speenkruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

de vos roger
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door de vos roger »

Hallo Hennie,prachtige foto's,maar de bosanemonen hier in vlaanderen zijn wit .[;)]
Misschien een andere variëteit daar ,of is het de cultivar Anemone blanda 'Atrocaerulea' die ik ook in mijn tuin staan heb en gemakkelijk verwilderd?[:)]
groetjes

roger
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Roger
of is het de cultivar Anemone blanda
Die is het! de bosanemoon heeft cultivars in wit, roze en
blauw.
.
Jan R
Hennie, welke hommel is het?
de Akkerhommel ( bombus pascuorum).
.
Zoem Zoem
mag ik aannemen dat jou speenkruid hetzelfde is
als de dotterbloem?
Er zijn drie gele voorjaarsbloeiers die nogal op elkaar lijken:
Afbeelding
de Dotter staat op het water en heeft 5 á 6 bloemdekbladen.
Speenkruid is een bodembedekker en heeft 3 á 4 kelkblaadjes en 8 - 12 kroonblaadjes ( meestal spits toelopend)
Winteraconiet heeft een gele kelk; de kroonblaadjes zijn gekruld tot honingkokertjes; bloeit veel vroeger in de schaduw van struiken en heeft een duidelijk ingesneden blad.

Het antwoord op jouw vraag luidt derhalve: neen!
Overigens staat onder mijn naam als embleem een winteraconiet; hierboven noemde ik haar per abuis "dotter": dat had je goed gezien!

hennie oes

Afbeelding
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Hennie,

Ik heb me rot zitten lachen om je reactie. Ik dacht al toen ik dat schreef van die biertjes, o jee, dat wordt dokken. Maar goed, je moet elkaar soms een beetje provoceren om wat leven in de brouwerij te houden, niet waar? Bij je opmerking dat ik op verschillende momenten van de dag moet gaan kijken, had ik zelf nog niet stil gestaan, terwijl het zo voor de hand ligt. Ik weet wel hoe jij eruit ziet, maar jij hebt vermoedlijk geen idee van mijn kop, omdat er geen portretje naast mijn berichten staat. Maar ik zal sportief zijn: als ik je op een of andere bijenmarkt herken, dan zal ik je een biertje aanbieden. Als ik in een goede bui ben, dat ben ik gelukkig vaak, dan wordt het een trippel vanwege de hommel op de hondsdraf. Ik sla er zelf ook graag eentje achterover moet je weten.[;)]

(Overigens blijf ik wel bij mij standpunt van die raadselachtigheid en dat mysterie. Er zijn veel planten waarvan je wel eens leest dat ze drachtplant zouden zijn, terijl je er nooit, nooit, nooit een bij op ziet. Moet ik er dan toch maar gewoon met stoeltje de hele dag naast gaan zitten? Met een biertje uiteraard?)

Groet,

Bart
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Bart en Hennie,

Interesant om te weten dat bijen op verschillende tijdstippen bepaalde drachtplanten bezoeken.
Nu is mijn vraag: Is er ergens een overzicht waarin deze informatie is op te zoeken? Zeg maar net zo'n lijst als de drachtplanten lijsten waar de aanduidingen met P(ollen) en N(ectar) staan.

Als deze er niet is dan kan ik jullie natuurlijk vragen om alle waarnemening te noteren en op dit forum te zetten, maar na al die biertjes denk ik dat dit de betrouwbaarheid van jullie lijst niet ten goede zal komen. [;)]

Proost
Jaap
Plaats reactie