teeltraam in een moergoed volk

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

teeltraam in een moergoed volk

Bericht door heidecap »

in een moergoed volk heb ik 20 aangeblazen doppen gehangen.
Het volk staat op 12 ramen (2 6 ramers op elkaar). Alle ramen zijn zeer goed bezet en een raam kunstraat wordt binnen een dag uitgebouwd. Het volk (een aflegger met moer van vorig jaar) haalt veel honing en de moer die graag wil leggen heeft dan ook weinig ruimte. Dolgraag zou ik een moerrooster en vervolgens een 3e 6-ramer met kunstraat plaatsen om dit snel te laten uitbouwen en vol te laten dragen met honing.

Zou ik dit risico kunnen nemen of ruimen de bijen de aangenomen doppen dan misschien weer op ???

Thanx, Thomas
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: teeltraam in een moergoed volk

Bericht door Kroese »

heidecap schreef:
in een moergoed volk heb ik 20 aangeblazen doppen gehangen.
Het volk staat op 12 ramen (2 6 ramers op elkaar).
Thanx, Thomas
Thomas, er komt veel nectar binnen. Je loopt het risico dat je doppen dichtgebouwd worden.
De doppen kun je het beste in de onderbak hangen, met ernaast een raam open jong broed. De moer boven het rooster zetten, (die mag niet bij de doppen komen. Naast het raam met de koningin kun je evt nog KR plaatsen. Zet er nu gewoon nog een bak op met de resterende ramen, aangevuld met KR.
De nectar kan nu naar boven, (na het uitbouwen) en je moer heeft weer ruimte, en de doppen onderin zullen minder snel ingebouwd worden.
Als het volk zo hard groeit, waarom zet je hem niet in een 10Ramer over?
succes met de teelt.
Hennie........
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie, fijn dat je even met me meedenkt!

Waar het mij om gaat is dat het volk eerder in zwermstemming zal zijn als ik het krap laat zitten, dan wanneer ik het meer ruimte met KR geef. Het teeltraam is omgeven door rooster, dus de moer kan er niet bij. Maar zullen de werksterbijen de doppen niet opruimen als ze in de gaten krijgen dat ze een prima moer hebben en extra ruimte krijgen ??? Of is het enkel een moer die doppen afbreekt ?
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

heidecap schreef: Maar zullen de werksterbijen de doppen niet opruimen als ze in de gaten krijgen dat ze een prima moer hebben en extra ruimte krijgen ??? Of is het enkel een moer die doppen afbreekt ?
Die kans is er eerder als er te weinig ruimte is, dus geeft die bak met kunstraat maar gewoon. Alhoewel het nu een paar dagen slecht weer is. De bijen zijn de binnengekomen nectar aan het indikken, en verzegelen. Ze maken wel weer wat ruimte voor de moer, maar misschien niet voldoende. Ik weet niet hoe zwaar jou volk echt is, dat kan ik niet inschatten. Maar te veel ruimte, kan voor de doppen geen kwaad.
De doppen kunnen vanaf de 10e dag wel in gevaar komen. Als de poppen gaan bewegen kunnen ze afgebeten worden, ook door de bijen. In het gesloten stadium van de 6e tot de 10e dag moet je niet met de doppen stoten, ze kunnen dan onderin de cel zakken, en een snotdop worden. Op de 10e dag kun je de doppen in uitloop kooitjes van niocot doen. Ter bescherming. Ook kun je de doppen vanaf dat moment in een Apidea of 3Ramer doen, met bijen die al een paar uur van te voren erin gedaan zijn.
Thomas, misschien meer dan je vraagt(het meeste is je vast al bekend), maar er zijn meer aspirant telers die er hun voordeel mee kunnen doen.

Hennie...
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie, zeker geen overbodige luxe deze nuttige punten op een rijtje. Toch zal ik weer met de nodige tegenvallers te maken krijgen in het vervolgtraject. In september kom ik dus waarschijnlijk weer bij je aankloppen voor een paar moertjes...

Thomas
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

heidecap schreef: Toch zal ik weer met de nodige tegenvallers te maken krijgen in het vervolgtraject. In september kom ik dus waarschijnlijk weer bij je aankloppen voor een paar moertjes...
Thomas
Wel een erg negative benadering, Thomas[;)]Na mindere resultaten, komen er altijd weer moertje die wel lukken.

Bij mij staan de standbevruchte moeren op een wat later(lager) plan, maar de onbevruchte series lopen volop. Ik raad iedereen op tijd (via email) te bestellen. Vandaag een moerloos volk, morgen leveren lukt me echt niet.[:)]

Hennie.........
Plaats reactie