Aartstralen en bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door elmook » di 07 feb 2006, 12:18

Een verkooppraatje was het niet, ik kocht een F1 moer, die gewoon zachtaardig was (haar onderdanen dan...). Volgens mij geloofde hij dat echt.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door frits dalm » wo 08 feb 2006, 01:17

Hoi Elmar,
Ken een heel goede imker die als drie keer
achter elkaar gestoken wordt de moer vervangen.
Heeft elk jaar 50 kilo per kast dus iemand die
wel kan imkeren.
Dus is het een fabeltje dat bijen aggressief moeten
zijn om veel te halen

Frits

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Wim Joosten » wo 08 feb 2006, 10:02

Ik heb dit onderwerp verplaatst naar Vraagbaak. Dit onderwerp is daar beter op zijn plaats dan in Vraag en Aanbod.
Willen de deelnemers zich a.u.b. bij het onderwerp houden, nl. Aardstralen en bijen. Agressiviteit en halen is een ander onderwerp.

Met vriendelijke groet,
Wim

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 08 feb 2006, 11:08

Wim, bedankt voor het terugplaatsen.

Is er iemand onder ons die moedwillig de bijen op een aardstraal geplaatst heeft? En hoe reageren zijn/haar bijen hierop? Het bijengedrag liefst vergeleken met volken op dezelfde stand, maar niet op de aardstraal staand.

Ben erg benieuwd.
Els

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Bieboerke » wo 08 feb 2006, 13:25

Els Kleijnendorst schreef:
Wim, bedankt voor het terugplaatsen.

Is er iemand onder ons die moedwillig de bijen op een aardstraal geplaatst heeft? En hoe reageren zijn/haar bijen hierop? Het bijengedrag liefst vergeleken met volken op dezelfde stand, maar niet op de aardstraal staand.

Ben erg benieuwd.
Els
Els en andere imkers,
Dit alles doet me denken aan mijn reizen met bijen naar velden met Angelica in de streek van Deinze-Meigem ( zo'n onooglijk boerendorpje in Oost-Vlaanderen). Over die Bloeiende velden met Angelica liep toen ook een hoogspanningslijn. Toen ook werd ik daarvoor gewaarschuwd daaronder hoegenaamd geen bijenvolken te plaatsen. Ik heb dat jaren wel gedaan, zelfs moedwillig met een deel van de volken pal onder de hoogspanningslijn en een ander deel zo'n 500 m ver van die kabels. Larie en apekool heb ik het toen beschreven. Zo'n 10 jaar heb ik dat ervaren, en niet éénmaal is een mindere opbrengst opgetekend, noch vastgesteld dat de bijen aggressiever waren dan op de andere plaats. Ik zou het ook niet weten indien iemand anders het tegendeel beweerde, of is de hoogte van de masten en kabels ook van belang. Wie weet?
Marco

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door maartenkleijne » wo 08 feb 2006, 14:16

Marco dit is een mooi voorbeeld van de quantum-mechanische effecten van 'paranomale' zaken. Jij staat er sceptisch tegenover, dus 'meet' je ook dat er niets van waar is. Dat wil niet zeggen dat het omgekeerde niet evenzeer waar is.

Voorbeeld: ik heb chronische hoofdpijn en een aardstraal deskundige vertelt mij dat dat komt door een foute aardstraal. Nu heb ik twee kansen:

1. Of: ik geloof de aardstraal deskundige en hij gaat aan de aardstraal knutselen, even later wordt mijn hoofdpijn beter.

2. Of ik zeg 'wat een onzin' en mijn hoofdpijn verdwijnt even later om te bewijzen dat ik gelijk heb.

In beide gevallen is mijn hoofdpijn verdwenen door de interventie van de aardstraaldeskundige.

Paranormlae zaken zijn waar en aantoonbaar als je erin gelooft.
Als je er niet in gelooft, zijn ze even zeer aantoonbaar niet waar.
Daarom is het handig om goed te kiezen waar je in wilt geloven.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 08 feb 2006, 15:58

Ik heb dat jaren wel gedaan, zelfs moedwillig met een deel van de volken pal onder de hoogspanningslijn en een ander deel zo'n 500 m ver van die kabels. Larie en apekool heb ik het toen beschreven. Zo'n 10 jaar heb ik dat ervaren, en niet éénmaal is een mindere opbrengst opgetekend, noch vastgesteld dat de bijen aggressiever waren dan op de andere plaats.
Marco, dat is klare taal, daar heb ik iets aan. Dank je voor je inbreng.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Piet Jager » wo 08 feb 2006, 16:40

Berend Kers

De laatste wichelroede lopende imker op de Veluwe, die ik heb gekend, was Berend Kers uit Terwolde. Samen met z'n vrouw kwam hij wel eens bij mij om wat bijenvolken te kopen. Het was een krasse oude baas tot op hoge leeftijd en imker in hart en nieren. Over zijn bijzondere gave mbt het wichelroede lopen sprak hij nooit uit zichzelf. Je moest er behoorlijk aan trekken om daarover iets aan de weet te komen. In het maartnummer van '˜BIJEN' 2001 op blz. 347 en 348 vind je een relaas over deze Oost-Veluwse imker en wichelroede loper. Berend was een gerenommeerd wichelroede loper, die exact de kruisingen van aardstralen wist op te sporen en op de heide de juiste plekjes wist te vinden voor zijn bijen. De laatste jaren ging dat echter wat moeilijker doordat het grondwaterpeil aanmerkelijk lager lag dan vroeger. De waterleidingbedrijven pompten onder de Veluwse zandgronden namelijk nogal wat water omhoog, zodat het stralingsbereik wat moeilijker te traceren was. De winterstalling van Berend was blijkens uitgevoerde schouwing geheel vrij van aardstralen.

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door maartenkleijne » wo 08 feb 2006, 17:09

PS: ik vind het heel slim om niet te geloven dat bijen (of kinderen) last hebben van aardstralen of hoogspanningsmasten, want dan hebben ze het ook niet.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Lammert van Beek » wo 08 feb 2006, 20:59

Grappig hoe een niet bewezen fenomeen de gemoederen zo kan bezighouden.
Als het werkelijk bewezen zou zijn, dat bijen veel meer honing verzamelen, wanneer ze op een kruising van aardstralen staan, dan zouden veel meer imkers veel meer honing van hun bijen krijgen.
Moeten we het verhaal rond de aardstralen en het beweerde gunstig effect voor ons imkers, niet gelijkstellen met het gunstige "placebo"-effect van sommige "geneesmiddelen"?
Wie kan mij zeggen met welke onafhankelijke apparatuur aardstralen te bepalen zijn? Ik bedoel dus geen wichelroede of pendel.
Lammert van Beek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten