Een winters vraag in de zomer

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Een winters vraag in de zomer

Bericht door apiario »

citaat:
Of raak ik nu een heikel punt.

Bertus

Ik denk persoonlijk niet, dat het iets te maken heeft met de wijze waarop de bijen gehouden worden, wel met het uitwisselen van materiaal. De imkers die hier in de omgeving getroffen zijn, verschillen onderling sterk in werkwijze (materiaal en bestrijdingsmethode, tijdstip van handelen etc.), maar zijn naar mijn mening imkers, die materiaal uitgewisseld/binnengehaald hebben in de afgelopen jaren.
Het heeft niets te maken met de werkwijze - hiervan ben ik zeer overtuigd - ik ben tenslotte zelf ook getroffen en ken maar weinig betere imkers
Ik denk dat we de oorzaak van het probleem extern zullen moeten zoeken, niet in de werkwijze, bijenras, kasttype etc., maar in de aanwezigheid van één of ander virus o.i.d.

Erik
Naar boven

Erik ik heb het even meegenomen naar dit item. Hier hoort het thuis.
Leuk dat je even reageerd.Stel dat je vrijwillig zo,n goep mensen eens volgt gedurende een bepaalde periode, dan zou volgens jou, ik de spijker op zijn kop slaan ,want zo als jij zegt, wisselen mensen dingen onder elkaar uit en dat is dan vast te stellen door wat ik naar voren breng welke handelingen er worden verricht. Dat hoeft niet altijd het imkeren te zijn. Als het een "viruske" is wat kan je daar dan aan doen. Als je in een concentratie van bijenhouders zit wat moet je dan laten en wat niet. Denk hier eens aan de kippenpest en varkens en aan plaatselijke vergaderingen. Moet je dingen ontsmetten. Als zo onderzoek goed op poten wordt gezet is er denk ik een resultaat uit te halen. Want zo als jij zegt hoe voorkom je dan zo,n besmetting En is het zonder meer te voorkomen. Vreemd is dan ook dat er ook imkers zijn waar het niet het geval is. Graag je reactie

Berus
apiario
Contacteer:

Re: Een winters vraag in de zomer

Bericht door apiario »

Theo,

Ik denk dat we op het goede spoor zitten. Jij verteld nu iets. En dat is belangrijk. soms kan je bepaalde dingen uitsluiten.

Wil je zo iets in redelijkheid van de grond krijgen dan hebben we deskundigheid nodig.

Het zal je maar gebeuren dat je 80% van je bijen kwijt bent en als we daar onze schouders voor op halen en net doen of er niets gebeurd is ben je misschien volgend jaar zelf de klos.

Bertus
Barry Sp
Contacteer:

Bericht door Barry Sp »

Hoi....

Ik heb een paar jaar geleden ook gehad,en toen had ik nog maar twee bijenvolken en daar was de een van naar de winter spoorloos van.Wat ik nog weet dat ik gewoon de kast en de ramen weer gebruikt en ik heb ze alleen maar een beetje schoon gekrabt en het jaar er op heeft een nieuw volk in de zelfde kast de winter wel over leeft en de kast gebruik ik nou nog en gelukkig niet meer gehad.

B.Speet
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Wat nu de oorzaak van verdwijnziete is weet ik ook niet.Soms denk ik dat we maar weinig weten ,van dit grut, en dat maakt het ook weer interesant.
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Erik ik heb het even meegenomen naar dit item. Hier hoort het thuis.
Leuk dat je even reageerd.Stel dat je vrijwillig zo,n goep mensen eens volgt gedurende een bepaalde periode, dan zou volgens jou, ik de spijker op zijn kop slaan ,want zo als jij zegt, wisselen mensen dingen onder elkaar uit en dat is dan vast te stellen door wat ik naar voren breng welke handelingen er worden verricht. Dat hoeft niet altijd het imkeren te zijn. Als het een "viruske" is wat kan je daar dan aan doen. Als je in een concentratie van bijenhouders zit wat moet je dan laten en wat niet. Denk hier eens aan de kippenpest en varkens en aan plaatselijke vergaderingen. Moet je dingen ontsmetten. Als zo onderzoek goed op poten wordt gezet is er denk ik een resultaat uit te halen. Want zo als jij zegt hoe voorkom je dan zo,n besmetting En is het zonder meer te voorkomen. Vreemd is dan ook dat er ook imkers zijn waar het niet het geval is. Graag je reactie

Berus
Hoe voorkom je een besmetting? Dit zal in sommige regio's met imkers, die stallen delen of vlak bij elkaar zitten, misschien moeilijk te realiseren zijn, maar hier in het Zeeuwse zit er vaak toch wel een wat grotere afstand tussen de imkers onderling.
Ik heb zelf bijen op 3 locaties: op een kinderboerderij, thuis en op m'n werk. Voor het behandelen/meekijken op m'n werk gebruikte ik altijd apart gereedschap, pak en handschoenen. Voor de kinderboerderij en thuis gebruikte ik hetzelfde pak, materiaal etc. Opvallend was het, dat op m'n werk alle kasten de winter doorkwamen en dat ik op zowel de kinderboerderij als thuis veel sterfte had. Twee volkjes overleefden het hier van de 10. Opvallend was het ook, dat dit juist de twijfelaars (hoe komen deze de winter door?) waren; volkjes die klein waren en waarbij ik geprobeerd heb, door ze beetje bij beetje te voeren, nog winterbijen te laten produceren.
Ook bij andere imkers hier in de omgeving met sterfte zijn het juist de kwakkelende (of gezonde!) kleine volkjes geweest, die het overleefd hebben. De mooiste volken legden het loodje.

Ook lijkt het erop, dat de getroffen imkers, meest imkers zijn, die in de afgelopen 3 jaar uitwisseling hadden met andere imkers. Het zij door het scheppen van zwermen, dan wel door het bestellen van koninginnen of uitwisseling van materiaal. Een (biologische) imker hier verderop (1 km.), die in de afgelopen jaren geen uitwisseling heeft gehad met andere imkers, heeft geen stefte, terwijl hier in de directe omgeving bijna alle imkers wel sterfte hebben...dat zet je aan het denken.
Ik ben momenteel weer beetje bij beetje aan het opkrabbelen. Ik heb de 2 kastjes, die de winter doorkwamen volledig op nieuwe raat afgeklopt, m'n oude raat verbrand en m'n kasten uitgebrand en de naden met stoom ontsmet. Van m'n werk, waar geen sterfte was, heb ik een kunstzwermpje mee genomen (op volledig nieuwe raat) en afgelopen week heb ik 2 volkjes gekocht van een imker, die nog geen sterfte heeft gehad. Ik hoop zo dit jaar weer op een zestal kastjes te komen en hopelijk de volgende winter succesvol uit te komen.

Erik
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Erik,

Dit verhaal is heel mooi geschreven. Duidelijk en zonder poespas. Een verhaal waar je iets aan hebt. Ik ga het denk ik uit printen en eens in een map doen, zo dat je na een tijd met nog meer gegevens daar iets mee kan.
Mooi dat je drie locatie hebt zodat je dat er een vergelijk is.
Zeg Erik die twee kleine volkjes hadden die een jonge koningin.?
En de grote volken zaten daar ook jonge koninginnen bij?
Zeker opvallend is dat van die Biologische imker.
Dat is nou goed waar genomen. Het doet mij denken aan het verhaal van mijn broer die onderzoek deed naar een bepaalde ziekte heel een familie was daar mee besmet (10 personen)en 1 niet Ideaal voor het onderzoek wat heeft die enen wat de anderen niet hebben.Toch liep het onderzoek daar dood.(hij had een andere vader,wat niemand wist)

Hier zit ik ook in een buiten gebied. De imkers zijn dun bezaait. Ik onderhoud maar zelden contact met andere imkers, alleen met de PC en ik heb geen kasten van of gereedschap van wie dan ook of het moet nieuw zijn. Ik krap mijn kasten netjes schoon maar ontsmet nooit
Wel pik ik zo,n nu en dan een zwerm mee. Maar dit jaar is er niks Ik ga altijd de winter in met jonge koninginnen. Winter zeer vroeg in zodat ze van alles zelf kunnen regelen. Heide Linde Acacia enz. is er niet. O, '¦ ja mijn bijen staan pal op de wind En winterdag alles open.En in al die jaren bijna nooit een verlies. Er zijn er wel eens zomaar verdwenen Schijnbaar hadden die het hier niet naar hun zin. Het blijven 'wilde dieren'
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Hoi Bertus,

Ik draaide al meer dan 10 jaar zonder verlies van bijenvolken - op één groene specht-slachtoffer na en een dood observatievolkje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen 2(?) jaren, toen er al van her der verhalen kwamen over sterfte, soms dacht dat ik het beter deed dan de rest, hoewel dit niet verklaarde waarom sommige bekwame imkers, zoals o.a. Hans van der Post, wintersterfte hadden.

Van de 2 volkjes die het bij mij overleefden was 1 een oudere moer en 1 een jonge, in de dode volken zaten ook veelal jonge moeren. Het enige verschil met de dode volken was misschien de hoeveelheid nieuwe raat. Ook was er geen verschil qua ras. Ik had zowel een aantal mooie buckfastvolkjes (met dank aan Hennie) als zuivere carnica volkjes (Celle).
Groet,

Erik
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Eerlijk gezegd zolang ik nu op het forum zit en over deze bijensterfte op de hoogte wordt gehouden. Begrijp ik er ook geen mallemoer van zo wispelturig het voor komt. Zo op het eerste gezicht is er geen touw aan vast te knopen. Soms denk ik van een concentratie van imkers, dan weer aan een virus Dan hoor ik weer dat er in het Belgische veel sterfte is. Dan lees ik in de krant 40% hier ,terwijl dit ontzenuwt wordt door Romee
die in de 20 bewijst. Een vast punt is dat het optreed tijdens of na de winter zit.Arno kent dat niet en heeft ook geen winterzit. Wat zou nu "normaal" zijn dat wij als imkers moeten aanvaarden dat ze dood gaan? maar dan nog soms jaren geen last en dan plotseling ben je de helft of meer kwijt ,zonder aanvaarbare reden. Kon je maar zeggen,bij slecht imkeren veel doden. En wat is slecht imkeren? Als ik zie dat op de ronde ramen de doppen in het midden worden gezet dan hebben bijen een wonderbaarlijk aanpassings vermogen.
Maar Erik als we niets over deze dingen vertellen of over blijven zwijgen komen we er nooit uit.
Dus blijven we hopen dat er meer mensen hun relais hier eens naar voren willen brengen misschien is er dan een gogemert die het verband ziet.

O, ja ik vergeet nog iets, hoe verhouden de verschillende bijenrassen zich tot de wintersterfte?
Bertus
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

apiario schreef:
Als ik zie dat op de ronde ramen de doppen in het midden worden gezet dan hebben bijen een wonderbaarlijk aanpassings vermogen.

Bertus
Hallo Bertus,

Dat bijen een enorm aanpassingsvermogen hebben moeten we niet aan twijfelen. Niet voor niets overleven ze al veel langer dan de mens.

Ik denk dat ze het nu, nu de mens er zich actief mee bemoeit, het alleen maar lastiger krijgen.

mvg

Theo
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Een waarheid als een koe.De mens wil wel eens erg veel.
Plaats reactie