Zwarte Mosterd
Moderator: maartenkleijne
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Zwarte Mosterd
Beste Mensen,
Mijn buurman (Boer Klaas) heeft voor het ophogen van zijn land een partij grond gehad. Hier op is het nu geel van de???? mosterd
Hierop wordt mirakels gevlogen. De kasten(lees honing) ruiken anders.
Daar wij gewend zijn aan de voorjaardracht valt de geur op.
Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn buurman (Boer Klaas) heeft voor het ophogen van zijn land een partij grond gehad. Hier op is het nu geel van de???? mosterd
Hierop wordt mirakels gevlogen. De kasten(lees honing) ruiken anders.
Daar wij gewend zijn aan de voorjaardracht valt de geur op.
Wie heeft hier ervaring mee?
-
- Contacteer:
Re: Zwarte Mosterd
Bertus,hou je roterende kasten in de gaten als ze daarop vliegen krijgen ze misschien zwermlust .
:D:D
Vanwaar de naam zwarte mosterd ?
Kocht boer klaas zijn zaad in t'zwart ?
roger

Vanwaar de naam zwarte mosterd ?
Kocht boer klaas zijn zaad in t'zwart ?
roger
- apiario
- Contacteer:
Nou dat kon wel eens gebeuren zijn schuur is ook zwart. Het zat in zijn grond. Misschien gestord door een zwart werker:D
Ik heb het in de geillustreede flora opgezocht Dat kwam het meest overeen met de bloemen die ik mee genomen heb.Of zou het gewoon ordinaire koolzaad zijn?
Ik heb het in de geillustreede flora opgezocht Dat kwam het meest overeen met de bloemen die ik mee genomen heb.Of zou het gewoon ordinaire koolzaad zijn?
-
- Contacteer:
Is het geen herik? Maar wat het danook is: koolzaad, mosterd of herik, het zal vrij snel gaan kristalliseren. Maar daar zal jij geen last van hebben Bertus, denk dat jij door al dat gedraai van je kasten gelijk crèmehoning krijgt. 

- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Volgens de boekjes is zwarte mosterd de beste dracht van alle kruisbloemigen: 'zelfs een solitaire plant wordt al zwermachtig druk bevlogen'.
Dus ik zou wat zaad winnen en volgend jaar zaaien als je er een plekje voor hebt. Het is een plant die komt en gaat dus niet automatisch elk jaar terug komt zoal mosterd en herik.
PS: koolzaad heeft als enige blauwgroen blad, mosterd wordt niet zo hoog als zwarte mosterd, en herik en knopherik hebben ruwere bladeren. De groeiwijze van zwarte mosterd is vrij steil, stijler dan de andere, de peulen zijn langer. De zaden zijn zwarter dan van gewone mosterd en de andere kruisbloemigen.
Dus ik zou wat zaad winnen en volgend jaar zaaien als je er een plekje voor hebt. Het is een plant die komt en gaat dus niet automatisch elk jaar terug komt zoal mosterd en herik.
PS: koolzaad heeft als enige blauwgroen blad, mosterd wordt niet zo hoog als zwarte mosterd, en herik en knopherik hebben ruwere bladeren. De groeiwijze van zwarte mosterd is vrij steil, stijler dan de andere, de peulen zijn langer. De zaden zijn zwarter dan van gewone mosterd en de andere kruisbloemigen.
- apiario
- Contacteer:
Ja,Els dat zijn dan twee vliegen in een klap. Met al dat gedraai wordt het mij af en toe groen geel voor de ogen. zo dat ik niet eens meer weet of het mosterd is of koolzaad.denk dat jij door al dat gedraai van je kasten gelijk crèmehoning krijgt
Maar Maarten. Ik las dat de bovenste bladeren stengelomvattend is bij koolzaad.
Dat is hier niet het geval het is een kort gewas dat viel gelijk op
ik maak wel even een kiekje.
Wat is er bekent van de smaak van de honing?
~~~~~~~~~~~~~~~`
Eerst maar even kijken wat het precies is,hier een paar plaatjes

-
- Contacteer:
Zie ook: De extra dimensie van Brassica nigra (zwarte of bruine mosterd)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... te,mosterd
!Piet
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... te,mosterd
!Piet
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het moet een pittige honing zijn, minder hard dan koolzaadhoning, maar ik heb ze nog nooit van dichtbij gezien, dus graag een verslag als het zo ver komt.