geen varroa bestrijding?!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Harmen vd Ende
Contacteer:

geen varroa bestrijding?!

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo,

De discussie is weer los gebarsten mbt het bestrijden van de varroa.

Ik hoor echter steeds meer mensen die al langere tijd niet meer behandelen(Met chemische middelen), zie ook andere onderwerpen.
Het lijkt mij erg zinvol de ervaring van de forummers (imker methode gedurende een jaar) die dit doen te bundelen zodat we een soort methode kunt ontwikkelen voor diegene die ook niet meer willen behandelen

In eerste instantie lijkt mij niet meer behandelen met chemische middelen het uitgangspunt, dus bijv wegsnijden darreraad is ok of andere niet chemische middelen.

Groeten Harmen
arjan_vanderveen
Contacteer:

Re: geen varroa bestrijding?!

Bericht door arjan_vanderveen »

Hallo Harmen,

Dat lijkt me een goed idee. Ik denk dat je nog wel een onderscheid moet maken in wat 'chemisch' is. Veel stoffen (mierezuur, oxaalzuur, thymol) zijn stoffen die in de 'natuur' voorkomen, maar synthetisch gemaakt worden. Ik zou willen voorstellen om onder 'chemisch' alleen stoffen (bestrijdingsmiddelen) te verstaan die niet van nature voorkomen.
Overigens gebruik ik sinds enkele jaren thymolkristallen in combinatie met het verwijderen van darrenbroed. Tot nog toe goed resultaat, maar door verbouwing afgelopen jaar heb ik wat minder aandacht aan de bijen kunnen besteden.

Groet, Arjan
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoeveel en welke imkers doen helemaal niets! En wat is daar van het resultaat. Zijn die er?

Bertus
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Van enigen onder jullie kreeg ik privé de vraag hoe ik met Varroa omspring; ik heb ieder gelijkluidend geantwoord en copieer nu mijn schrijven hier naar het forum; het is geen recept maar een eigen manier om met dit euvel om te gaan en mijn volken varen er wel bij: ikzelf dus ook.

Hallo Harmen,
Van Lambert kreeg ik toevallig dezelfde vraag; ik stuur je mijn beschrijving aan hem ook toe, misschien krijg je een idee.:

Ik houd het hele seizoen middels de varroabodems de mijtval bij; als ik zo hier en daar een mijt zie liggen, maak ik de bodem weer schoon en doe niets; na zo'n 14 dagen kijk ik weer. Als ik het idee krijg, dat de mijten populatie toeneemt, hang ik langs het broednest twee honingramen, die de plaats innemen van de broedramen; onder die ramen komt gesloten darrenbroed en die snijd ik uit.
Tellen doe ik niet: tot voor kort winterde ik 50 volken in, daar is geen beginnen aan; gemiddelde aantallen per dag weet ik derhalve niet; ik kan ze op mijn vingers bijhouden.
Inwinteren is bij mij vóór 1 sept. klaar; varroabodem schoon eronder en de hele maand sept. ben ik weg. Als ik op 1 okt. terug kom bekijk ik het geheel; voor mijn gevoel meer dan 50 mijten op de bodem, betekent alsnog een plaatje Thymovar op de ramen. Van de tien volken die ik dit jaar inwinterde hebben 3 volken zo'n plaatje gekregen; bij de rest mocht het aantal mijten geen naam hebben. De Thymovar levert na een week een ietwat verhoogde mijtenval op; als het daarna afgelopen is, laat ik de plaatjes liggen tot april. Toen ik
jouw verzoek kreeg mijn ervaring te melden ben ik gaan kijken: in bijna twee maanden leveren de tien Varroabodems nog geen tien mijten per kast op.
Twee jaar geleden bleef bij een van de volken , ook na de Thymovar, de mijtval doorgaan met toch meer dan een 25 per week. Dat volk heb ik toen op een mooie dag begin januari heel kort open gehad om oxaalzuur in te druppelen. Dat leverde een bijna bedekte varroabodem op. In maart vlogen de dames toch weer uit, maar bleven meer mijten houden dan de rest van mijn volken. Ik heb ze toen allen van de ramen geschud in een mand; oxaalzuur erop en drie dagen op een donkere plaats gezet; intussen kast schoon gemaakt; nieuwe raten erin en volk terug geschud. daarna functioneerde het weer , zoals bij mij normaal is; van dat volk heb ik geen honing afgenomen.

Voor gemiddeld drie mijten per dag in deze tijd van het jaar zou ik absoluut geen dekplank meer afnemen, maar in het voorjaar, zodra dat mogelijk is, met de darrenraatmethode zoveel mogelijk mijten wegvangen. Wat ik twee jaar geleden deed (met 25 mijten per week), zou ik nu niet weer herhalen; pas als de Varroabodem "veel mijten" blijft opleveren zou ik misschien alsnog Oxaalzuur geven( druppelen!! levert de geringste verstoring op); ik zou mij er evenwel bij neer kunnen leggen dat zo'n volk als verloren beschouwd moet worden omdat het zelf te weinig weerstand kweekt.

Misschien heeft iemand er iets aan; met groet,

hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie