onderzoek naar de natuur tuin

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
arjan_vanderveen
Contacteer:

Re: onderzoek naar de natuur tuin

Bericht door arjan_vanderveen »

maartenkleijne schreef:
Deze fopaardbei is ook zo'n plant die enorm kan woekeren op 'maagdelijk' terrein maar weer terugloopt zodra zich een vegetatie van inheemse kruiden zich ontwikkeld.
Het gekke is dat de fopaardbei juist in goed ontwikkelde grazige 'bos'vegetatie groeit. Daarbij moet ik wel opmerken dat hij niet woekert maar 'gewoon' de plaats van de bosaardbei inneemt.

Groet, Arjan
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Als jij zegt- Arjan- 'goed ontwikkelde grazige 'bos'vegetatie' dan denk ik aan ca. 200 inheemse soorten, maar tegelijk denk ik: 'dat zal wel niet'.
Ik zou een lijst maken van 200 soorten die er zijn of juist ontbreken voor deze grondsoort en bosvorm, en zorgen dat ze er komen.
Overigens bosaardbeien zaaien zich niet zo uit, zeker niet over grotere afstanden. Fopaardbeien wel: door vogels vanuit de tuinen. Als je bosaardbeien wilt moet je een paar stekjes weghalen op soortgelijk terrein en dan gaan ze hun gang wel en overwoekeren ze de fopaardbeien.
Niet teveel stekjes planten want het duurt weer 5-10 jaar voor ze zich door zaad aan de precieze locale omstandigheden hebben aangepast. Fopaardbeien hoeven zich niet aan te passen want het zijn en blijven pioniers.
arjan_vanderveen
Contacteer:

Bericht door arjan_vanderveen »

'goed ontwikkelde grazige 'bos'vegetatie' dan denk ik aan ca. 200 inheemse soorten, maar tegelijk denk ik: 'dat zal wel niet'.
Klopt, in dit geval bedoelde ik een dichte (gras)mat en geen stabiele 'oude' bosvegetatie. Die hebben we inderdaad nog niet.

Groet, Arjan
Plaats reactie