Hommels dringen volk binnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Hommels dringen volk binnen

Bericht door semar »

Ik zie dit van homels ook sporadies, en beschouw het net als het binnendringen van de doodshoofdvlinder, ze jatten een beetje honing maar ze werken individueel en daar lig ik niet zo wakker van, anders is het met rovende bijen (die het hun zusjes vertellen en dan heb je al snel gevechten op je bijenstand).
Overlast van wespen ontstaat pas als de wespen geen broed meer hebben en dus niet meer aan zoetstof kunnen komen en de druk op wachters in míjn situatie erg kan oplopen.

Ik werk met erg groote volken in de dadantkast, en die hebben zomers vooral tijdens de dracht de vlieggatblokken eruit (bij drukte ga je ook niet door het sleutelgat naar binnen) dan zijn de bijen gericht op halen en niet op jatten.

Pas in de herfst als de wespen naar binnen proberen te gaan verklein ik het vlieggat wel degelijk. Ik zit in een park waar de druk van de wespen best groot kan zijn,bovendien ook de bijen weten dat er weinig meer uit de bloemen komt en zijn makelijker op het slechte pad te brengen, ik geeft de wachters dan een kleinere poort om te bewaken waardoor de ´pakkans´verbetert wordt. Anders gaan de suksesvolle dieveges naar huis vertellen van hun luckrative avontuur en je hebt de popen aan het dansen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie