zo het hoort.
Maar toch leuk dat je er ook een kast wil maken.
Nu het rustig wordt op het bijenfront ben ik zins zaterdag weer een klein beetje
begonnen om een tweede en derde ronde kast te bouwen, ik denk dat het voor jou heel wat voordelen bied vooral als je overdag op je werk zit en niet zomaar even naar de bijen kan lopen
Zoals de zaken er nu voorstaan blijk het inderdaad zo te werken als het door de uitvinder
is voor gesteld. Ik gok het er op dat ook het nog af te lopen traject goed gaat.

De nieuwe kasten ga ik wat vereenvoudigen en de zogenaamde fouten er uit halen
Als er belangstelling bestaad wil ik de vorderingen best hier mededelen ,ik hoor het wel

Groet.
Bertus
Plaats reactie