Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Frans vanTongeren

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door Frans vanTongeren »

Hallo JP,
Ik kan me jouw weerzin wel voorstellen.
Toen ik in Joppe ging wonen kreeg ik van mijn school in Heemstede een beugelzaag en een boormachine cadeau.
Ik dacht bij mezelf: Die beugelzaag ga ik mooi niet gebruiken.
Maar..als je ziet hoe ongelofelijk snel al die bestaande bomen en struiken groeien en wat voor dynamiek er in die vegetatie zit, dan had ik een machete moeten kopen om me uit de ontstane wildernis te bevrijden.
JP, je moet er toch wat afstand van nemen en het breed zien.
Deze winter is het Joppebos ongelofelijk uitgedund door zo'n 21e eeuwse moderne rupsbandbomenkapper. Als potloden schoven de bomen door z'n kaken. Vrachtwagens vol stammen zijn afgevoerd...
Andere bomen krijgen nu de kans om uit te dijen en dit lijkt me toch een goede oplossing voor de toekomst.
Nederland is vol ,zegt men weleens.
Ook een bos kan te vol worden; dan krijg je stammen die last hebben van anorexia nervosa.
(Daar heb jij toch geen last van, mag ik hopen!)
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ik sluit me daarbij aan Frans. Het eindstadium van een cyclus is uiteindelijk bos. Wanneer hier niets tegen gedaan wordt, is een ondoordringbaar bos het eindresultaat. De natuur zijn gang laten gaan, kan in Nederland over het algemeen dus niet.
Oude bomen kunnen ook gevaarlijk worden. Wanneer er de kans bestaat dat ze om gaan vallen bij storm of zo, dan lijkt me de keus nogal gemakkelijk gemaakt.
Ik geef Jelte Pieter wel gelijk als hij heeft over illegale kap en het verdwijnen van bomen voor economische activiteit. Maar dan heeft hij het niet over de situatie in Nederland. En daar hadden we het toch over?
De nochalanse, het non-idealisme regeert in Nederland, zeker bij u/jullie, merk ik wel.
Ik begrijp hieruit dat Jelte Pieter wat teleurgesteld is over de reacties van de anderen en zich wat alleen voelt staan hierin.
Het is jammer, dat je het zo ziet, Jelte Pieter, want naar mijn mening zijn juist de imkers allemaal zeer betrokken bij de natuur. Ik merk wel aan jouw voorbeeld waarom je zo denkt. Daar zou je inderdaad moedeloos van worden. En volgens mij de anderen ook. Jammer, dat je geen medestanders kunt vinden. Maar wat vond je van mijn stukje over de "drachtplantencommissie"? Ik neem aan dat je lid bent van een imkervereniging. Je kunt daar zo'n commissie in het leven roepen, welke vervolgens met de gemeente in gesprek kan gaan hierover.
Dus neem het initiatief en doe niet net als die andere imkers, waar je het over had.
Als je tips wilt, dan wil ik wel voor je bij onze commissie mijn licht opsteken. Je kunt i.i.g. het belang van het in stand houden van de imkerij voor o.a. het welzijn van de natuur als argument aanvoeren.
Met samenwerking bereik je meer dan met strijd.

Met vriendelijke groet,
Wim
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Maarten,Wim en Frans,

Wat kunnen jullie je gevoelens en reacties mooi verwoorden.Het roept
weinig reactie op eerder instemming.Ik leer er steeds weer van.Maar
Frans die mbv een dieselmoter uitgedunde bossen zullen toch een andere
sfeer uitstralen dan een bos ontstaan door natuurlijke selectie.
Nav het onderwerp KWEE-PEER heb ik contact gezocht met wat oudere
mensen,80 plus,en deze lieten mij zien hoe een oud lijkend MOERLANDSCHAP zijn beplanting van meidoorn (plus Mispels) had gekregen.
Het bleek een bijna perfecte samenwerking tussen natuur (insecten en vogels) en de grondgebruiker (mens en dier).Het levert een geordend
plaatje op.De organisatie Het Zeeuws Landschap wenst dit landschap te behouden en schakeld doodleuk de graafmachines en gronddumpers in.Over
de invloed op het struweel en dus insecten etc. wordt niet gesproken.
Ik hoop wel op tijd mijn onderstammen te kunnen redden.En dan er maar van uit gaan dat die met mispel of kweepeer pas veel later op een
verkeerde plaats komen te staan(zoals Maarten zo mooi schreef).

Groet,
A-3
Frans vanTongeren

Dag Adri,
Vroeger stond dit(rondom Joppe) moerassige gebied, vol met heide.
De keileem in de ondergrond hield het behoorlijk vochtig.
Toen werden er verhoogde stroken grond(rabatten) aangelegd. Er werden boompjes geplant op de verhoogde stroken die hun ophoging verkregen door het graven van slootjes daartussen.
Later werden die bomen (naaldhout en beuken) gekapt voor praktische doeleinden.
De bossen zien er wat armzalig en saai uit; alleen rond een kasteel of rond een landhuis is het fraai; daar zijn bomen geplant die uitstraling hebben en er is rekening gehouden met het opzetten van 'zichtlijnen'.
Mijn buurman, ooit Huzaar van Boreel te Deventer, vertelde over de bewoners van het Joppekasteel. Bosarbeiders mochten hun brood niet in een krant verpakken; dan sloegen ze aan 't lezen en niet aan de bosarbeid.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Stuk voor zijn stuk zijn ze allemaal buitengewoon zinvol. Helaas passen ze niet helemaal in mijn straatje, maar dat is nou eenmaal de consequentie van op een forum schrijven. Momenteel ben ik even een roepende in de woestijn. Ik ben dat wel gewend, (ook buiten het forum om).

Ik ga nu niet persoonlijk in op al de stukjes ide zijn geschreven, het zou veel te veel tijd kosten. Nog wel enkele opmerkingen.
Wat Maarten schrijft
Je ziet het wat somber JP.
Enkele voorbeelden:
-de hoeveelheid bloeiende planten in wegbermen is afgelopen 30 jaar dramatisch toegenomen.
-het areaal bos en plantsoen neemt elk jaar toe met o.a. als gevolg dat de aantallen merels, roodborsten en heggemussen zijn verdrievoudigd.
-de aantallen stads en dorpsbomen nemen sterk toe.
-een imker die honderd zaadjes van een geschikte drachtplant op een geschikte plek neergooit, kan 10 jaar later verrast worden door vele duizenden of zelfs miljoenen bloemen daarvan.

Dat hoogstamboomgaarden verdwijnen omdat ze economisch niet rendabel zijn, valt niemand te verwijten.

Dat boeren sommige gewassen die voor imkers leuk zijn niet meer kweken is hun goed recht, bovendien zijn andere goede drachtgewassen in opkomst.
De hoofdtrends zijn heel positief. Het is aan de imkers bij te sturen en ervoor te zorgen dat dat vooral ook goede dracht oplevert.
is naar mijn bescheiden mening grotendeels gebaseerd op drijfzand (met een groot wilgen ooibos erop om mijn part).

Ik betwijvel het ten zeerste dat de hoeveelheid bloeiende planten in wegbermen de afgelopen 30 jaar dramatisch zijn toegenomen, het areaal bos en plantsoen elk jaar toe neemt, de aantallen stads en dorpsbomen sterk toenemen.

Dit is zo'n tegengesteld beeld met wat ik in het Noorden des lands aantref. Het is volgens mij complete ......onzin, dat gaat misschien wat ver. Dit is echt een veel te veel positief geschets beeld Maarten.

Goed laat ik nu nog wat algemene opmerkingen plaatsen wat betreft het doel waar het mij eigenlijk allemaal om begonnen was. En dat zijn de illegaal kappraktijken en het te roekeloos omgaan met het bomenbestand in gemeentes.
Ik merk toch dat er forumers zijn die daarin kunnen meegaan, al hoewel het aantal beperkt is. Ik kom dan ook bij het punt van Wim Joosten, dat ik natuurlijk elk inititief van lokale imkers aanmoedig om het lokale drachtbestand naar een hoger plan te brengen. Wat ik nou zo belangrijk vind, is om hetgene wat er nou is in ieder geval niet nog meer af te laten kalven. Dat is de boodschap.

J.P.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Maarten, ik citeer je even:
de hoeveelheid bloeiende planten in wegbermen is afgelopen 30 jaar dramatisch toegenomen.

en ik vraag dan: Hoezo dramatisch ?? Ik zou liever zeggen: enorm of drastisch; en dat is zeer verheugend. Ik kan mijn bijen (10 kasten) het hele seizoen gewoon bij huis laten staan en er ook nog van slingeren; 20 jaar geleden was dat zelfs voor één kast uitgesloten.
Ik ben het dus geheel met je optimistische kijk eens.[:)] [:)] [:)]

hennie oes

Afbeelding
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

JP,

POSITIEF geluid dit maal en ga zo door.Je bent jong en roept als een van de weinigen,denk je, in de woestijn.Wij zijn ook van die wereldverberaars geweest en hebben ook geschreuwd in diezelfde woestijn.Echter wij hebben ontdekt dat de tijd regeert en niet de
eenling en dat is logisch.Immers een complete chaos zal ontstaan wanneer elke roepende zou resulteren in verandering.Gelukkig is de
massa erg log en dus de omgeving redelijk stabiel.Echter wanneer ere
een ramp gebeurt treedt er totale verandering op.Geleidelijke veran-
dering treedt op in een morrelende/borrelende maatschappij met een
degelijke structuur.
Dus JP blijf roepen maar realiseer je dat velen gewoon doen wat ze zelf kunnen en denken te moeten doen.Het roepen van jou zal in het gunstigste geval een lichte aanpassing tot gevolg hebben.
Maar zoals je schreef velen volgen je schrijven,nemen het op,leveren commentaar en hopen dat je daar wat mee doet.

Groet,
A-3
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Kole, Adri en A-3

Je weet de juiste snaar te raken!
En hoe vind je de klank??

J.P.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

JP,

Luisteren en uitproberen,en informeren.
Luisteren naar wat je produceert en informeren hoe anderen de klank ervaren.Als je van mening verschilt is een discussie,wat anders is dan
wellis-niettis,aangaan.Dan zelf de conclusie trekken en gevolgen ervaren.
De meest getalenteerden en eigenwijzen geven vaak de mooiste vernieuwingen.
Of anders gezegd "WOEKEREN MET TALENTEN".

Groet,
A-3.
Frans vanTongeren

A-3 zorgt niet alleen voor planten...;
hij zorgt ook voor de geest..!
Plaats reactie