Inwinteren op alleen honing!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Inwinteren op alleen honing!

Bericht door wilde »

Staan de bijen op (vroege voorjaars-) vliegafstand (dus om minder dan 1 kilometer) van een hoeveelheid wilgen dan hoeft de winterzit m.i. minder lang te duren, en halen ze zelf vers stuifmeel en nectar.
Is die mogelijkheid er niet dan moet er meer gevoerd worden en wellicht dat ophoping dan een probleem vormt.
Huib, dat begrijp ik niet. De bijen vliege boven 9 graden C. en dat doen ze ook als er geen dracht is. Dan kunnen ze dus in elk geval ontlasten.

Dat je ze misschien iets meer moet voeren omdat er geheel geen vroege voorjaarsdracht (nectar) is, lijkt me logisch, maar dat komt niet veel voor. De imker kiest voor zijn bijen toch meestal wel een standplaats waar wat te halen is, ook in het voorjaar.

Groetend, Albert
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Albert,
Bedoeld Huib niet dat wanneer er vroeg nektar gehaald kan worden
dit ook beter is voor werking darmkanaal,of heeft het vliegen en werken
buiten de kast ook wel een positiefeffect op werking darmen en daardoor
onderdrukking problemen.
Ook voel ik wel wat voor een eerder genoemd fenomeen dat door bij-
voeren tbv inwinteren de bijen min of meer opgefokt worden en daar-
door ook kwetsbaarder de winter ingaan.
Ik ben het ook eens met Huib als hij suggereert dat een vroege ontw.
in de natuur ook een korte winterzit tot gevolg heeft en daardoor
ophoping van reststoffen voorkomen wordt. De afgelopen jaren 2001
en 2002 vertoonden een vroege bloei vd wilg in Zeeland maar ook
een zacht najaar met bloeiende groenbemesters op het akkerland.

Groet,
A-3
beehameuph
Contacteer:

Bericht door beehameuph »

Afgelopen weekend, toen ik dit onderwerp voorlegde aan een andere imker werd mij verteld dat er voor wat het inwinteren betreft verschil zou zijn tussen de honing uit het voorjaar en het najaar. Zijn bewering was dat alleen honing uit het voorjaar goed zou zijn voor inwintering. Helaas kon ik hem niet vragen waarom de late zomer of herfst honing niet geschikt zou zijn. Ikzelf dacht een moment aan het feit dat de voorjaarshoning in ieder geval helemaal afgedekt zou zijn, waarmee de bijen in het najaar misschien nog niet klaar zijn gekomen en de honing kwaliteit terug zou lopen? Aan de andere kant neem ik aan dat de bijen de open celen met honing het eerst zullen aanvallen en die honing geen kans krijgt om slecht te worden...kortom, ik weet het niet!
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Ron,
De najaarshoning (b.v.onze heidehoning) bevat meer mineralen dan de voorjaarshoning.
Als de bijen de gehele winter binnen moeten blijven door de vorst (zoals in jouw land) kunnen ze niet naar buiten om hun 'reinigingsvluchtjes' te houden. In hun endeldarm hoopt de vervuiling zich op en ze kunnen het op een gegeven moment niet binnen houden. Ze beginnen dan met de ontlasting en dat wordt roer genoemd.
In Nederland worden de winters veel gematigder en bijen kunnen veelal hun woning verlaten als het boven de 10 graden komt. Hier maakt het type honing dus niet zoveel uit omdat het 'bijenhuisarrest' veel korter duurt dan in Zweden.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Frans,
Ik meen me te herinneren dat enkele weken terug werd bevestigd dat
bijen altijd de oude voorraad eerst opmaken.
Dan kan het zijn dat het voorjaar uitbundiger is dan zomer maar dan nog lijkt mij dat de ontstane mix verteerbaar moet zijn en pas in
extreme omstandigheden problemen opleveren zal.
Overigens is het nut van slingeren van honing om die vervolgens weer te voeren aan de bijen alleen dat na slingeren veel stuifmeel is achter-
gebleven in zeef? En is stuifmeel niet selectief opneembaar als het
"verpakt" is in honing?

Groet,
A-3
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

verschil zou zijn tussen de honing uit het voorjaar en het najaar.
Oorspronkelijk geplaatst door beehameuph
Dag Ron,

De provincie Zweden is nog niet in het bestand van Jelte-Pieter opgenomen, dus ik weet niet precies wat de najaarsdracht is.
De wolk van Tsjernobyl en de gevolgen voor de heide in Zweden, Finland, zou dat wellicht meespelen bij het argument dat je noemt?
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Huib,

Nektar is toch een dagvers-produkt?
Tsjernobyl is toch van de dagen voor gisteren,dan denk ik niet dat
dat problemen oplevert.Bovendien is er nooit gewag gemaakt van
de gevolgen van radioactieve neerslag en hebben onze Grootgrutters
vrolijk producten geimporteerd en verhandeld uit gebieden waar ook
de betrokken neerslag is gevallen.
Daarnaast weet ik niet in hoeverre nektar radioactief materiaal vast-
houdt.Andere produkten doen dat in verhoogde mate.
Achteraf is dacht ik ook niet gebleken dat de bijen uit het noorden
ook ,s-nachts vlogen omdat ze toch "verlicht" waren.
Maar ook ik weet niet alles dus..

Groet,
A-3
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

25 jaar geleden heb ik zelf op de beginners cursus geleerd dat de laatste zomer honing niet geslingerd mag worden en al zeker niet in de broedkamer.
De les was: honing is het beste en gezondste om e bijen goed door de winter te krijgen en hen te beschermen allerlei ziektes. Hogstenms 5 of 6 kilo suiker toevoegen, die wordt dan in de winter het eerste opgebruikt, zodat de bijen in de nawinter en het vroege voorjaar alleen honing eten, 'want dat is veel beter voor ze'.

Nou ik denk dat ook dit een wetenschappelijk ongefundeerd bakerpraatje is net als alle babbeltjes dat suiker beter voor de bijen is. Iedereen moet gewoon doen zoals het je het best bevalt. Waarschijnlijk is het wel het beste om het altijd te doen zoals je gewend bent, want de bijen die daar goed tegen kunnen zijn op jouw stand in het voordeel.
Plaats reactie