Vanaf Ameland heb ik 6 bevruchte moeren terugontvangen.
Maar dan begint het : "De Apidea verenigen" of "het moertje invoeren via een kluisje" ...
Nou, op het "Apidea verenigen" ben ik helemaal afgeknapt. Of het nou aan het weer lag of iets anders, de moer wou niet naar beneden de 6-ramer in !!! En, je blijft altijd met dat broed in de raampjes zitten ...! Je zou de raampjes met broed kunnen monteren in een honingkamer/broedkamer raampje om het vervolges in een kast te hangen. Maar bij een sterk volk bouwen ze het hele raam vol !
En dan de roverij !
Al mijn afleggertjes met jonge bijen, behalve 1, zijn helemaal leeggeroofd door verdwaalde haalbijen !
Gelukkig hield ik alles nauwlettend in de gaten, want inmiddels heb ik in mijn 4 poduktievolken een moertje ingevoerd via een kluisje.
Mijn overige 3 Ameland moeren heb ik in 6-ramers 5 km van mijn stand gebracht om roverij te voorkomen ...
Thomas
Invoeren / verenigen moeren ...
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Invoeren / verenigen moeren ...
Ik prefeer het kluisje, snel, makkelijk en goed.heidecap schreef: Maar dan begint het : "De Apidea verenigen" of "het moertje invoeren via een kluisje" ...
Gewoon moerloos laten worden, en redcellen laten zetten. Na een weekje breek je die weg, en hang er dan een dop of een al aangeblazen larve erin. Die wordt prima verzorgd. Jij hebt toch gelijk een nateeltje van een Ameland moer gemaakt. In die Apidea lopen veel jonge bijen uit, van de Ameland moer, en zijn geschikt voor de volgende ronde. F1'sEn, je blijft altijd met dat broed in de raampjes zitten ...!
Je moet jonge bijen uit de honingkamer nemen, van boven het rooster. Hier zitten veel bijen in van de geschikte leeftijd. Als je die op een andere stand zet, vliegen ze niet kaal, en zullen ze hun vlieggat goed kunnen verdedigen. Als je alles kaal laat vliegen, moet je het vliegggatje wel erg klein maken.Al mijn afleggertjes met jonge bijen, behalve 1, zijn helemaal leeggeroofd door verdwaalde haalbijen !
Hennie...