schadelijk???

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
heynske
Contacteer:

schadelijk???

Bericht door heynske »

Hey,
zoals jullie weten ben ik nog maar een beginnende imker en weet nog neit zoveel(alhoewel dat ik veel van men grootvader heb geleerd)heb ik nog de vraag of het stresserend of zelfs schadelijk is om de bijen te vaak te controleren???bv:als ik de kast nu elke zondag controleer als het goed weer is of om de 14dagen bij slecht weer.
Ik hoor het wel
alvast bedankt
vriendelijke groeten
Kevin
de vos roger
Contacteer:

Re: schadelijk???

Bericht door de vos roger »

Kevin, het is zeker niet goed om voortdurend in je kasten te rommelen .
Niet alleen stress voor je bijen ,maar ook kans op het kwetsen van je koningin.
De volken bij mij met een jonge koningin van dit jaar daar blijf ik nu af.Observeer ze ,als ze goed vliegen en stuifmeel halen blijf eraf dan.
Volken met een koningin van vorig jaar ,daar doe ik om de elf dagen eens een vlugge controle van het broednest,dat duurt maar een vijftal minuutjes als ik zie dat er geen doppen aanzet is.

roger
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

In tegenstelling tot Roger denk ik dat je - als beginneling - niet vaak genoeg naar je bijen in de kast kan kijken. Daar leer je van. Dit geldt zeker voor de eerste 2 jaar.
Overigens is het hebben van 1 volk niet aan te raden, neem er 2. Mocht er dan met een van je volken in de winter iets gebeuren - of met een moer in het seizoen natuurlijk - dan heb je altijd nog het andere volk nog uitwijk.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ben het met Els heel erg eens! Klooi de eerste twee jaren met een bijenvolk. Daar leer je van! Maar hou drie volken zodat niet je omthand bent als er met het klooivolk wat mis gaat.
Hans
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Kevin,
Ik sluit me aan bij Els, als je met warm weer vaak in je kast kijkt leer je het meest, als je gezonde bijen hebt overleven die het wel. Zo veel is 1-2 keer per week ook weer niet. Als je eenmaal een beeld hebt van wat er door het jaar heen gebeurt ga je vanzelf minder kijken.

veel plezier,
L
heynske
Contacteer:

Bericht door heynske »

bedankt voor de reacties en ik heb ondertussen 2volken als alles daar volgend jaar goed mee gaat maak ik volgend jaar nog een derde bij.
hartelijk bedankt
vriendelijke groeten
Kevin
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Ja in feite moet ik jullie wel een beetje gelijk geven[:I]
Want ik herinner mij nu nog dat ik bij mijn eerste volkje zo dikwijls er in gerommeld heb dat ik op hetzelfde jaar in mijn kasje drie maal een andere koningin heb gehad .
Maar........... ik heb op dat jaar héél wat praktijkervaring opgedaan,die je nadien altijd ten goede kunt benutten.

roger
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Kevin

Als je regelmatig in je volken kijkt heb ik misschien nog een tipje die het iets makelijker maakt om door je kast te ploeteren.
Hang in iedere bak één blokraam (een raam dat is dicht gemaakt met een plaatje hout aan beide kanten) aan de zijkant. Dan heb je welliswaar maar negen ramen maar je kunt altijd beginnen met dit raam het eerst te verwijderen en dan de volgende ramen op te schuiven. Heb je alle ramen gehad dan hang je het sluitblok aan de andere kant er weer in. Zo hoef je niet altijd je ramen weer terug te schuiven wat de kans verkleint dat je koningin sneuvelt.

Jaap
heynske
Contacteer:

Bericht door heynske »

Aha das goed dan hang ik er straks eentje in.
hartelijk bedankt
vriendelijke groeten
Kevin
ivar
Contacteer:

Bericht door ivar »

hi jungs und mädels

even van uit duitsland

zeker 1 keer in de 9 dagen kijken ter voorkoming van zwermen.
maar als we in een beroep zijn ben je een weekend imker dus moet je 1 keer in de week even kijken, dat is heel normaal

hans

a land flowing with milk and honey
Plaats reactie