Hoe sterk is een koningin ?
-
- Contacteer:
Hoe sterk is een koningin ?
Vandaag 14 juni is mijn raszuivere koningin uit Ameland aangekomen.
Ze was verstuurd op 6juni, dus acht dagen onderweg geweest ![:(]
Schande wat de post ons aandoet![}:)]
Door de hevige hitte de laatste dagen was de voederdeeg in een waterachtige brij veranderd met daarin een aantal dode bijen en de nog levende gehavende koningin.Ik heb ze onmiddellijk in een ander invoerkooitje gedaan en in een bevruchtingskastje ingebracht waar ik twee dagen geleden een bevruchte koningin uithaalde.Ik ben benieuwd of ze het zal overleven na die achtdaagse reis met tropische temperaturen.
Ondertussen is hier een zondvloed losgebarsten en staat de tuin en de straten blank.[:(!]
roger
Ze was verstuurd op 6juni, dus acht dagen onderweg geweest ![:(]
Schande wat de post ons aandoet![}:)]
Door de hevige hitte de laatste dagen was de voederdeeg in een waterachtige brij veranderd met daarin een aantal dode bijen en de nog levende gehavende koningin.Ik heb ze onmiddellijk in een ander invoerkooitje gedaan en in een bevruchtingskastje ingebracht waar ik twee dagen geleden een bevruchte koningin uithaalde.Ik ben benieuwd of ze het zal overleven na die achtdaagse reis met tropische temperaturen.
Ondertussen is hier een zondvloed losgebarsten en staat de tuin en de straten blank.[:(!]
roger
-
- Contacteer:
Re: Hoe sterk is een koningin ?
Roger, zullen de bijen in dat bevruchtingskastje je nieuwe - gestresste en iets gehavende - moer niet verwijderen? Vooral als je het broed van de oude moer hebt laten zitten? Of laat je haar eerst een paar dagen bijkomen in het nieuwe kooitje?
-
- Contacteer:
Hallo Els, normaal gezien zou ze vandaag reeds moeten bevrijd zijn uit haar kooitje. Ik ben benieuwd of ze terug op krachten zal komen .
Als alles volgens plan verlopen zou geweest zijn,dan was ik nu al aan het omlarven van deze moer, maar de post heeft mijn plannen grondig in de war gestuurd.[:(]
Ik hou jullie op de hoogte.
roger
Als alles volgens plan verlopen zou geweest zijn,dan was ik nu al aan het omlarven van deze moer, maar de post heeft mijn plannen grondig in de war gestuurd.[:(]
Ik hou jullie op de hoogte.
roger
-
- Contacteer:
Vandaag eens gekeken in het bevruchtingskastje ,en ja hoor daar liep onze majesteit reeds op de raampjes rond.[:)]
Op het eerste gezicht zag ze er terug normaal uit,proper terug opgekuist.Voor alle zekerheid een koninginneroostertje voor het vlieggat gepind
Ik ga ze morgen inbrengen in een vierramer met jonge buckfastbijen die ik daarvoor prepareerde,en hoop dat ze volgende week terug op krachten is en aan de leg geraakt.
Dan kan het natelen beginnen,wat oorspronkelijk de bedoeling was.[;)]
roger
Op het eerste gezicht zag ze er terug normaal uit,proper terug opgekuist.Voor alle zekerheid een koninginneroostertje voor het vlieggat gepind
Ik ga ze morgen inbrengen in een vierramer met jonge buckfastbijen die ik daarvoor prepareerde,en hoop dat ze volgende week terug op krachten is en aan de leg geraakt.
Dan kan het natelen beginnen,wat oorspronkelijk de bedoeling was.[;)]
roger
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ook met hitte zou voederdeeg niet zacht mogen worden. het lijkt me meer een fout van de telers.
jp
jp
-
- Contacteer:
Jammer dat ik op dat moment geen foto genomen heb ,hoe de zending is toegekomen ,en hoe de "overlevende bijen en de koningin "er aan toe waren.Maar ja de temperaturen kunnen toch wel opgelopen hebben tot 30°.De post is hier de grote schuldige denk ik.Maar ik heb goede hoop ,ik heb ze vandaag in een vierramer ingevoerd met jonge bijen en zonder broed.
roger
roger
-
- Contacteer:
Ondertussen is mijn nateeltmoer volledig hersteld en ingevoerd op een simplex hoogsel met veel jonge bijen en een paar ramen gesloten broed.
Gisteren eens gekeken en er waren al twee belegde ramen ,dus was het vlug beslist dat er moest omgelarfd worden .
Wat eerst een ramp bleek te zijn met die achtdaagse reis die ze moest ondergaan is dan toch nog goed afgelopen.
Van een sterke koningin gesproken !!
Of van een goede reanimatie gesproken,want dat was het in ieder geval wel.[;)]
roger
Gisteren eens gekeken en er waren al twee belegde ramen ,dus was het vlug beslist dat er moest omgelarfd worden .
Wat eerst een ramp bleek te zijn met die achtdaagse reis die ze moest ondergaan is dan toch nog goed afgelopen.
Van een sterke koningin gesproken !!
Of van een goede reanimatie gesproken,want dat was het in ieder geval wel.[;)]
roger
-
- Contacteer:
Hallo jp,Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ook met hitte zou voederdeeg niet zacht mogen worden. het lijkt me meer een fout van de telers.
jp
De veel gebruikte suikerdeeg (suikerwater gekookt tot 115°C en daarna bewerkt) is zeer zacht op lichaamstemperatuur. In de bakkerswereld wordt hij, mits toevoeging van een beetje water, tot lichaamstemperatuur verwarmt om op gebak aan te brengen. Na afkoeling heb je dan een perfecte glans. Verwarm je hoger, zal je altijd een mat resultaat hebben. De verse fondant die ik nu heb is zelfs bij normale omgevingstemperatuur vrij zacht.
Zelf gemaakt suikerdeeg van honing en S0 bezit dit nadeel niet. Het heeft wel als nadeel dat het onbeschermd zeer snel keihard wordt. Door de aanwezigheid van maïszetmeel in veel poedersuikers (anti klonter middel) kan het wel gaan gisten.
mvg
Theo
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hallo allemaal,
Ik heb al verscheidene keren moeren uit de suikerdeeg moeten peuteren. Het is heel vervelend, en ik denk dat het een heel nadelige invloed heeft op het verdere functioneren van de moer, ook al wordt ze wel weer schoon gepoetst
Als ik nu een koningin invoer met een kooitje met suikerdeeg, leg ik een vloeitje (sigarettenpapier)op het deeg. Dan verkleeft de moer in ieder geval niet. Dit is voor het versturen van koninginnen natuurlijk geen oplossing.
Ik geloof dat het verstevigen van suikerdeeg met poedersuiker tot het niet meer kleeft wel een oplossing is. Je kan ook het balletje deeg coaten met poedersuiker, zodat er een niet klevend laagje omheen zit.
Tieme
Ik heb al verscheidene keren moeren uit de suikerdeeg moeten peuteren. Het is heel vervelend, en ik denk dat het een heel nadelige invloed heeft op het verdere functioneren van de moer, ook al wordt ze wel weer schoon gepoetst
Als ik nu een koningin invoer met een kooitje met suikerdeeg, leg ik een vloeitje (sigarettenpapier)op het deeg. Dan verkleeft de moer in ieder geval niet. Dit is voor het versturen van koninginnen natuurlijk geen oplossing.
Ik geloof dat het verstevigen van suikerdeeg met poedersuiker tot het niet meer kleeft wel een oplossing is. Je kan ook het balletje deeg coaten met poedersuiker, zodat er een niet klevend laagje omheen zit.
Tieme
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Theo,
Verwarring is te vermijden door niet het woord poedersuiker te gebruiken want dat is in Nederland ( en België ?) iets anders dan de fijne kristalsuiker die je voor het voederdeeg nodig hebt.
hennie oes

Je moet ook niet de Nederlandse "poedersuiker" gebruiken, maar wat de fransen "sucre en poudre" noemen en dat is zeer fijne kristalsuiker; dat heeft geen zetmeel en antiklontermiddelen; het is pure kristalsuiker maar dan fijn gemalen; deze kneed je met vloeibare honing tot een droog aanvoelende klont: moer verkleeft niet, wordt niet "keihard" en gaat niet gisten..Zelf gemaakt suikerdeeg van honing en S0 bezit dit nadeel niet. Het heeft wel als nadeel dat het onbeschermd zeer snel keihard wordt. Door de aanwezigheid van maïszetmeel in veel poedersuikers (anti klonter middel) kan het wel gaan gisten.
Verwarring is te vermijden door niet het woord poedersuiker te gebruiken want dat is in Nederland ( en België ?) iets anders dan de fijne kristalsuiker die je voor het voederdeeg nodig hebt.
hennie oes