Hoe sterk is een koningin ?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: Hoe sterk is een koningin ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Oude Essink schreef:
Hallo Theo,
Zelf gemaakt suikerdeeg van honing en S0 bezit dit nadeel niet. Het heeft wel als nadeel dat het onbeschermd zeer snel keihard wordt. Door de aanwezigheid van maïszetmeel in veel poedersuikers (anti klonter middel) kan het wel gaan gisten.
Je moet ook niet de Nederlandse "poedersuiker" gebruiken, maar wat de fransen "sucre en poudre" noemen en dat is zeer fijne kristalsuiker; dat heeft geen zetmeel en antiklontermiddelen; het is pure kristalsuiker maar dan fijn gemalen; deze kneed je met vloeibare honing tot een droog aanvoelende klont: moer verkleeft niet, wordt niet "keihard" en gaat niet gisten..
Verwarring is te vermijden door niet het woord poedersuiker te gebruiken want dat is in Nederland ( en België ?) iets anders dan de fijne kristalsuiker die je voor het voederdeeg nodig hebt.
hennie oes

Afbeelding
Hallo Hennie,

S0 is suiker met een korrelgrootte van 0,08 - 0,1mm.
S1 is suiker met een korrel van 0,2 - 0,35mm geschikt voor beslag en slagroom. Lost zeer snel op.
S2 is suiker met een korrel van 0,45 - 0,55mm geschikt voor bereidingen die verwarmd worden of veel tijd hebben om te smelten.

De in de reguliere klein handel verkrijgbare poedersuiker is S0 waar een anti klonter middel werd toegevoegd. Zuivere S0 is te verkrijgen in toeleveringsbedrijven uit de bakkerij sector.

Niet keihard worden durf ik betwisten. Voor pastiage wordt niets anders gebruikt dan bloemsuiker, water en gelatine (als bindmiddel). Het wordt zo hard als een "King" muntje. (In wezen pastiage met een munt smaakje). Bij de bereiding is dit ook een niet kleverig en soepel uitrolbaar deeg. Laat er maar eens enkele dagen de plastiek folie af...

mvg

Theo
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

In de gewone Nederlandse supermarkt liggen in de schappen waar de kristalsuiker ligt ook pakjes met het opschrift: "fijne kristalsuiker": die suiker moet je hebben!!
hennie oes

Afbeelding
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Ondertussen heeft mijn omlarving met mijn "gehavende Amelandse moer" goede nakomelingen gegeven
Ziehier een van haar nakomelingen met haar hofhouding
De meesten zijn aan de leg geraakt maar ik zal maar volgend seizoen weten over welke kwaliteiten ze beschikken.
Ik weet dat het kleurmerk dit jaar wit is,maar deze nakomelingen heb ik nu uitzonderlijk in het rood gemerkt.[;)]

Afbeelding

roger
Plaats reactie