Vandaag de Nederlandse wiki over de honingbij gelezen. Daar staat over de varroamijt: "...Deze plaag, die werd veroorzaakt door een uit de hand gelopen wetenschappelijk onderzoek, breidde zich vanuit het voormalig Oostblok, in enkele jaren over heel Europa uit..."
Klopt die opmerking over de herkomst? Zo ja wat voor een wetenschappelijk onderzoek was dat dan? het klinkt mij als een broodje aapverhaal in de oren.
Gaarne jullie deskundig oordeel.
varroamijt ontsnapt uit lab?
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: varroamijt ontsnapt uit lab?
Hallo,
Het is wel zo dat de verspreiding van de Varroa erg versneld is door een onderzoeksinstitut in die regio. Deze mensen hebben willen onderzoeken waarom de Varroa zo fataal voor de bijen is.
Het is dus zeker geen broodje aap verhaal, maar weer een voorbeeld ervan dat je voorzichtig moet zijn met het vevoer van bijen en materialen.
Tieme
Het is wel zo dat de verspreiding van de Varroa erg versneld is door een onderzoeksinstitut in die regio. Deze mensen hebben willen onderzoeken waarom de Varroa zo fataal voor de bijen is.
Het is dus zeker geen broodje aap verhaal, maar weer een voorbeeld ervan dat je voorzichtig moet zijn met het vevoer van bijen en materialen.
Tieme
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Tieme,
Ontsnappen uit het lab is een bakerpraatje; de oorsprong is te zoeken door het invoeren van onze apis mellifera in het gebied van de apis cerana; ik schreef erover in mijn verhaal over de apis cerana; slot eerste deel en het slotdeel: zie daar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=632
hennie oes

Ontsnappen uit het lab is een bakerpraatje; de oorsprong is te zoeken door het invoeren van onze apis mellifera in het gebied van de apis cerana; ik schreef erover in mijn verhaal over de apis cerana; slot eerste deel en het slotdeel: zie daar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=632
hennie oes

- Ati
- Imker sinds: 2003-2011
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hennie, ik heb de wiki op dit punt aangepast
-
- Contacteer:
Professor Engels van de Universiteit van Tübingen, waar jij op doelt, was een van de eerste varroa-onderzoekers. Begin jaren '80 van de vorige eeuw werden kasten bij zijn instituut vernield door woedende imkers die hem ervan beschuldigden de varroamijt in Duitsland te introduceren.Tieme schreef:
Hallo,
Tieme
Ik heb nog ergens tape liggen met een interview dat ik rond 1985 met hem maakte waarin hij vertelde dat die actie hem behoorlijk geraakt had. In die tijd werd ook de theorie verkondigd dat de mijt zo snel in Duitsland kwam omdat Russiche militairen bijenvolken (met mijten) uit USSR meenamen om in hun legerplaatsen in de DDR wat afleiding te hebben. In de beginperiode van een epidemie worden altijd zondebokken gezocht en gevonden en lopen de emoties hoog op.
Romée
monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Ok deze informatie lijkt me duidelijk.
Ik wil jullie toch even wijzen op een artikel van Peter Elshout verschenen in bijen in 2002 genaamd: "Twintig jaar varroamijt en de gevolgen voor de Nederlandse bijenhouderij" Verschenen in het themanummer over varroa (september?).
Daarin staat heel expliciet dat vanuit Pakistan volken van Apis cerana zijn geimporteerd naar Duitsland (Oberursel), en dat van daaruit de mijt zich heeft kunnen verspreiden in Europa.
Is deze informatie dan fout?
Tieme
Ik wil jullie toch even wijzen op een artikel van Peter Elshout verschenen in bijen in 2002 genaamd: "Twintig jaar varroamijt en de gevolgen voor de Nederlandse bijenhouderij" Verschenen in het themanummer over varroa (september?).
Daarin staat heel expliciet dat vanuit Pakistan volken van Apis cerana zijn geimporteerd naar Duitsland (Oberursel), en dat van daaruit de mijt zich heeft kunnen verspreiden in Europa.
Is deze informatie dan fout?
Tieme
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Tieme,
Misschien is het én...én. De contacten Cerana .. Mellifera in het uiterste oosten van Rusland, het Primorsky gebied, waren evenwel veel massaler; men veronderstelt derhalve een verder gevorderde aanpassing van de Mellifera-bijen uit het Primorsky gebied aan de Varroa. Vandaar de experimenten met Primorsky bijen in Amerika en ook hier in W.Europa om tot bijen te komen met een natuurlijke weerstand tegen de Varroa.
Bij het ontstaan van de Killerbee in Z.Amerika was er wel een relatie met de wetenschap, hoewel ook hier de wetenschap op zich geen blaam treft:

het verhaal is te vinden in:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1470
De geschiedenis van de z.g. Killerbee: zie zoekfunctie Killerbee
hennie oes

Misschien is het én...én. De contacten Cerana .. Mellifera in het uiterste oosten van Rusland, het Primorsky gebied, waren evenwel veel massaler; men veronderstelt derhalve een verder gevorderde aanpassing van de Mellifera-bijen uit het Primorsky gebied aan de Varroa. Vandaar de experimenten met Primorsky bijen in Amerika en ook hier in W.Europa om tot bijen te komen met een natuurlijke weerstand tegen de Varroa.
Bij het ontstaan van de Killerbee in Z.Amerika was er wel een relatie met de wetenschap, hoewel ook hier de wetenschap op zich geen blaam treft:

het verhaal is te vinden in:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1470
De geschiedenis van de z.g. Killerbee: zie zoekfunctie Killerbee
hennie oes