Varroa bestrijden met thymovar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden met thymovar

Bericht door A.A. Staals »

vsterring schreef:
nada, niks blijft er in zitten... in het voorjaar geheel schone bijen. Maar na een paar vluchten zijn de mijten er weer...

Er is geen enkel middel wat 100% dood (er van uitgaande dat je op een normale manier bestrijd).
Na een paar vluchten zijn de mijten er weer? Waar gaan ze die dan halen?

ad staals
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Wat ik verder nog wilde vragen is of het nodig is om de varroa plank helemaal tegen het varroa
rooster te persen, ook weer zodat zoveel mogelijk van de damp in de kast blijft, of mag er
wel een kier zitten tussen rooster en plank (zit nu geloof ik een centimer ruimte).

Niet doen.
De mijten die vallen zijn misschien nog niet dood en kruipen dan weer de kast in. Met een centimeter ruimte moeten ze aardig atletisch zijn om weer in de kast te komen.
:happy-bouncyblue: :happy-bouncycyan: :happy-bouncygreen: :happy-bouncymagenta: :happy-bouncymulticolor: :happy-bouncyred:

Jaap
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

heeft het uberhaupt wel zin om volkjes met de kerst nog te behandelen???
je moet toch zorgen dat je winterbijen onaangetast ter wereld komen dus voor de aanzet van winterbijen behandelen...
met kerst is er geen broed zijn alle bijen al klaar en de paar mijten doen geen kwaad meer als je voor de winterbij aanzet behandelt hebt.

of zie ik het nou verkeerd?
Met vriendelijke groet, Jasper
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Nee, je ziet het niet verkeerd. Er zijn inderdaad imkers die constateren dat hun mierenzuur- of thymovarbehandeling zó succesvol is geweest, dat ze afzien van een druppelbehandeling met oxaalzuur in de winter. Aan de andere kant is de broedloze periode in de winter het uitgelezen moment om die laatste paar mijten de genadeklap toe te dienen en vervolgens bijna mijtloos uit te winteren. Als je dan in april nog een keer darrenraat wegneemt, dan maken de mijten voorlopig helemaal geen schijn van kans meer. Ik zou dus sowieso druppelen met oxaalzuur in de winter.

Groet,

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Hoe kan men constateren dat een behandeling met Mierenzuur of Thymovar zo succesvol geweest is dat er geen behandeling ( in de buurt van de kortste dag ) meer nodig zou zijn .???

Jaap v P
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Jaap v.Popering schreef:Hoe kan men constateren dat een behandeling met Mierenzuur of Thymovar zo succesvol geweest is dat er geen behandeling ( in de buurt van de kortste dag ) meer nodig zou zijn .???

Met het paardenmiddel perizine.
Groeten, Willem :violin:
Jaap v.Popering
Contacteer:

willem schreef:
Jaap v.Popering schreef:Hoe kan men constateren dat een behandeling met Mierenzuur of Thymovar zo succesvol geweest is dat er geen behandeling ( in de buurt van de kortste dag ) meer nodig zou zijn .???

Met het paardenmiddel perizine.

NEE , zolang er broed in het volk aanwezig is , is dat onmogelijk . Het aantal mijten is alleen vast te stellen door het volk af te zwavelen , het broed open te krabben , en dan de mijten te tellen ,Dat is dus ook geen optie .

Jaap v P
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Men neme in lawezegge de derde week van december een groot, wit vel papier. Plak desnoods twee A4'tjes aan elkaar langs de lange zijden met plakband. Vouw ze om de schuifla heen en bevestig de boel weer met plakband. Dit heet een 'windsel'. Doe de schuifla onder het volk. Kijk in je Wageningen-folders en -brochures hoeveel er mijten er mogen vallen. Als dat er te veel zijn, behandel je; anders niet.

Ik tel nooit en behandel sowieso. Da's mijn keus.

Bart
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Ik behandel niet met kerst, ook een keuze. Alleen Thymovar voordat de winterbijen komen is bij mij voldoende.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Jaap v.Popering
Contacteer:

Bart de Coo schreef:Men neme in lawezegge de derde week van december een groot, wit vel papier. Plak desnoods twee A4'tjes aan elkaar langs de lange zijden met plakband. Vouw ze om de schuifla heen en bevestig de boel weer met plakband. Dit heet een 'windsel'. Doe de schuifla onder het volk. Kijk in je Wageningen-folders en -brochures hoeveel er mijten er mogen vallen. Als dat er te veel zijn, behandel je; anders niet.

Ik tel nooit en behandel sowieso. Da's mijn keus.

Bart

Ja . dan heb je een indicatie , als er dan een mijt te weinig gevallen is en je hebt er een over de kop gezien dan zit je in mei het volgend jaar onder de mijten ..

Ik tel ook niet , maar behandel gewoon en heb geen noemenswaardige wintersterfte .

Maar hoe iedereen wil behandelen is een ieder zijn keus daar heb je volkomen gelijk in ,en dan moet je ook de wintersterfte zonder morren aanvaarden .

Jaap v P
Plaats reactie