Mais

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Mais

Bericht door Oude Essink »

Hallo Ko,
Dank voor je foto; ik kan er alleen weinig van maken en noteer, dat ik volgend jaar een scherpe foto met fouragerende honingbij van je tegoed heb!; het is mij niet gelukt een bij tegen te komen, hoe ver ik ook de mais inliep; pollen onderzoek van Els zal misschien ooit iets zekerheid bieden; ik blijf een knagend angeltje van onzekerheid houden als iedereen zegt: volop geel stuifmeel, komt van de mais!
nog even dit:
Gelukkig kunnen mijn bijen niet jouw verbodsborden zien voor zg gemodificeerde mais.
Er is in de 70er jaren ruim onderzoek gedaan naar de invloed van de manipulatie van het gewas op de kwaliteit van het stuifmeel en dan heb ik het over overdracht van virussen e.d.Ik kan het niet terug vinden en weet ook niet of er een vervolg op geweest is. Wat niet weet, wat niet deert, zegt men; ik plaats liever de borden "Ga Terug"
al zullen de bijen zich er niet aan storen. Zij overleven inderdaad al 200 miljoen jaren.
hennie oes

Afbeelding
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Van de wwek zag ik bij mij bijen thuiskomen met net zulke lichtgele klompen stuifmeel als op de maisfoto. Dit terwijl rond de kern van Hilversum in heinde en verre geen mais staat.
Over gemanipuleerde gewasssen zou ik mij niet druk maken. Het gaat om zo'n minimale fractie van het totale genoom. Veel belangrijker voor de bijen is variatie met name in stuifmeelaanbod en dat is bij alle landbouwgewassen al minimaal, gemanipuleerd of niet.
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Het gerucht dat maisstuifmeel slecht van kwaliteit is (zie ook algemene berichten en vraagbaak) wordt voor mij nu toch wel naar het rijk der fabelen verwezen. Doet mij denken aan het verhaal van Romee die vertelde dat de bijen enthousiast vlogen op pollen van riet, terwijl er ook 'beter' te halen was. De bijen zullen zelf wel het beste weten wat goed voor ze is.
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Maarten, helaas. Het is geen gerucht, maar eenvoudig vast te stellen dat maisstuifmeel van lage kwaliteit is.
Het proteïne gehalte is relatief laag. Er moet dus heel veel van binnengehaald worden om te voldoen in de behoefte van een bijenvolk. Er worden heel veel haalbijen op ingezet voor een lage opbrengst.
Al dat stuifmeel leidt wel tot een sterke broedaanzet. Je zou ook kunnen zeggen, dat het ongunstig is in de energiebalans van het volk. Net zoiets als nu met een auto rijden, die 1 op 5 verbruikt.
zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1211

Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van bijen om de kwaliteit van stuifmeel vast te stellen. Individuele haalbijen kunnen dat niet. Dat staat wel vast.

Romée
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Romee, zoals je zelf zegt:
'Camazine suggereert dat het (vatstellen van kwaliteit van stuifmeel) plaatsvindt in de uitwisseling tussen voedsterbijen en haalbijen'.
Een individuele bij is best wel dom en weet niks van stuifmeel. Ik denk echter dat een imme een zeer complex enkelvoudig organisme is, met een hoge graad van organisatie -hoofdzakelijk organoleptisch (door geur en smaak) gestuurd- en dus met een hoge graad van intelligentie. En wij weten daar nog zo goed als niets van, dus zonder tegenbericht zijn we het hier even niet met elkaar eens, hoezeer ik je ook bewonder. Dat wij in onze 'alwetende kennis' meten dat maisstuifmeel weinig eiwit bevat, zegt weinig over de oorzaken dat bijen het menen te moeten halen.
Het is interessant dat ook bij mensen de diepere, spirituele bewustzijnsprocessen organoleptisch en niet verbaal of zelfs visueel worden aangestuurd. Ik schrijf de bijen heus geen Hoger Bewustzijn toe maar ik kan begrijpen dat wijze mensen in de oudheid de bijen bovennatuurlijke gaven toeschreven. In elk geval kunnen wij nog veel van ze leren en niet alleen over het wonderbaarlijke leven der bijen.
Plaats reactie