In DE GELDERLANDER van 29-06-'02 stond het volgende bericht:
-
Groen hart van Mook verdwijnt
Door onze verslaggever
-
MOOK - De beeldbepalende LINDEBOMEN die de Rijksweg in Mook flankeren gaan volgend jaar allemaal tegen de vlakte. De linden moeten wijken voor de reconstructie van de Rijksweg. De Mookse afdeling van Milieudefensie is verbijsterd over de rigoreuze kaalslag.
De provincie Limburg wil als beheerder van de Rijksweg Venlo-Nijmegen alle bomen in het centrum van Mook rooien.
*
De massale kap is nodig vanwege de voorgenomen herinrichting van de provinciale weg in 2003 en de aanleg van nieuwe riolering. Ter vervanging van de 59 lindebomen stelt de provincie voor om tien tot twintig jonge bomen te herplanten.
Onafhankelijk onderzoek in opdracht van de provincie heeft inmiddels aangetoond dat de bedreigde lindebomen vitaal zijn. Ondanks deze positieve uitkomst blijft 'Maastricht' echter vasthouden aan de voorgenomen kap van alle bomen.
De Vereniging Milieudefensie Mook en veel inwoners keren zich tegen de uitvoering van dit plan.
Zij vinden het neerhalen van de kanjers onacceptabel en eisen van de provincie een alternatief plan, dat voorziet in het behoud van de 59 bomen.
De Vereniging Milieudefensie ziet geen enkele reden waarom tot de grootschalige kap zou moeten worden overgegaan. Woordvoerder P. Giesberts: "De afdeling Verkeer van de provincie heeft bij haar planning eenzijdig de nadruk gelegd op civieltechnische aspecten.
Eventueel behoud van de bomenlaan is in de planvorming niet aan de orde geweest.
Daardoor is er onvoldoende rekening gehouden met de cultuurhistorische en geologische waarden die de lindebomen vertegenwoordigen."
Het aanzien van de Rijksweg tussen Venlo en Nijmegen wordt al bijna een eeuw gedomineerd door de markante bomenrij. In Mook vormen de linden een fraaie groene corridor die zich door de dorpskern slingert.
"Het verdwijnen van deze karakteristieke laanstructuur zal de uitstraling van Mook, dat zich graag als een groene gemeente afficheert, ernstig aantasten. Naast de landschappelijke waarde is ook de ecologische waarde die de bomen bieden groot.
De lindebomen vormen een broedplaats en voor vogels en vleermuizen en ze zijn tevens een voedselbron voor BIJEN", aldus Giesberts van Milieudefensie.
De alternatieven en bezwaren die Milieudefensie heeft aangevoerd zijn door de provincie terzijde gelegd.
Milieudefensie heeft volgens Peter Giesberts geen bezwaar tegen de voorgenomen reconstructie van de Rijksweg.
"Ook wij hechten grote waarde aan het verhogen van de verkeersveiligheid in de kern van Mook. Maar die veiligheid is ook met behoud van de 59 linden te realiseren."
De bomen zouden volgens Milieudefensie tijdelijk verwijderd kunnen worden om ze later, zodra de reconstructie er op zit, weer terug te plaatsen.
Giesberts: "Deze methode is speciaal bij lindebomen elders succesvol gebleken."
Lindedracht?
Moderator: maartenkleijne
-
-
- Contacteer:
Re: Lindedracht?
Hier in Burgum (Fr.) bij een prachtige, oude, romaanse kruiskerk nog volop bloeiende en geurende lindes met slechts 3 bijenkasten. Ja, ontdek het plekje, Jelte?
!Piet
!Piet
-
- Contacteer:
"Als het dondert in het kale hout,
blijft de zomer nat en koud!"
Op de zilverlinde na, is het met de lindedracht gebeurd!
!Piet
blijft de zomer nat en koud!"
Op de zilverlinde na, is het met de lindedracht gebeurd!
!Piet
-
- Contacteer:
Het slingeren van de zomerhoning is bij mij begonnen. Gemiddeld 7,5 kg per volk. Dat is voor de zomerhoning niet veel, maar een imker moet ook met weinig tevreden zijn. De honingramen waren alle goed verzegeld, maar de honing was erg dun en had de kleur van cognac of thee.
Zelf proefde ik nergens linde, mijn vrouw echter wel een heel klein beetje! Volgens mij zit er veel honing van de braam door. Voor mij dit jaar dus geen lindehoning.
Nu maar weer klaarmaken voor de heide en afwachten wat het weer zal gaan doen.
!Piet
Zelf proefde ik nergens linde, mijn vrouw echter wel een heel klein beetje! Volgens mij zit er veel honing van de braam door. Voor mij dit jaar dus geen lindehoning.
Nu maar weer klaarmaken voor de heide en afwachten wat het weer zal gaan doen.
!Piet
"Met de lindedracht is het nu gebeurd"
Ja, dat dacht ik ook toen ik woensdag in Amsterdam naar het postkantoor liep om de wekelijkse opbrengst van Bee-at-Home af te storten. Op de grond lag de lindebloesem... bruin geworden en al afgevallen... niet eens meer te gebruiken om thee van te maken.
In Bentveld echter zie ik nog lindebomen 'in vol ornaat' lichtgele bloempjes en schutbladen aan de takken....hoe verder naar het westen hoe langzamer de zomer gaat.
Volgende week ga ik de zomerhoning slingeren, zowel van mijn duinenvolken (in de Amsterdamse Waterleidingduinen) als van het landgoed Huys te Manpad.
Huib Koel
Ja, dat dacht ik ook toen ik woensdag in Amsterdam naar het postkantoor liep om de wekelijkse opbrengst van Bee-at-Home af te storten. Op de grond lag de lindebloesem... bruin geworden en al afgevallen... niet eens meer te gebruiken om thee van te maken.
In Bentveld echter zie ik nog lindebomen 'in vol ornaat' lichtgele bloempjes en schutbladen aan de takken....hoe verder naar het westen hoe langzamer de zomer gaat.
Volgende week ga ik de zomerhoning slingeren, zowel van mijn duinenvolken (in de Amsterdamse Waterleidingduinen) als van het landgoed Huys te Manpad.
Huib Koel