Het originele artikel is inmiddels ook online te vinden: Gemakkelijk en snel suiker oplossen, Mari van Iersel, Bijenhouden 2010/6
Ik heb dit weekend ook zo'n suikersmelter gebouwd. Absoluut een aanrader als je met zo min mogelijk moeite veel suiker wilt oplossen. Ook bij mij bleef er bij de eerste lading een suikerlaag over, nu gaat die er voor de tweede ronde doorheen, we zullen zien vanavond.
Drie tips:
1) Praktisch: bart had het over afbrekende boortjes, dat kun je voorkomen door het boortje zo ver mogelijk in de kop te zetten, zodat hij nog maar 2-3mm uit steekt. Dan kan het boortje praktisch niet breken. (mijn vader vraagt overigens ieder jaar 1,5 en 2mm boortjes voor zijn verjaardag, maar dat terzijde). Ook adviseer ik je de lichtste boormachine in huis te nemen, bij 1000 gaatjes is dat prettig

2) Voor wie van mooi houdt, of het gewoon prettig vindt om volgens een patroon te werken, kan het volgende patroon even op A4 uitprinten. Mijn advies zou zijn om niet meer dan de helft van de gaten te boren (dit zijn er 1598):

3) Geen geschikte emmers? Ga even langs een snackbar, kun je vragen om lege saus-emmers. Klinkt misschien 'goedkoop', maar waarschijnlijk zijn die meer food-grade dan emmers die je zo in de winkel koopt (honing-emmers van je imkerspullen leverancier daargelaten). Wel even goed afwassen natuurlijk, maar mayonaise is weinig hardnekkig in een gladde emmer. Dezelfde emmers kun je ook uitstekend gebruiken voor je honing.