Dracht November 2005

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Dracht November 2005

Bericht door Oude Essink »

Het is vandaag 8 november; de temperatuur bij mij 12,5o C.
Met mijn fototoestel ben ik om 11 uur de tuin ingedoken om de bloeiende drachtplanten vast te leggen. Bijen vlogen volop in de Mahonia; zelfs een late hommel kwam ik daar tegen.
Hier de foto's op een rijtje; het werd een hele lijst:
..
Afbeelding
..
Afbeelding
..
Afbeelding
..
Afbeelding
..
Afbeelding
..
Afbeelding
..
Afbeelding

Van al deze drachtplanten zijn de Winterjasmijn, de Mahonia de Viburnum Tinus en de Struikkamperfoelie Winterbloeiers die met dit warme weer erg vroeg van start gingen.

hennie oes

Afbeelding
tineke w.
Contacteer:

Re: Dracht November 2005

Bericht door tineke w. »

Ik geniet van deze foto's! Veel van deze bloemen zie ik ook nog in mijn tuin. Welke Mahonia is dit?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoi Tineke: de Mahonia Japonica; bijna 2m hoog en 1.5m in doorsnee; bloeit de hele winter aan handvormig lange horizontale bloemstelen; als de temperatuur het even toelaat, zitten er vooral hommels en bijen in.
hennie oes
tineke w.
Contacteer:

Bericht door tineke w. »

Ik heb die andere, met trosvormige bloemen (aquifolium?). De eerste bloemknoppen worden nu aangelegd, na een grote snoeibeurt in augustus. Voer voor de bijtjes in april.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

tineke w. schreef:
Ik heb die andere, met trosvormige bloemen (aquifolium?). De eerste bloemknoppen worden nu aangelegd, na een grote snoeibeurt in augustus. Voer voor de bijtjes in april.
Hallo Tinneke,

Ik heb hier wel geen boek over snoeien direct bij de hand. Is snoeien in augustus niet laat? Ik dacht dat de regel was dat al wat bloeit voor de zonnewende gesnoeid wordt direct na de bloei en dat alle planten die bloeien na de zonnewende gesnoeid worden in het voorjaar.

Enige mij gekende uitzondering zijn rozen. Zij bloeien reeds voor 21 juni en worden toch gesnoeid in het voorjaar (invriezen tegengaan).

Vrees je niet dat je struik te weinig energie heeft kunnen opdoen om uitbundig te bloeien?

Of heb ik het hier totaal verkeerd?

@ hennie oes: Weer mooie foto's [:)]

mvg

Theo
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Snoeien gaat over het aanwenden van de groeispurt ten gunste van meer bloemvorming en minder tak en bladvorming.
Theo, voor noordelijke gewassen die alleen maar 1 groeispurt hebben in het voorjaar, geldt jouw vuistregel. Meer zuidelijke gewassen -zoals mahonia of laurierkers- kennen een tweede groeispurt in de nazomer na afloop van de zomerhitte. Dan is maximale bloei in het volgend voorjaar juist gebaat bij snoei aan het begin van deze tweede groeispurt.

Rozen (ook zuidelijk) worden trouwens in drie fasen gesnoeid:
-na de bloei grof snoeien ten gunste van de wortel vorming
-na de winter scherp zetten zodat de eerste groeiexplosie vooral bloeitakken oplevert
-en tijdens de bloei uitgebloeide takken wegnemen zodat de jongere takken nog tot bloei gestimuleerd worden.

Bij de steeds warmere nazomers (tot in november aan toe) geldt het zuidelijke snoeiregime ook oor 2-jarigen: een keer afmaaien in augustus of begin september geeft een rijkere bloei in de bloeitijd volgend jaar.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

maartenkleijne schreef:

Bij de steeds warmere nazomers (tot in november aan toe) geldt het zuidelijke snoeiregime ook oor 2-jarigen: een keer afmaaien in augustus of begin september geeft een rijkere bloei in de bloeitijd volgend jaar.
Is het niet gevaarlijk om op deze nazomers te rekenen? 90% zal het wel lukken. Maar wat met die overige 10%.

Net als sommige planten die voor de winter moeten worden beschut, meestal de winter overleven zonder dit beschermende kleed, durft het wel eens mislopen. Ik herinner mij bijvoorbeeld de winters 84-85 en 85-86, in de vorige eeuw, als desastreus voor veel gemiddeld winterharde planten.

Sorry dat ik zo weinig geloof in deze "nieuwe" manieren van werken. De traditionele manieren zijn tenslotte ontstaan uit jarenlange ervaring.

mvg

Theo
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Het warme najaar moet de natuur toch behoorlijk van slag hebben gemaakt, zag vandaag een groepje bloeiende sneeuwklokjes.
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

Afbeelding
HERFST HEEMTUIN GEMEEENTE KAMPEN november 2005[/img]
Napraat papier van de heemtuin wandeling op 19 november 2005

In deze tijd van het jaar kan er in een week tijd veel veranderen, regen en kou, dat waren we de laatste maanden niet meer gewend, en dat was ook te zien in de heemtuin, heel veel nabloei, zo stonden er op15 november de volgende planten nog te bloeien;
Bijvoet
Brandnetel
Boerenwormkruid
Melkdistel
Rode klaver
Roze ooievaarsbek
Stinkende gouwe
Gevlekte dovenetel
Groot glaskruid
Robertskruid
Berenklauw
Avondkoekoeksbloem
St. Jacobskruiskruid
Trosglidkruid
Paardebloem
Slipbladige ooievaarsbek
Steentijm
Mispel
Betonie
Akkerleeuwebek
Hondsdraf
Gele kamille
Gewone brunel
Stinkende ballote
Droogbloeier
Zeepkruid

De bladeren van de hazelaar en de Walnoot en de Grootbladige Linde staan nog vol- op in het blad, onder de gevallen bladeren staan o.a. een Parasol zwam, Inktzwam. Chloor Mycena, en op stronken ondermeer Gewei zwam en Koraalzwam.

Dit is voor dit jaar de laatste wandeling, ik hoop dat u net als ik van de wandelingen, voor zover u ze meegemaakt heeft, genoten heeft
Ik wens u een mooi winter seizoen en tot, bij leven en welzijn, begin maart bij de volgende wandeling. Beheerder Heemtuin Æbe Poutsma
aebe.poutsma(APENSTAART)hetnet.nl . Actief in Kampen, Heemtuin, http://www.stadkampen.nl

Æ.
Plaats reactie