Bevruchting ??????????????

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

Bevruchting ??????????????

Bericht door de vos roger »

Ik denk dat we een zéér slechte bevruchting zullen hebben van onze jonge koninginnen . Die kunnen al 14 dagen niet buiten ,en voor volgende week is er geen beterschap in t'zicht .Ik hoorde net het weerbericht en ze voorspellen hier zelfs lichte nachtvorst in de ardennen.[:(]

roger
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bevruchting ??????????????

Bericht door apiario »

Wij treuren met je mee.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Roger,
in de koninginneteelt wordt ervan uitgegaan dat moeren binnen 2½ week na het uitkomen bevrucht moeten zijn willen ze optimaal een aantal jaar hun legcapaciteit waar kunnen maken. Waarom zet je voor de zekerheid geen nieuwe serie op? Dat scheelt weer een week als het weer slecht blijft.

Maar laten we - jij, ik en alle andere imkers die onbevruchte moeren hebben zitten - hopen dat er de komende week toch nog een paar dagen zijn waarop ze kunnen vliegen.
Zelf start ik altijd een 2e serie als de moeren van de 1e serie net zijn uitgelopen. Gewoon uit voorzorg wegens het onstabiele Nederlandse weer.

mvrgr,
Els
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Roger, morgen wordt het mogelijk een feest- (en rouw-) dag voor de darren, opklaringen bij ongeveer 19°.
Zie voor België : http://www.bdb.be/nl/rubriek/weerbericht/meteo/
Vandaag kwamen er gedurende een kwartiertje wat openingen in de grijze soep, dadelijk vlogen er darren maar te kort.
Ze staan op springen [:)]
de vos roger
Contacteer:

Dank u voor jullie medeleven,ik voel me niet meer alleen met mijn onbevruchte moeren .[8D]

roger
de vos roger
Contacteer:

Ja zoals je zei marc , het is hier vandaag een feestdag voor de onbevruchte koninginnen.
Eindelijk zou ik zeggen,ik hoop dat het vandaag niet alleen bij oriëntatievluchten blijft.Deze voormiddag ongelofelijk vroeg om tien uur reeds een zwerm afgekomen, deze stonden werkelijk op springen.[8D]

roger
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Alle 9 jonge Bucamoeren bevrucht en aan de leg.
4 Apidea's op een rij naast elkaar / 4 Einwabes in een cassette en 1 bruidskorfje (al met prachtig gesloten vlakbroed). Geen enkele uitvaller dus!

!Piet
de vos roger
Contacteer:

Ja dat is een meevaller Piet ![;)]
Ook ik had 9 moeren in mijn bevruchtingskastjes.
één heeft zich vervlogen en is in een moerloze vierramer beland die ik klaar staan had voor mijn bestelde buckfastmoer.Een ander is gewoon verdwenen op de oriëntatievluchten denk ik
Twee andere die al aan de leg waren maar af en toe nog eens het kastje verlieten zijn spoorloos.En de vijf andere zijn reeds ingevoerd in de produktievolken.

roger
Plaats reactie