citaat:
Of raak ik nu een heikel punt.
Bertus
Ik denk persoonlijk niet, dat het iets te maken heeft met de wijze waarop de bijen gehouden worden, wel met het uitwisselen van materiaal. De imkers die hier in de omgeving getroffen zijn, verschillen onderling sterk in werkwijze (materiaal en bestrijdingsmethode, tijdstip van handelen etc.), maar zijn naar mijn mening imkers, die materiaal uitgewisseld/binnengehaald hebben in de afgelopen jaren.
Het heeft niets te maken met de werkwijze - hiervan ben ik zeer overtuigd - ik ben tenslotte zelf ook getroffen en ken maar weinig betere imkers
Ik denk dat we de oorzaak van het probleem extern zullen moeten zoeken, niet in de werkwijze, bijenras, kasttype etc., maar in de aanwezigheid van één of ander virus o.i.d.
Erik
Naar boven
Erik ik heb het even meegenomen naar dit item. Hier hoort het thuis.
Leuk dat je even reageerd.Stel dat je vrijwillig zo,n goep mensen eens volgt gedurende een bepaalde periode, dan zou volgens jou, ik de spijker op zijn kop slaan ,want zo als jij zegt, wisselen mensen dingen onder elkaar uit en dat is dan vast te stellen door wat ik naar voren breng welke handelingen er worden verricht. Dat hoeft niet altijd het imkeren te zijn. Als het een "viruske" is wat kan je daar dan aan doen. Als je in een concentratie van bijenhouders zit wat moet je dan laten en wat niet. Denk hier eens aan de kippenpest en varkens en aan plaatselijke vergaderingen. Moet je dingen ontsmetten. Als zo onderzoek goed op poten wordt gezet is er denk ik een resultaat uit te halen. Want zo als jij zegt hoe voorkom je dan zo,n besmetting En is het zonder meer te voorkomen. Vreemd is dan ook dat er ook imkers zijn waar het niet het geval is. Graag je reactie
Berus