Ik kan het niet laten om ook even mijn bescheiden succesje te melden.
Ik schreef hierboven dat ik twee Uddeler korfjes op het Rozendaalse veld had staan. Toen ik rond 20 augustus ging kijken wogen ze nog steeds niks en de hei was bruin tot aan de horizon. Vervolgens schreef ik dat het Herikhuizer veld, 1 heide verderop zeg maar, juist paars was tot aan de horizon. 1 Korfje is perfect gelukt: stampvolle honingkamer met 7 witverzegelde raampjes, maar het andere korfje deed helemaal niets. Het zou dus heel goed kunnen dat mijn bijen gewoon een veld verderop hun heil zijn gaan zoeken. Kun je nagaan hoe fantastisch de hei het op sommige plaatsen gedaan. Eat yout heart out, folks!
Toen ik afgelopen donderdag de honingkamer van het 'mislukte' korfje eraf haalde bleek dat ze niet eens begonnen waren met bouwen: de reepjes voorbouw zaten er nog onaangeroerd in. Dit zou volgens Kees van Holland een bekend probleem zijn met de Uddeler korf. Vaak vertikken de bijen het om naar boven te gaan. Als je met een kast een hele honingkamer raathoning wilt halen, dan schijnt een 'klimraampje' (Een uitgebouwd raampje in het midden) een goed idee te zijn. Maar ja, dat gaat niet zo makkelijk met de Uddeler korf.
De buurvrouw moest toch naar de Makro dus die heeft voor mij mooie bakjes gehaald. Vrijdagavond stukjes raathoning gesneden met een koksmes, in de bakjes gelegd met een etiket erop. Het ziet er prachtig uit. Op het aanrecht staat een grote kom met randjes, 'stuifmeelpitten' en bebroede stukjes die ik van de raten heb weg gesneden. De kinderen kunnen er nauwelijks vanaf blijven.
Overigens zijn ook de kasten op de thuisstand in de loop van augustus loeizwaar geworden. Ik hoef nauwelijks bij te voeren.
De heide was hier en daar weer geweldig dit jaar. Maar we kwamen er helaas wat te laat achter met zijn allen... Jammer.
Groet,
Bart de Coo
De heide honingt...!
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: De heide honingt...!
ben zelf ook gaan kijken bij het roozendaalse veld (vanuit de brandtoren). een en al grijze heide.
volgend jaar beter.
groet, jacques
volgend jaar beter.
groet, jacques
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Re: De heide honingt...!
Afgelopen zaterdag 7 kasten heidehoning geslingerd.
Totaal ruim 65 kg, en nog zo'n 8 kg raathoning.
Een kast had het zelfde probleem als De uddelerkorf van Bart. Het zogenaamde honingslot. Een rand honing in de bovenste BK en daat boven doen ze dan niets meer. De HK er op zat geen druppel honing in. Deze had ik voordatze naar de heide gingen leeggeslingerd, en deze was wel mooi schoongemaakt.
In de BK er onder echter destemeer honing. 8 BK ramen vol. Raam 9 en 10 waren blokramen dus daar kregen ze niets in. In de onderste BK zat ook nog een rand honing.
Wat me dit jaar opviel is dat ze de kantramen slecht hadden gevult. 8 ramen in het midden vol en de kantramen alleen aan de binnenkant verzegeld. (Toch te veel ruimte gegeven?)
Ik heb de bijen begin augustus weggebracht. Eind augustus heb ik de kasten gecontroleerd. 11 september heb ik ze opgehaald en 16 september de honing er afgenomen. Ik heb het idee dat ze de laatste 2 weken niet veel meer gedaan hebben. Ik had ze net zo goed eind augustus mee kunnen nemen ondanks dat de heide nog mooi bloeide, en er nog mooie dagen zijn geweest.
Weer een paar lessen voor de volgende keer.
1. Ondanks dat de volken er goed voor stonden, is het niet nodig ze op 2BK en een lege HK weg te brengen. 2 BK, of 1BK en 2HK is voldoende.
2. Wil je ze toch groter weg zetten dan een lege bak er onder, als er al een honingrandje inzit.
3. Als het gebeurd dat ze goed halen dan is dat in de eerste periode, en hebben ze daarna alleen nog wat tijd nogdig om de boel te verzegelen.
Zul je zien dat het volgend jaar weer helemaal anders is.[:(]
Jaap
Totaal ruim 65 kg, en nog zo'n 8 kg raathoning.
Een kast had het zelfde probleem als De uddelerkorf van Bart. Het zogenaamde honingslot. Een rand honing in de bovenste BK en daat boven doen ze dan niets meer. De HK er op zat geen druppel honing in. Deze had ik voordatze naar de heide gingen leeggeslingerd, en deze was wel mooi schoongemaakt.
In de BK er onder echter destemeer honing. 8 BK ramen vol. Raam 9 en 10 waren blokramen dus daar kregen ze niets in. In de onderste BK zat ook nog een rand honing.
Wat me dit jaar opviel is dat ze de kantramen slecht hadden gevult. 8 ramen in het midden vol en de kantramen alleen aan de binnenkant verzegeld. (Toch te veel ruimte gegeven?)
Ik heb de bijen begin augustus weggebracht. Eind augustus heb ik de kasten gecontroleerd. 11 september heb ik ze opgehaald en 16 september de honing er afgenomen. Ik heb het idee dat ze de laatste 2 weken niet veel meer gedaan hebben. Ik had ze net zo goed eind augustus mee kunnen nemen ondanks dat de heide nog mooi bloeide, en er nog mooie dagen zijn geweest.
Weer een paar lessen voor de volgende keer.
1. Ondanks dat de volken er goed voor stonden, is het niet nodig ze op 2BK en een lege HK weg te brengen. 2 BK, of 1BK en 2HK is voldoende.
2. Wil je ze toch groter weg zetten dan een lege bak er onder, als er al een honingrandje inzit.
3. Als het gebeurd dat ze goed halen dan is dat in de eerste periode, en hebben ze daarna alleen nog wat tijd nogdig om de boel te verzegelen.
Zul je zien dat het volgend jaar weer helemaal anders is.[:(]
Jaap