suikersmelter / sucapi of andere manier 300kg suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: suikersmelter / sucapi of andere manier 300kg suiker

Bericht door Ewout »

Het is weer die tijd van het jaar!
Het originele artikel is inmiddels ook online te vinden: Gemakkelijk en snel suiker oplossen, Mari van Iersel, Bijenhouden 2010/6

Ik heb dit weekend ook zo'n suikersmelter gebouwd. Absoluut een aanrader als je met zo min mogelijk moeite veel suiker wilt oplossen. Ook bij mij bleef er bij de eerste lading een suikerlaag over, nu gaat die er voor de tweede ronde doorheen, we zullen zien vanavond.

Drie tips:
1) Praktisch: bart had het over afbrekende boortjes, dat kun je voorkomen door het boortje zo ver mogelijk in de kop te zetten, zodat hij nog maar 2-3mm uit steekt. Dan kan het boortje praktisch niet breken. (mijn vader vraagt overigens ieder jaar 1,5 en 2mm boortjes voor zijn verjaardag, maar dat terzijde). Ook adviseer ik je de lichtste boormachine in huis te nemen, bij 1000 gaatjes is dat prettig :D (ik heb wel het vermoeden dat het met minder gaatjes kan?)
2) Voor wie van mooi houdt, of het gewoon prettig vindt om volgens een patroon te werken, kan het volgende patroon even op A4 uitprinten. Mijn advies zou zijn om niet meer dan de helft van de gaten te boren (dit zijn er 1598):
Afbeelding
3) Geen geschikte emmers? Ga even langs een snackbar, kun je vragen om lege saus-emmers. Klinkt misschien 'goedkoop', maar waarschijnlijk zijn die meer food-grade dan emmers die je zo in de winkel koopt (honing-emmers van je imkerspullen leverancier daargelaten). Wel even goed afwassen natuurlijk, maar mayonaise is weinig hardnekkig in een gladde emmer. Dezelfde emmers kun je ook uitstekend gebruiken voor je honing.
DE BIEZEN
Contacteer:

Bericht door DE BIEZEN »

Ik ga deze opzet proberen. Heeft iemand een idee hoe lang de suiker zo goed blijft alvorens te voeren?

Gerard
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Ik heb een vermoeden dat ik teveel gaatjes (een stuk of 700) geboord heb in mijn liefde voor Fibonacci.... Ik moest 3x opgieten en een beetje helpen voordat ook de laatste laag weg was, dat was nu net niet de bedoeling!

Verder denk ik dat de siroop zeker een paar maanden houdbaar is; het suikergehalte (1,5:1) zal schimmel en gist weren, en HMF zal niet zo snel ontstaan uit sacharose - tenzij je inverteert maar dat is nergens voor nodig. Aan de andere kant, waarom zou je: je maakt in een nacht zoveel siroop als je emmers hebt - mits je niet meerdere keren moet opgieten zoals bij mij het geval was.

Zijn er andere mensen met een suikersmelter die een fatsoenlijke schatting kunnen maken van het aantal gaatjes?
Laatst gewijzigd door Ewout op di 17 jul 2012, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Nog sta ik versteld over het HMF gehalte, jaren terug werd alle suiker gekookt (gekleurde bijen suiker )
Nooit een probleem en nu geeft verwarmde suiker wel een probleem, waar dat verschil van bijen of suiker.
Ik heb suiker gekookt 10kg. suiker en 3 liter water en nooit problemen met de bijen.
Invertsuiker ook nooit problemen en heb toch 50 kasten, wat doe ik verkeerd, of goed.
Voor de imker die wil heb ik wel emmers met deksel die zijn geperforeerd de bodem er uit en je kan vooruit.
Werden ooit weg gegeven bij een emmer voer kan je zo op de bijen kast zetten of zo suiker water maken.
Tinus Kolsters
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

HMF ontstaat niet bij het simpel koken van kristalsuiker: dat is zuivere sacharose (een di-sacharide, glucose en fructose samen). Als je dus nog sneller wilt, en je een hele grote pan hebt, kun je prima kokend water over je suiker gieten. Kost enkel meer energie...

Pas als je het splitst in glucose en fructose (inverteren, met een zuur), ontstaat er HMF risico (wat nog niets zegt over geinverteerde suikersiroop die je inkoopt). Zie ook imkerpedia.
Plaats reactie