Ik wil met mijn moeder van 92 terug naar haar Tielse geboortegrond om de fruitbloesem te bewonderen. Ik woon niet in die streek, dus weet niet precies wanneer (het hoogtepunt van) de bloei is te verwachten. Ik denk dat appelbloei het mooist is. Wanneer denken jullie dat het beste tijdstip is; zou 30 april of 1 mei nog kunnen, of is het dan al te laat? En wat zijn de beste plekken of routes? Bedankt!
Astrid Schoots
bloesemtochtje
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: bloesemtochtje
Dag Astrid,Astrid Schoots schreef:
wanneer (het hoogtepunt van) de bloei is te verwachten.
Astrid Schoots
Toevallig belde vanmiddag een fruitteler om aan tegeven dat de peren (conferance) ongeveer midden volgende week(=26 April) te verwachten is. De appels komen meestal een ruime week daarna. Dat wordt dan ongeveer 5 Mei.
De appelbloei duurt bij de huidige rassen 10-14 dagen. Natuurlijk is dat sterk afhankelijk van de temperatuur. Als het snel erg warm wordt, komt alles tegelijker tijd in de bloei, en doet de natuur een inhaal slag.
Heeft iemand die in de fruitstreek woont al peren rassen in de bloei?
Dus Astrid als de schatting uitkomt moet je tussen 5 en 20 Mei je ritje plannen.
Hennie.....
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Hoi Astrid,
Ik woon in Geldermalsen en heb mijn bijen in Tricht staan.
Op dit moment beginnen de kersen hier en daar te bloeien. (Gisteren zag ik een enkele boom met hier en daar een bloem)
Ik verwacht dat ze na dit weekende goed los komen.
Peren bloeien nog niet maar ze komen er aan.
Voor de appels is het rond koninginedag meestal op z'n mooist maar het zal dit jaar iets later zijn verwacht ik.
De planning van Hennie lijkt me een zeer reële als het weer blijft zoals het nu is.
Wat betreft de routes zijn er natuurlijk bij de VVV voldoende te vinden. Persoonlijk vind ik de dijk van Tiel(A15 Afslag Tiel west- Buren en dan even richting Tiel bij de 2e rotonde rechts) naar Wadenoyen een mooi stukje. Daarna kun je naar Geldermalsen en dan over de dijk naar Tricht. Dan kom je op de appeldijk naar Beest. Dit is een hele mooie route maar het kan zijn dat deze is afgesloten voor verkeer op bepaalde dagen.
Een andere route die aan te raden is gaat van Leerdam naar Gorichem. Je kunt over de lingedijk aan de ene kant heen en over de andere kant weer terug.
In ieder geval veel plezier in de Betuwe
Jaap
Ik woon in Geldermalsen en heb mijn bijen in Tricht staan.
Op dit moment beginnen de kersen hier en daar te bloeien. (Gisteren zag ik een enkele boom met hier en daar een bloem)
Ik verwacht dat ze na dit weekende goed los komen.
Peren bloeien nog niet maar ze komen er aan.
Voor de appels is het rond koninginedag meestal op z'n mooist maar het zal dit jaar iets later zijn verwacht ik.
De planning van Hennie lijkt me een zeer reële als het weer blijft zoals het nu is.
Wat betreft de routes zijn er natuurlijk bij de VVV voldoende te vinden. Persoonlijk vind ik de dijk van Tiel(A15 Afslag Tiel west- Buren en dan even richting Tiel bij de 2e rotonde rechts) naar Wadenoyen een mooi stukje. Daarna kun je naar Geldermalsen en dan over de dijk naar Tricht. Dan kom je op de appeldijk naar Beest. Dit is een hele mooie route maar het kan zijn dat deze is afgesloten voor verkeer op bepaalde dagen.
Een andere route die aan te raden is gaat van Leerdam naar Gorichem. Je kunt over de lingedijk aan de ene kant heen en over de andere kant weer terug.
In ieder geval veel plezier in de Betuwe
Jaap
-
- Contacteer:
Astrid, bij ons in Opheusden is de oude peer (ca. 150 jaar) vandaag gaan bloeien en appel en kers moeten nog komen. 30 april/1 mei is zeker niet te laat. Ik woon nog niet zo lang in de Betuwe, maar volgens mij is Tiel (Flipje van), Buren, Geldermalsen zeker het kijken waard. In Opheusden zijn het meer laanboomen, hoewel er ook wel appel staat.Astrid Schoots schreef:
Ik denk dat appelbloei het mooist is. Wanneer denken jullie dat het beste tijdstip is; zou 30 april of 1 mei nog kunnen, of is het dan al te laat? En wat zijn de beste plekken of routes? Bedankt!
Astrid Schoots