Package bees van Chili naar de EU ???

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Package bees van Chili naar de EU ???

Bericht door Kroese »

Onderstaand berichtje op de BEE-L list gelezen.

Deze Chileense imker biedt package bijen aan, ook naar de EU landen.
Hij beweert dat ze vrij zijn van geafrikaniseerde bijen.

Ik dacht dat er een import verbod voor de EU was ingesteld met de Hive beatle dreiging?

============================
Hi: I have read that Goldfields Apiaries, from Australia, has exported 3.000 packages bees to California to work on the almonds. Here in Chile we produce packages bees too. I've sent packages to Spain, Germany and Bolivia without problems.Our advantage is that we have the bees just when the northern hemisphere needs them, February, March. We are just finishing to harvest and I'm breeding my last queens .I begin breeding in august my Buckfast. But the most important thing of all is that we are the only one country in South America that has no africanized bees.And this is due to the geographical isolation of our country.In the North we have the worst arid desert in the world, to the west we have the Pacific Ocean and to the east we have a very high mountain range. So I think that perhaps we could export packages to California, or queens ,I've sent to Spain, Italy France.If there is
anybody interested please contact me. I hope to receive an nswer.Chile has a Free Trade Agreement wih USA and perhaps we could do something good.

Thanks beforehands
Rossy Castillo

-- Visit http://www.honeybeeworld.com/bee-l for rules, FAQ and other info ---
elmook
Contacteer:

Re: Package bees van Chili naar de EU ???

Bericht door elmook »

Mellifera e.V. http://www.mellifera.de/ maakt zich al een tijdje druk om de kastkever.
Op hun site vind ik vooral de berichtjes uit januari en april 2005 verhelderend. We hoeven ons echt niet zo zeker te voelen dat er geen bijen de EU in komen...
perhaps we could do something good.
Yeah, right [}:)]

Elmar
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Hoe lang houden we iets buiten de deur? Ik ben de groentjes van 20 jaar geleden door aan het lezen, en het is heel interessant om te zien hoe de varroa langzaam maar zeker dichterbij kwam. Eerst in het oosten van het land en vervolgens op steeds meer plaatsen en vrij snel overal tot het uiteindelijk zelfs op de eilanden te vinden was.

Als de kever het in Nederland uit kan houden is de kans groot dat hij hier komt. Vooral sinds blijkt dat hij in Portugal al te vinden is. We weten alleen niet wanneer. Wel kunnen we ons alvast bezinnen op een goede aanpak om ze de baas te blijven.

Er zal echt op Europees streng gecontroleerd moeten worden dat er niet meer allerlei importen gebeuren. Maar ook de imkers zelf moeten daar een principe kwestie van maken. Een kevertje is een zichtbaar beestje. Door zijn biologie die een verpoppingstadium buiten de bijenkast nodig maakt kunnen we die wel de baas, maar al die rare virussen die zich in ons bijenbestand accumuleren zijn moeilijk te detecteren, en het lijken er wel steeds meer te worden.

In dat opzicht is een gezondheidsverklaring ook helemaal niets waard. Een onbekende ziekte wordt niet bekeken. Daarom wordt een volk met onbekende ziekten gezond bevonden en zitten we enige tijd later met weer een nieuwe ziekte.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Het gaat niet alléén om het binnenbrengen van mijten ( Varroa, Trachaeen-)of kevers, waar onze bijen zich maar moeilijk tegen verweren: het verslepen en verschepen van bijen de hele wereld over, van het ene continent naar het andere levert onberekenbare effecten op bij de genenmix (Killerbee in Z.Amerika en Z.Noord amerika is een sprekend voorbeeld); levert import van virussen op waartegen in onze bij geen weerstand is; levert gedragspatronen van bijenvolken op, die niet aansluiten op de "habitat" waarin ze moeten kunnen functioneren: kortom, het ondoordacht gesleep met bijen sinds 1850 (Dzierzon) heeft, behalve een zo nu en dan meer zachtaardige bij, en behalve een, als alles meezit, ietwat grotere honingopbrengst, weinig goeds opgeleverd ( en dan bedoel ik: te veel negatieve effecten gehad); laat de Chilenen hun aantrekkelijke bijen
vooral goed koesteren, maar laten wij er verre van blijven ze hier binnen te halen; wij hebben al ellende genoeg!!
hennie oes

Afbeelding
robvanhernen
Contacteer:

Bericht door robvanhernen »

Goedemorgen,
Er is een importverbod voor bijen vanuit de EU, maar dat is verre van waterdicht. Vorig jaar heeft Albert Müller nog een spreekbeurt gehouden voor de groep OverVeluwe en daar kwam dit ook aan de orde. Het fijne weet ik er niet meer precies van, maar mij is wel bijgebleven dat er bijvoorbeeld met Chili een aparte regeling is en dat daar vandaan wel geimporteerd kan worden. Het blijft dus mogelijk om via omwegen vanuit de hele wereld bijen Europa in te krijgen. Gezondheidscertificaten zeggen mij in dit op zicht helemaal niets.
Rob
Plaats reactie