Herfstasters

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Bart Maes
Contacteer:

Herfstasters

Bericht door Bart Maes »

Wie kan me vertellen welke soorten herfstasters eigenlijk de betere stuifmeelleveranciers zijn? Op het forum vind ik er niet zoveel van.
Of zijn ze allemaal goede stuifmeelbronnen?
mvg. Bart
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Herfstasters

Bericht door maartenkleijne »

Allemaal zijn ze goed, mits ze de gele hartjes nog hebben. De 'dubbele' of gevulde zonder hart zijn leeg, maar persoonlijk vind ik ze ook niet mooi. Afghanklijk van dde grondsoort is de ene of de andere beter voor de bijen. Een oud ras (stekjes bietsen!) verdient vaak de voorkeur boven de nieuwe selecties die nu in het tuincentrum staan.
Volgens de boekjes een onmisbare pollendrachtplant voor een gezonde inwintering.
Zelf houd ik er twee aan die wat na elkaar bloeien.
deyke
Contacteer:

Bericht door deyke »

Ik heb zelf in mijn tuin Aster lateriflores 'Lady in Black' en Aster laevis 'Calliope 'staan. Dit zijn de echte late bloeiers. Oktober/november. Bij goed weer worden ze goed bezocht. Het zijn wel soorten die veel ruimte vragen.
Ik heb ze ooit gekocht bij plantenkweker Ploeger in de Bilt.
Met groet Deyke
zonregeditor
Contacteer:

Bericht door zonregeditor »

gisteren ging de eerste bloem open bij mijn herfstasters, ik weet helaas niet welk ras het is, maar ze zijn vrij hoog , 1,25 m ofzo.
en er zaten direct bijen op [:)]
Afbeelding

bij http://www.vbbn.nl/dracht/drachtplanten.htm staan wel latijnse namen vermeld van asters..
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ik heb enkele soorten dwergasters staan uit een tuincentrum, ze worden, op één enkele bij na, niet bevlogen.
Plaats reactie