vallende mijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vallende mijten

Bericht door Hans van der Post. » di 25 okt 2005, 20:25

Als je boven in het scherm op zoeken klikt komt er er een invul schermpje waar in je het woord mierenzuur invult. Dit heb ik gevonden:
~~~~~~~~~~~~~~`
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4662 in een reactie door Gerard Boswinkel
(In Duitsland gaan ze er vanuit dat wanneer de natuurlijke mijtenval in de winter <= is aan 0,5 mijt/dag, je gedurende het actieve imkerseizoen niets hoeft te doen en pas eind juli, begin augustus met mierenzuur de bestrijding ter hand hoeft te nemen. Misschien is het dan ook wel zo dat je pas in september kunt starten met de mierenzuurbehandeling)
~~~~~~~~~~~~~
Een mijt in de 24 uur is niet veel dit volk met rust laten, maar 19 mijten.... Niet nog een keer met mierenzuur behandelen iets anders gebruiken bv oxaalzuur.
Hans

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: vallende mijten

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 26 okt 2005, 10:10

Hoi Paul,

Jij schreef: "Zo telde ik vandaag, 11 dagen na de laatste mierenzuurbehandeling, mog tussen de 1 en 19 mijten per volk in 24 uur."

Houd er wel rekening mee dat mierenzuur ook mijten doodt die zich in het gesloten broed bevinden. Aangezien de lengte van het gesloten broed stadium 12 dagen duurt, zou ik na een week/14 dagen nog een keer de mijtenval controleren. Volgens de Duitse literatuur is deze dan weer op zijn natuurlijke waarde terug gevallen.

Overigens ben jij volgens mij wel op de goede manier bezig. Het tellen van de natuurlijke mijtenval na behandeling is de enige manier om iets te weten te komen over de effectiviteit van je varroamijt bestrijding. Daarom vond ik het ook zo vreemd dat er in de vragenlijst van de Ambrosiushoeve (zie septembernummer 'Bijen') hier niets over gevraagd werd.

Iets anders is nog wel dat die natuurlijke mijtenval niet alles zalig makend is. Vorig jaar had ik een volk dat ik twee maal met mierenzuur behandeld had. Half november heb ik gedurende 14 dagen de natuurlijke mijtenval gecontroleerd. In die 14 dagen vielen er geen mijten naar beneden, dus heb ik toen besloten geen oxaalzuurbehandeling te geven. Maar in augustus van dit jaar moest ik begin augustus snel de honingkamers van dit volk halen omdat er veel dode bijen voor de vliegplank lagen en ik veel bijen met verkreukelde vleugeltjes waarnam. Waarschijnlijk ben ik net op tijd geweest met de varroamijtbestrijding anders was dit volk in het voorjaar van 2006 dood geweest.

Overigens kun je nu met de Nassenheider horizontaal verdamper nog steeds een mierenzuurbestrijding uitvoeren. Je dient dan wel met 85% i.p.v. 60% mierenzuur werken.

Groeten..............

Gerard
Groeten

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: vallende mijten

Bericht door Tieme » do 27 okt 2005, 20:14

Beste allemaal,

Per dag tellen is waarschijnlijk te vaak om betrouwbare gegevens te hebben. Ook zo kort na de behandeling wil het niet veel zeggen.
Het is dan moeilijk om nauwkeurig te bepalen hoeveel er nu echt valt als gevolg van gewone sterfte en gerelateerd daaraan hoeveel mijten er in het volk zijn. Beter is het gemiddelde van een week te nemen.

Er is overigens een leuk modelletje op een engelse site:

http://www.csl.gov.uk/science/organ/ environ/bee/diseases/varroa/varroamodel.cfm

waar je de gevallen mijten per periode in kan vullen. Het model rekent dan uit hoeveel mijten er in het volk zijn en wanneer er weer behandeld moet worden.

Als je dus de mijtval van een week na de behandeling gedurende een week invult in het model kun je wel een idee krijgen van de aanwezige mijten.

Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: vallende mijten

Bericht door Tieme » do 27 okt 2005, 20:22

Sorry,

Ik moet toch eens beter leren lezen. 11 dagen na een behandeling lijkt me bijna voldoende om weer natuurlijke mijtval te hebben, al is het misschien beter inderdaad het laatste broed dat tijdens de behandeling gesloten is eerst uit te laten lopen.

En dan de mijtval van een week invullen in het modelletje.

bij 19 mijten op een dag zegt de varroacalculator dat er meteen behandeld moet worden; En dat de mijtval van een dag geen nauwkeurige berekening toelaat. Volgens het model zouden er ongeveer 3800 mijten in het volk aanwezig zijn.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten