welke plant geeft dit stuifmeel ?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
marc
Contacteer:

welke plant geeft dit stuifmeel ?

Bericht door marc »

Iemand enig idee waar nu een donkerrood (steenrood) en een grijsgroen stuifmeel vandaan zou kunnen komen, de drachtplantengids blijft hierbij in gebreke voor deze tijd van het jaar.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: welke plant geeft dit stuifmeel ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

marc schreef:
Iemand enig idee waar nu een donkerrood (steenrood) en een grijsgroen stuifmeel vandaan zou kunnen komen, de drachtplantengids blijft hierbij in gebreke voor deze tijd van het jaar.
Hallo Marc,

Je zal op zoek moeten gaan. Staan er herfst crocussen of safraan crocussen in de buurt? De meeldraden van de safraan crocus (Crocus sativus) hebben de kleur van de safraan in de potjes, het zijn tenslotte de gemalen meeldraden van deze crocus. Deze staan nu volop in bloei.

mvg

Theo
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Grijsgroen, niet te grote klompjes: klimop?
KLIMOP!!
hennie oes

Afbeelding
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Oude Essink schreef: KLIMOP!!
hennie oes
Hallo allemaal,

Hebben jullie in Nederland een andere klimop (Hedera) dan wij in België. Als mijn ogen me niet in de steek laten, is het stuifmeel van de klimop geel neigend naar oranje. Volgende foto werd genomen op 2 oktober van dit jaar op de klimop. De foto is spijtig genoeg niet 100% scherp maar zeker voldoende om de kleur van het stuifmeel te zien.
Afbeelding

Een close up van het stuifmeel.
Afbeelding

Ik denk dat het grijsgroen stuifmeel elders moet worden gezocht.

mvg

Theo
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hallo iedereen,
Het is een spel geworden om te achterhalen waar die bijen nu eigenlijk overal uithangen. Het stuifmeel is daar een goede indicator voor, veel stuifmeelsoorten zijn ondertussen bekend maar er lijkt me nog een hele weg te gaan. De bijen trachten te volgen bij deze temperaturen is niet te doen, hun fourageergebied is veel te ruim en ze vliegen in alle richtingen weg. De herfsttijloos (of -krokus) groeit hier wel maar ik zie er momenteel zelfs geen bijen op, ze hebben elders meer. De klimop geeft niet dat stuifmeel. Het gaat nochthans om een serieuze dracht, het mosterdveld op +/- 800 m laten ze links liggen hiervoor.
Het steenrode stuifmeel is te vergelijken met datgene wat ze van de paardekastanje plukken vroeger op het jaar, alleen nog wat feller.
Grijsgroen is voor mij de meest juiste omschrijving die je kan geven aan het andere stuifmeel dat in grote getale binnenkomt, het hangt een beetje af van de lichtinval en varieert van oud-grijs naar donker-groen. Het is ook niet de dracht van enkele bijen, de 8 kasten van de stand vliegen erop.
Zou er een plant zijn die bij deze uitzonderlijk nazomer, uitzonderlijk veel stuifmeel geeft, wat andere jaren niet voorkomt.
Wat het ook weze, het is alleszins een late meevaller voor de volken.
Groetjes, marc
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

grijsgroen: KLIMOP!! hennie oes
Ik moet mijn zekerheden bijstellen.
De pollenverzamelende bijen bewerken bij het opslaan in korfje de kleur; gevolg is dat de opgave van verschillende onderzoekers uiteen loopt; Deze bekijkend, klopt mijn grijsgroen voor de klimop niet; de kleur gaat eerder van geel naar geelbruin naar bruin. Deze collage laat het zien:

Afbeelding

grijsgroen zou van de tuinboon kunnen zijn; als die in de buurt staat en bloeit; bepaalde soorten ooievaarsbek zou ook kunnen.
rood: dahlia of geranium. [?]...[?]...

hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie