Uitgebouwde ramen bewaren.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jpronk
Contacteer:

Re: Uitgebouwde ramen bewaren.

Bericht door jpronk »

Albert,

Jij schrijft:
Dat weet ik slechts uit de boeken, want ik heb het nog nooit in huis gehad, laat staan toegepast.
Mijn vraag is nu: Hoe zorg jij er dan voor dat je ramen vrij van wasmotten blijven? Elders lees ik namelijk dat je ze ook nog eens donker opslaat. Zelf heb ik altijd aangenomen dat als je de ramen donker opslaat dat erg bevorderlijk is voor de wasmot.
Ik heb zelf namelijk ook eens gezien dat 10 uitgebouwde ramen die niet behandeld waren met ijsazijn en die donker waren opgeslagen in een afgesloten broedbak compleet werden opgevreten door de wasmot. Deze bak stond bij mij thuis ook gewoon in de schuur waar niet gestookt wordt.
Nu sla ik de ramen gedurende de winter ook donker op en pas daarbij gedurende een aantal weken een ijsazijn behandeling toe. Tot op heden heb ik dan ook geen last meer gehad van de wasmot.

Groet,
Joris Pronk
zonnig46
Contacteer:

Bericht door zonnig46 »

Hallo allemaal !
Het poedersuiker verhaal is mij helemaal duidelijk, bedankt.
P.S. Frans, ik ben de vader van Roelof kijk maar in de profielen.

Vriendelijke groeten
Erik Rene
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Albert,
Ooit heb ik raampjes in de carport opgehangen. In frisse wind en heldere lucht.
Daar begin ik nooit meer aan, want allerlei insecten bleven eraan knagen , vreten en..poepen. Als een 'Peter R.de Vries' wist mijn auto dat aan te tonen op dak en motorkap !
(Jij verpakt de boel in gaas, las ik)
Nu hangen de ramen in de binnenschuur; om elk raam een krantje(en dus ge-isoleerd) en de hele raampartij is aaneengeschoven.
Als er.. op een raampje wasmot aanwezig is, blijven de andere raampjes onbereikbaar voor een mot en wordt niet alle voorraad aangevreten.
Bovendien heb ik ze zodanig opgehangen dat er een verloop is van goudgeel naar donker blond. Dus pak je direct 'moeders mooiste' !
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Albert schrijft:

IJsazijn '¦'¦.. want alle niet roestvrije metalen delen van de kast en ramen zullen behoorlijk gaan oxideren na de behandeling. Dat weet ik slechts uit de boeken '¦'¦
Albert, soms zit er een groot gat tussen praktijk en boekenwijsheid. Als imker hou je toch rekening met het gebruik van ijsazijn in je winteropslag? De raampjes timmer je in elkaar met koperen spijkertjes, bedraadt ze met RVS-draad en het enige andere metaal in een kast zijn de aluminium afstandsrepen. Ja, die oxideren iets, maar voordat die doorgevreten zijn, zijn wij (of beter de repen) 100 jaar verder.
IJsazijn is m.i. een prima middel om de motten uit de winteropslag te houden. De ramen en bakken wel goed luchten voordat je ze teruggeeft aan de bijen in het voorjaar.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hallo allemaal,
Mijn lege gebruikte ramen bewaar ik in goede oude broedbakken, dwz. die goed aansluiten. Om te luchten leg ik er een gaasbodem op van het type (multiplex) dat het Bijenhuis indertijd verkocht en die na 3 jaar geheel verrot waren. Die oude bodems heb ik met lijm en ander spul weer in de juiste vorm gekregen, zodat ze goed bruikbaar zijn als ik ze omgekeerd boven op een stapel broedkamers leg. Voor bijenvolken zijn ze niet meer geschikt. Het beste zou zijn dat aan de onderkant ook te doen, maar daarvoor heb ik er niet genoeg. Dat zijn dus gewoon dichte bodems.

Ik ontsmet de ramen nooit met ijsazijn en ook niet met zwavel, wat ik wel in huis heb om een enkele keer een volk(je) met problemen af te zwavelen. Als er geen kieren zijn kan de wasmot er niet bij. Het gaat meestal om de kleine wasmot. De grote zie ik nooit bij mijn kasten of materiaal. Die zie je wel als je hommels kweekt. Die hommelkastjes staan naast of in de bijenstal en die worden op het laatst geheel overvallen door de grote wasmot. Ieder jaar gebeurt dat zo en dat is ook een wijze van opruimen in de natuur.

Latere aanvulling bericht:
De ramen worden bij mij wél om de 2 à 3 jaar in de wassmelter gedaan. Door de hitte zijn de houten delen dan wel redelijk schoon denk ik.

Wat de spijkertjes in de kast betreft: Els, welke imker gebruikt uitsluitend koperen spijkers? Jij misschien? Maar dan ben je een grote uitzondering. Ik ken veel imkers maar geen daarvan doet dat zo. Vooral de spijkertjes in de ramen zijn van groot belang. Een vol broedkamerraam met honing weegt meer dan 2 kg. Dat gewicht hangt bij mij eigenlijk aan 2 spijkertjes door de bovenlat en ik bedraad de ramen horizontaal, zodat ook daarvan geen versteviging is te verwachten. Daar moet ik dus liefst niet te veel aantasting door roest hebben.

Groetend, Albert
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Mijn overgebleven ramen bewaar ik dit jaar voor de tweede keer in een toren van niet gebruikte kasten met aan de onderkant een separator met horregaas en aan de bovenkant een plaat met een groot gat afgedekt met horregaas, tegen het binnenkomen van insecten. De door Frans afgekeurde schoorsteenmethode dus. Is vorige winter goed gegaan, en naar ik hoop deze winter weer. Deze' schoorsteen' staat, heel toepasselijk, op een plat dak, naast een volk dat ik daar heb staan. Flinke steen erop tegen windstoten. Ik heb nu eenmaal geen schuur of ruimte thuis om de ramen te bewaren.

Henk
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Mijn imkerbedrijfje is in principe helemaal gifvrij! Dat wil ik ook zo houden en in de toekoemst zelfs verbeteren. De kroon op deze aanpak zal zijn mijn eigen gifvrije kunstraat. Ik ben me nu nog aan het beraden, hoe ik in 1 keer zo goed mogelijk over kan gaan op eigen geproduceerde gifvrij (kunst)raat.

Mijn vraag (aan Frans) over het verbeteren van mijn gifvrije bedrijfsmethode.

Beste Frans,

het suikerpoederverhaal is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ooit heb ik eens een papje gemaakt van Basterdsuiker en dat op de raten gespoten. (Op aanraden van een Buckfastimker, die dat ook 'altijd deed'.) Dat heb ik geweten! Allemaal wit uitgeslagen ramen van schimmel.
Volgens mij zit het verschil in het ijsazijn wat jij en hij gebruikt. Als je ijsazijn gebruikt en je slaat de raampjes op in bijvoorbeeld een ontsmette vriezer hoef je zowiezo niet te vrezen voor schimmel, denk ik. Is dat zo??? Loop ik meer gevaar (dus schimmeling) als ik ramen niet met ijsazijn behandel??

Maar goed nu ik toch bezig ben te poederen:
#Wat versta jij onder een 'laagje' poedersuiker???????
#Wat gebruik jij hiervoor??? Kun je ook gewone suiker in een keukenapparaat hiervoor fijnmalen of moet het echte (Van Gilse) oliebollenpoedersuiker zijn???
#Wanneer komt het korstje op het stuifmeel??
#Verder als ik bezig ben te poederen en ik draai het raam om, leg het op z'n platte kant dan valt veel poedersuiker uit het raampje. Ik vang dat dan op in een ander stuifmeelraam. Het gevolg is dat het laagje poedersuiker minder dik is. Ik strooi er nieuwe poedersuiker op en hang het snel op in een bak. Hoe ga jij Frans met het uitvallende poeiersuiker om??? Vul je het weer bij???
#Dan de opslag! Een bak in een schuur plus een krantje om elk raam heen is voldoende???

J.P.

Die de poedermethode niet voor imkers in het groot geschikt acht.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Hallo suikerbeestje,
'Fijne poedersuiker is gemaakt van kristalsuiker', zegt GSM.
Basterdsuiker is meer verontreinigd, denk ik.
-
In de vriezer ligt zelfgebakken brood, zelfgekweekte tuinbonen, snijbonen, bessen, boerenkool, andijvie, aarbeien, en nog wat uit de super; geen plaats voor raampjes dus.
-
Daar gaat ie..
Ik leg een stuifmeelraampje op een krantje en doe wat poedersuiker in een metalen zeefje.
Vervolgens houd ik dat zeefje boven het stuifmeel en roer met mijn wijsvinger door de suiker, waardoor klontjes verdwijnen.
Dan keer ik het raampje om en teveel aan poedersuiker valt dan op het krantje; dat is niet erg.
Vervolgens behandel ik de achterzijde en laat ook daar het teveel aan suiker vallen op het Deventer Dagblad.
De restanten van de suiker op het krantje, giet ik in het.......zeefje !(heel goed)
Als de raampjes allen zijn behandeld, hang ik ze op met een schoon krantje erom heen (Trouw).
Het gaat snel, als je er handig in bent geworden.
gr.
suikeroom
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dag suikeroompje,

die werkwijze met zeef en krant is handig. Zo ga ik dat in het vervolg ook doen.
Verder als ik het hele suikerpoederverhaal wat analyseer merk ik het volgende op; als de poedersuiker, bij het omkeren, uit de cellen valt, blijft er in sommige cellen een miniscuul laagje met poeder achter. Zo dun dat gemakkelijk de kleur van het stuifmeel (plus het stuifmeel) zichtbaar is. Volgens jouw beschrijving is dat echter voldoende.

Frans, bedankt voor de 'overerving' van het suikerpoederverhaal.

J.P.
Plaats reactie