lisianthus

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

lisianthus

Bericht door Oude Essink »

In bloemstukjes kom ik steeds een schitterend bloempje tegen;
in de litteratuur is er weinig meer over te vinden, dan dat zij tot de Gentianenfamilie behoort; de naam is Eustoma grandiflorum, synoniem aan Lisianthus russellianus.
..
Afbeelding
mooi wit roosachtig bloemetje; van binnen straalt zij groen uit; al spoedig zijn de helmknoppen voorzien van ruim donkergeel stuifmeel (jammer, dat het te koud is om erop te vliegen!) de tweelobbige stempel is aanvankelijk gesloten; gaat vervolgens breeduit open.
..
Iemand die meer over dit wondertje weet?

hennie oes

Afbeelding
Æbe
Contacteer:

Re: lisianthus

Bericht door Æbe »

hennie,
vroeger heb ik deze snijbloem veel verkocht,maar ik zit niet meer bij die handel.
maar in mijn pc zit veel kennis,dus bij deze:
De plant is inheems in Noord-Amerika: Mexico, Texas, Colorado vertegenwoordigt door maar één soort: Eustoma grandiflorum. Deze wordt dikwijls nog onder de oude naam Lisianthus russclianus verkocht. De bloemen van eustoma doen denken aan die van hibiscus en zijn afhankelijk van de vorm roomwit, lichtroze of dieppaars. De bladeren hebben een mooie grijsgroene kleur.

Informatie, teelt:
Eustoma grandiflorum wordt op diverse wijzen toegepast: als snijbloem, als kamerplant en als perkplant voor de zomerborder. Vroeger was Eustoma uitsluitend te vinden als snijbloem in bloemenzaken en als hooggroeiende plant voor de border. Het is een tweejarige plant, die 's zomers wordt uitgezaaid en dan in de zomer van het daarop volgende jaar bloeit. Sinds enige tijd wordt hij ook als potplant verkocht, maar deze kamervorm verschilt aanzienlijk van de tuinplant. Want de als potplant gekweekte eustoma's worden door de kweker met groeiremmende middelen behandeld, zodat ze klein en compact blijven en precies op de vensterbank passen. Ze worden bloeiend verkocht, blijven in huis maximaal twee maanden mooi en worden dan na de bloei weggedaan. Goede rassen voor de woonkamer zijn o.a. Usa die verkrijgbaar is met blauwe of witte bloemen, en de Japanse Mermaid serie die blauw-, wit-, en roosbloeiende planten omvat.

Als borderplant worden ze behandeld als een tweejarige, het eerste jaar bestaat uit de opgroei en het regelmatig insnoeien. Het tweede groeiseizoen gaan ze dan rijkelijk bloeien. Bitterblad heeft kleine, maar talrijke, geurende bloemen en spitse blaadjes. Meestal ziet hij eruit als een kleine, dikke, groene bol met paarse of witte spikkels. De bebladerde bloeiwijzen ontwikkelen zich vanuit een laag bladrozet.

Standplaats:

Ze houden van een goede verlicht standplaats maar moeten wat beschut worden tegen de felste zon. Potplanten dient men rijkelijk water te geven en wekelijks te mesten. Ziekten en parasieten komen zelden voor.

Vermeerdering door zaaien of stekken. Om planten te bekomen voor de border moet men de jonge plantjes in een koude kas laten overwinteren en in maart op hun definitieve bestemming planten. Het uiterst fijne zaad vermengen met wat zand zodat er gelijkmatiger kan worden gezaaid. Zaden alleen maar aandrukken en niet met aarde bedekken. De ideale kiemingstemperatuur ligt rond de 25°C. Om mooie volle planten te krijgen moet men jonge planten enkele malen toppen.

Æ.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: lisianthus

Bericht door Oude Essink »

Hartelijk dank AEbe; ik heb begrepen, dat de plant niet van koude voeten houdt en daarom in onze tuinen niet te vinden is; ik hoop de kans te krijgen een verzameling in de border uit te proberen, alleen al om te zien wat onze bijen ermee doen.
hennie
Plaats reactie