Verder hoef je 's winters alleen de dekplank op te tillen
en kan je zonder verstoring van de bijen en met weinig
warmte verlies goed waarnemen waar de wintertros zit.
Frits, wat heb je aan die kennis? Je kunt er niets aan veranderen zonder grote verstoring. In de winter kijk ik in principe niet in de volken. Plastic is daarnaast een onnatuurlijk product dat mijns inziens niet in bijenkasten thuishoort. De bijen pakken het niet voor niets in met propolis.
Groetend, Albert
Regelmatig hoor ik dat in de winter de bijen "los kunnen raken van het voer". Je merkt dan pas in het voorjaar dat dit is gebeurd, dus wanneer het te laat is.
Is deze methode met een laag doorzichtige folie niet een heel handige manier om dat te voorkomen ?
Hennie, dat hoor je alleen van imkers die te zuinig voeren. Ik heb het nog nooit gehad. Als alle ramen in de bovenste broedkamer een dikke rand voer hebben, zo ongeveer als Hans onlangs op een foto liet zien, dan hoef je je geen zorgen te maken. Rommelen in de volken na het voeren moet achterwege blijven, dus geen lege raten in het midden hangen. Je kunt je ook vergissen met stuifmeelraten, waar overheen een laag verzegelde honing zit. Die ramen zijn als honingraam te vlug uitgeput en kunnen midden in de winter een barrière vormen. Zulke ramen dus aan de zijkanten hangen, voordat je gaat voeren.
Ook bij mijn korven, die ik zuinig voer, omdat er gewoon niet veel meer in kan, is dat nog nooit gebeurd. De korven hebben meestal wat honingvoorraad, omdat er nooit afgenomen wordt en krijgen daarnaast maximaal 5 kg suiker, de kastvolken 14 kg. Toen ik vroeger imkerde met alleen bastaardvolken gaf ik ze slechts 10 kg. Ook toen ging het altijd goed in de winter. Ik moest sporadisch in het voorjaar bijvoeren.
Groetend, Albert
Hello,
Op elke kast leg ik een platiekfolie. Die wordt aan de rand gewoon dicht gepropoliseerd.In de winter kan je gewoon door de dekplank (op de dekplank leg ik 3 cm styrofoam: een blauw isolatiespul) eraf nemen om eens te kijken naar de tros.
Waar ik me zorgen om maak is het feit dat die plastiekfolie geen vocht doorlaat naar de dekplank, en krijg je condens tegen de folie,vooral in de hoeken van de kast.
Precies Stefaan,
Je kast moet kunnen ademen.
Als jij bijvoorbeeld aardappels gaat rooien met een riek, gehuld in plastic regenjas...maak je mee wat bijen beleven in een geplastificeerde woning.
Om al dat vocht kwijt te raken, moeten ze bovendien hun kacheltje extra stoken om van die irritante dampigheid af te kunnen komen;
dat vreeeeet suiker!
Precies Stefaan,
Je kast moet kunnen ademen.
Om al dat vocht kwijt te raken, moeten ze bovendien hun kacheltje extra stoken om van die irritante dampigheid af te kunnen komen;
dat vreeeeet suiker!
Frans, heb jij daar ervaring mee met kunst-stofkasten? Schrijf die eens voor ons op.
Hans.
Kan iemand mij vertellen of het bezwaarlijk is om tijdens een mierezuurbehandeling te voeren of is het raadzaam om te wachten met voeren tot na de behandeling ?
Hallo Hans,
Geen ervaring met die kasten!!!
(dus sta ik eigenlijk voor gek met mijn schrijverij)
Maar.. zou het materiaal niet wat ademend kunnen wezen?
Het is toch geen massief plastic, bij mijn weten.
De stilstaande lucht in de materie zal voor isolatie zorgen, maar het vocht kan wellicht ontsnappen!
Neem aan dat je de verdamper naast het broednest hangt. Dit zelf nog niet gedaan* maar maar ik denk dat er geen bezwaar is. Probeer het! En kijk na een paar dagen of het volk zijn normale gangetje gaat.
Hans.
*tijdens het voeren mierenzuur behandeling.
Frans, de gedachte dat een kast "ademend" moet zijn had ik voor tien jaar ook. Maar het is anders. Had jij niet een boomstam met een bijenvolk? Die stam is minstens vijf cm dik hout. Zelf heb ik ook een stam staan van die dikte, maar dan van eikenhout. Nu die niet ademend. Wel een "vliegopening" van twaalf cm en de onderkant open maar ja de stam is twee meter hoog.
Hans