Opmerkingen over de honingetiketten
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Opmerkingen over de honingetiketten
De honing-etiketten voor 2006 zullen weer anders zijn dan in voorgaande jaren.
Er zijn weer nieuwe Europese regels waarin niet meer nodig is om een productkode op het etiket te zetten.
hans
Er zijn weer nieuwe Europese regels waarin niet meer nodig is om een productkode op het etiket te zetten.
hans
Re: Opmerkingen over de honingetiketten
wat is er nog meer veranderd voor de honing etiketten
waar kan ik dat eventueel vinden
waar kan ik dat eventueel vinden
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ik zag dat Peter Bal meer in de honingpot heeft dan de gemiddelde andere imker namelijk 475gr inplaats van 450 gr Hoe zit dat Peter?
Hans
Hans
Wel, ik gebruik potjes van de plaatselijke stroopfabriek. Daarvan heb ik er diverse gevuld en gewogen en ik kwam op een inhoud van 490 gram. Het was wel op de keukenweegschaal, en die is niet vakkundig gekalibreerd.Hans van der Post schreef:
Ik zag dat Peter Bal meer in de honingpot heeft dan de gemiddelde andere imker namelijk 475gr inplaats van 450 gr Hoe zit dat Peter?
Hans
De keuringsdienst van waren heeft vorig jaar een pot meegenomen met dit etiket. Ik heb geen opmerkingen gekregen terwijl de medewerker aangaf dat de inhoudsopgave wel moest kloppen.
Ik ben al langer van plan om de inhoud eens op een gecertificeerde weegschaal te checken, maar dat komt er nooit van.......
groeten,
Peter
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Kheb eens professioneel potten staan vulen voor mijn neef. Daardoor weet ik dat de inhoud 1% naar boven of beneden mag afwijken in Europa.
Dus 1000gr betekent: tussen 990 en 1010 gram.. Als je er per ongeluk 1015 in gooit doen ze niet gauw moeilijk, maar bij 989 kan je last krijgen.
Dus 1000gr betekent: tussen 990 en 1010 gram.. Als je er per ongeluk 1015 in gooit doen ze niet gauw moeilijk, maar bij 989 kan je last krijgen.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Binnenkort zal het afgelopen zijn met onze potten van 450 gr. naar een standaardmaat van 500gr. (Europese eenheidsmaat). Bij mijn weten moet de regel het Eur.parlement nog passeren.
hennie oes

hennie oes

-
- Contacteer:
Beste Hans en alle andere honingpotvullers,Hans van der Post schreef:
Hans
Het Algemeen Keuringsreglement van de Stichting Bedrijfsraad voor de Bijenhouderuij in Nederland vermeldt op pagina 4 onder "Algemeen" bij het zevende aandachtsstreepje dat een honingpot ± 465 gram honing bevat wanneer de pot is afgevuld tot de vulrand.
Als je exact 450 gram honing in een normale honingpot doet, dan zal zo'n pot er "mager" uitzien.
Lammert van Beek
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Even een reactie op die van Maarten.
Het afvullen bij je neef gebeurt waarschijnlijk met op het etiket een e vermeld. Dat hoort bij geijkte weegschalen.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Het afvullen bij je neef gebeurt waarschijnlijk met op het etiket een e vermeld. Dat hoort bij geijkte weegschalen.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Jan,
volgens mij staat de e op een etiket voor "estimate", dus 'bij benadering, gemiddeld'. Zo heb ik het op mijn etiketten bedoeld. Ik zorg er altijd voor meer dan 450 gram in een pot te hebben, en wijk dus naar boven af.
zie:wikipedia over het e-teken
groet,
Henk
volgens mij staat de e op een etiket voor "estimate", dus 'bij benadering, gemiddeld'. Zo heb ik het op mijn etiketten bedoeld. Ik zorg er altijd voor meer dan 450 gram in een pot te hebben, en wijk dus naar boven af.
zie:wikipedia over het e-teken
groet,
Henk
-
- Contacteer:
Henk, vermelden van het 'e'