Geschikt hout ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hennie Peters
Contacteer:

Re: Geschikt hout ?

Bericht door Hennie Peters »

Kijk alweer een praktische tip waar ik iets mee kan, dan moeten de hardboardplaten die ik ooit eens heb gekregen nog maar een tijdje in de schuur blijven liggen.
Ik denk dat ik maar eens op tekening ga zetten wat ik tot nu toe aan ideeen heb verzameld, mogelijk kan ik ook anderen daar een plezier mee doen.
Zodra ik iets zinnigs in elektronische vorm beschikbaar heb wil ik graag weten hoe ik dat via deze interface digitaal over de muur kan gooien.
"Afbeelding invoegen" staat er op een knopje hierboven, daar komen we op terug.
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Het plaatsen van een plaatje staat o.a. hier uitgelegd.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1247

Daarnaast kun je mij eventueel een fotootje toesturen van jezelf, dan zorg ik ervoor dat dit automaties bij je berichten wordt geplaatst.

Romée
ps Ik heb in 1978 een aantal kasten van red ceder laten maken. Die heb ik niet geschilderd, en daarom zijn ze ondanks voortdurend gebruik, nog zo goed als nieuw. Voordelen zijn een goede vochthuishouding, en het is superlicht.
Hennie Peters
Contacteer:

Een fotootje van mezelf zal ik binnenkort eens scannen. Ik hoop dat jullie bij het zien van mijn tronie de schrik niet in de benen slaat.

Van een imker uit de Achterhoek hoorde ik dat kasten veel langer mee gaan als je ze een jaar gebruikt en ze het volgende jaar ongebruikt opslaat zodat ze eens goed kunnen drogen. Normaal gesproken kom je waarschijnlijk niet op zo'n idee, want wie heeft er een dubbele set kasten in voorraad. Hij past dit toe nadat zijn buurman die ook imker was is overleden. De famile van de overledene gaf hem de kasten cadeau.

Omdat ik nog moet gaan beginnen en de kosten niet te veel uit de klauwen wil laten lopen ga ik (nog) geen red cedar aanschaffen. Voorlopig dus merantie omdat ik dat heb liggen.
Hennie Peters
Contacteer:

hierbij de eerste poging om er iets toonbaars van te maken:

http://www.home.zonnet.nl/hennie.peters/index.html

Afbeelding

Bijgewerkt door - hennep op 15/09/2002 20:51:32
Hennie Peters
Contacteer:

Op de website van Jan Tempelman vind ik een bouwtekening van de spaarkast met daarbij aangegeven een hoogte van 228 mm

http://www.xs4all.nl/~jtemp/spaarkBK.html

Hij schrijft hierbij:
Ik blijf het zeer vreemd vinden dat de ruimt boven een raampje 7 mm. is tot kastrand en de ruimte onder het raampje 3 mm tot kastrand. Samen zijn die 10 mm een veel te grote bijenruimte om niet volgebouwd te worden. Zeker als je nog de nodige verontreinigingen op de rand hebt leggen (propolis en een dode bij(?)) de ruimte mag totaal eigenlijk niet meer zijn dan 6 a 7 mm.

DUS HAAL 3 a 4 mm. VAN DE BOVENKANT VAN JE KAST AF
Hoe zijn de ervaringen van andere imkers met deze lagere kasten,
zijn er ook negatieve ervaringen met deze lagere kasten ?

Bijgewerkt door - hennep op 16/09/2002 20:34:09
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Hallo Hennie,

deze kast ga ik zelf toevallig maken op mijn timmercursus dus ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van andere mensen.

Ik wou Red Cedar gebruiken, maar alleen al aan de 2 BK en 1 HK zou ik € 177 kwijt zijn. Dan maar gewoon vuren, het moet wel een betaalbare hobby blijven natuurlijk. Of heeft een andere imker hier misschien nog houttips ?

Grunneger grout'n,
Erik
Hennie Peters
Contacteer:

Probeer eens om in je vrienden- en familiekring de vraag te droppen of iemand nog wat hout heeft liggen. Op die manier ben ik aan mijn multiplex gekomen.
Een kennis van een buurman had een zolderwand gesloopt en in Zevenaar moet je behoorlijk in de buidel tasten als je afvalhout via de gemeente afvoert, dus hier waren beide partijen gematst.
Ook kun je eens kijken of er een bouwmaterialensloperij in je omgeving is vaak kun je daar voor een redelijk prijs hout kopen.
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dat is inderdaad een optie, maar ik heb nu vurenhout gekocht en de prijs daarvan was ..... € 21.22 en verschil van € 150 !!!
En het wordt nog op maat gezaagd ook.
Hennie Peters
Contacteer:

Afbeelding

Bij gebrek aan een bouwtekening voor de spaarkastbodem ben ik aan het tekenen geslagen aan de hand van een bodem die ik heb geleend. Aan deze bodem valt me op dat de onderplaat enigzins hellend is aangebracht, achterin is de diepte ca 10 mm, voorin, bij de vliegplank ca 18 mm. Ook lijkt het een vaste bodem te zijn waar later een gat in is gezaagd en een stuk gaas op is gespijkerd.
Kan iemand mij vertellen wat het nut is van zo'n helling in de bodem ?

Hennie
Plaats reactie