Wat denk je dat mensen met het bos gaan doen als het geen stuiver meer oplevert?
productie duurzaam, milieuvriendelijk en sociaal sterk te maken
Wat denk je dat mensen met het bos gaan doen als het geen stuiver meer oplevert?
productie duurzaam, milieuvriendelijk en sociaal sterk te maken
Een punt van aandacht is de isolatie waarde. Multiplex geleid warmte en kou goed, uit het hoofd 3-5 maal beter als ceder of vuren. Ik heb in mijn zelfmaak kasten (berken multiplex) problemen gehad met smelten van ramen (op een dag dat het 38 °was, extreem) en optreden van condens en schimmel (in de kou in oktober en met opvoeren). Beide problemen traden op met kasten buiten vrijstaand, eerste in de zon, tweede met natgeregende kasten.Bjorn schreef:Toch maar even een apparte topic starten.
Waarom zijn de bijenkasten gemaakt uit watervast verlijme multiplex (18mm) in de handel niet meer (?) verkrijgbaar en wordt er veelal gebruik gemaakt van masieve houtsoorten ?
Is dit omdat :
- de prijs van multiplex zo hoog ligt
- het gewicht van de kasten
- levensduur
- gebruikte lijm tijdens het persen van de multiplex schadelijk is voor de bijen
- .... of ...
ik heb het idee dat uit multiplex best wel degelijke kasten kunnen gemaakt worden met een lange levensduur.
Een beetje rondzoeken levert mij een Multiplex hardhout plaat op watervast verlijmd 18 mm dik van 122 cm *244 cm voor +/- 40 € (in de reclame) .
In sommige doe het zelf zaken worden deze dan nog eens gratis verzaagd.
Ik denk dat er juist 1 kast uit een plaat kan ( bodem, dak , 3 hoogsels)
MVG Bjorn
mick schreef:Mijn kast is gemaakt van meranti-multiplex, en is 43 mm dik.
Is een Bremerkast.Jaap v.Popering schreef:mick schreef:Mijn kast is gemaakt van meranti-multiplex, en is 43 mm dik.![]()
..Is dat niet wat dik ?? dan is de kast niet te tillen .
kan je mij die tekeningen ook sturen? mijn mail adres heb je alErikS schreef:........Het zijn tekeningen van een honingkamerkast...........
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten