Wilgeroosje, wie van de twee?+ Levensverhaal Rûpke

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Wilgeroosje, wie van de twee?+ Levensverhaal Rûpke

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Nog steeds mogen de drie Harige Wilgenroosjes bij ons in tuin zich niet verheugen op dan maar een enkel bijenbezoekje. Soms wil eens een afgeleefde hommel nog wel eens een gok wagen. Veel heeft ie toch niet meer te verliezen. Gauw vliegt ie door naar de angustifolium. Daar blijft ie dan een vrij lange tijd '˜út fan hûs'. Maar voor mijn imkersoog is er niet veel beleven aan de HW.

MAAR tot vandaag, toen mijn vader, niet met imkersogen, maar bleef turen naar de HW. Zijn kijkers bleven steken bij een dikke bruin rûp. Die deed zich te goed aan de verse sappige blaadjes van uitsluitend het Harige Wilgenroos.
Bij een determinatie onderzoek leek het te gaan om een rups van de Avondrood. Niet heel bijzonder, maar toch ook weer niet alledaags.

De Avondrood is een vrij algemeen voorkomende Europese pijlstaart. Hij heeft een voorkeur voor beboste bergvalleien, open plekken in het bos met kruidachtige planten en op lagere hoogte, de vegetatie op de oevers van beken, rivieren en vijvers. Hoewel de rupsen op vele soorten planten worden aangetroffen, waaronder vruchtbomen en wijnranken, heeft de Avondrood toch een voorkeur voor twee planten: het Harig Wilgeroosje en het Smalbladige Wilgeroosje. Opvallende kenmerken van de rups zijn de vorm van het lichaam (naar de kop toe wordt ze plotseling veel smaller) en de markeringen op de thoraxsegmenten, die op ogen lijken en mogelijke aanvallers moeten afschrikken.

Uit:
Vlinders
Reis door de natuur
Een beschrijving van meer dan 110 vlindersoorten met illustraties in kleur.

'˜Mijn' rups heb ik met Epilobium Hirsutum en Epilobium angustifolium in een glazen kom gedaan. Tot haar imago stadium, de hele winter lang, mag zij mij komen vergezellen. Hetzij in een latente rust. Dan laat ik haar vrij en vliegt ze tot in de blauwe lucht.

J.P.

Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauwe lucht.
Als een vlinder altijd vrij en voor het leven op de vlucht.
Wil ik sterven op het water maar dat is een zorg voor later.
Ik wil nu als vlinder vliegen op de bloemen blaren wiegen.
Maar zo hoog ik kan ik niet komen, dus ik vlieg maar in mijn dromen.
Altijd ben ik voor het leven op de vlucht.
Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauw lucht.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Het HW plunder ik (met veel genoegen) voor Rûpke. Rûpke (spreek je uit als Roepke)zo heet nu mijn rups van de Avondroodvlinder, die ik zondag heb gevonden en woonruimte heb aangeboden. Rûpke is nogal een grote eter. Heel wat Harig Wilgeroosje heeft ie al wat verslonden. Om de twee dagen vul ik de kom met nieuwe takjes Harige Wilgeroos. Van de Gewone Wilgeroos blijf ik natuurlijk af. Nog steeds wordt deze plant druk door onze zoemende huisdieren bezocht. Ik steek takjes door een stukje huishoudfolie in een klein honingpotje met water. Zo blijven de blaadjes vers en fris en dat vindt Rûpke het lekkerst. Kale afgevreten takjes is het restproduct wat Rûpke '˜left behind'.
Op de bodem van de kom liggen vele zwarte, joekels van keutels. Ter grote van konijnekeutels!! Ze lijken wel iets op staafvormige dropjes met van die ribbeltjes op de zijkant. Tijdens het opdissen van Rûpkes eten, krijgt zijn woninkje tevens een schoonmaakbeurt. Schimmelende rupsenkeutels staat zo vies.

Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 15/08/2002 18:39:19
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Rûpke houdt het voorgezien, terwijl de Wilgeroosblaadjes nog frissig groen zijn.
Vandaag toen ik na een weekendje weg, Rûpke wilde begroeten en zijn kom kwam uitmesten, zag ik dat wat opgevouwde blaadjes zich tot een kluw gevormd hadden. Vieze bruine spinseldraden hielden het zaakje bij elkaar.
Ik dacht nog, toen ik Rûpke half ingeteerd door de spinseldraden zag zitten: 'Nu al jonge? Ik had nog zoveel over je kunnen vertellen op het forum. Het heeft niet zo mogen zijn.
Binnenkort als de cocon definitief af is ga ik de kom schoonmaken. Rûpke mag dan boven een zandbedje hangen. Wel blijven de takjes staan in een potje met water. Waarschijnlijk is ie het vocht uit de blaadjes nog nodig. De overwintering vindt plaats bij mij op zolder.

Wacht maar tot volgend jaar Rûpke, wanneer uit jouw een mooie vlinder ontstaat Zo mooi als avondrood. Tot volgend jaar wanneer de Wilgeroosjes weer groeien en bloeien.

J.P.

P.S. En als u de juiste kleur kwijt bent bij het koninginnemerken, denk dan even aan Rûpke en de Wilgenroosjes.
De wilgenroosje die groeien en bloeien.

wil : wit
gen : geel
roosje die : rood
groeien en : groen
bloeien. : blauw
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Jelte,

Is er dan helemaal geen foto ter beschikking van ons aller Rûpke?

Volgens mij (afgaand op jouw verhalen van wilgeroosje) is het een olifantsrups (grote uitwerpselen!) die ik afgelopen zondag ook tegenkwam bij het Noord-Oosterkanaal in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
groet

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 19/08/2002 19:41:45
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Especially for you Huib (omdat je zo leuk reagerde op het stukje van Rûpke) een afbeelding van het broertje van Rûp Oli! (Dit is Rûpke dus niet. Die verschuild zit nog steeds, opgevouwen tussen de harige Wilgeroosblaadjes.)

Afbeelding

Afbeelding

J.P.

P.S. Met grote dank aan mijn privee-fotograve Betty Kooistra
Bijgewerkt op 5-09-02.
Plaats reactie