Wie kan me vertellen welke soorten herfstasters eigenlijk de betere stuifmeelleveranciers zijn? Op het forum vind ik er niet zoveel van.
Of zijn ze allemaal goede stuifmeelbronnen?
mvg. Bart
Herfstasters
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Herfstasters
Allemaal zijn ze goed, mits ze de gele hartjes nog hebben. De 'dubbele' of gevulde zonder hart zijn leeg, maar persoonlijk vind ik ze ook niet mooi. Afghanklijk van dde grondsoort is de ene of de andere beter voor de bijen. Een oud ras (stekjes bietsen!) verdient vaak de voorkeur boven de nieuwe selecties die nu in het tuincentrum staan.
Volgens de boekjes een onmisbare pollendrachtplant voor een gezonde inwintering.
Zelf houd ik er twee aan die wat na elkaar bloeien.
Volgens de boekjes een onmisbare pollendrachtplant voor een gezonde inwintering.
Zelf houd ik er twee aan die wat na elkaar bloeien.
Ik heb zelf in mijn tuin Aster lateriflores 'Lady in Black' en Aster laevis 'Calliope 'staan. Dit zijn de echte late bloeiers. Oktober/november. Bij goed weer worden ze goed bezocht. Het zijn wel soorten die veel ruimte vragen.
Ik heb ze ooit gekocht bij plantenkweker Ploeger in de Bilt.
Met groet Deyke
Ik heb ze ooit gekocht bij plantenkweker Ploeger in de Bilt.
Met groet Deyke
-
- Contacteer:
gisteren ging de eerste bloem open bij mijn herfstasters, ik weet helaas niet welk ras het is, maar ze zijn vrij hoog , 1,25 m ofzo.
en er zaten direct bijen op [:)]

bij http://www.vbbn.nl/dracht/drachtplanten.htm staan wel latijnse namen vermeld van asters..
en er zaten direct bijen op [:)]

bij http://www.vbbn.nl/dracht/drachtplanten.htm staan wel latijnse namen vermeld van asters..
Ik heb enkele soorten dwergasters staan uit een tuincentrum, ze worden, op één enkele bij na, niet bevlogen.