wespenkoningin

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Frans vanTongeren

Re: wespenkoningin

Bericht door Frans vanTongeren »

Hoi Erik,
Je schreef:
Zijn er geen dokterende imkers ? Of imkerende dokters
Die mannen hebben we nodig om eruit te komen !
-
Maar..verschil is er zeker in de heftigheid van reactie op een bijen-en een wespensteek.
Een van mijn kennissen had van de zomer in zijn schuur een nest toegevoegd gekregen.
Hij wist niet of het wespen of bijen waren die daar logeerden.
Ik ging daar eens kijken(hij was jarig bovendien) en zag tussen heel wat rommel een oude slaapzak op een plank liggen. Daar vloog af en toe wat uit.
Ik maakte een gangetje vrij tussen de rotzooi om snel naar buiten te kunnen stappen als het mis ging.
Ik trok de slaapzak voorzichtig open om wat meer zicht te krijgen en toen vlogen er direct wat kleine wespjes naar me toe. Binnen de kortste keren werd ik getracteerd op wat steken in mijn hand en zeer..deden die steken; het leek wel te branden in mijn lijf. Ik werd er haast niet goed van toen we in de tuin over gingen op een glaasje bier.
Verschil in reactie is er dus wel degelijk !
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Erik schreef:
Hoi Frans, Misschien ook wel omdat imkers vaker door bijen gestoken worden dan door wespen en daardoor een resistentie opbouwen tegen bijengif maar niet tegen wespengif?
De meeste mensen die gestoken worden door bijen zullen ook last van zwellingen krijgen. Ik krijg het ook nog steeds alhoewel ik al wel een duidelijke afname zie van de tijdsduur van de zwelling.
Maar misschien als ik door een wesp gestoken wordt is die zwelling weer te vergelijken met de eerste bijensteek die ik ooit gekregen heb?

Wie het weet mag het zeggen. Zijn er geen dokterende imkers? Of imkerende dokters?
Groeten Erik
Nu ja ik ben wel geen dokter maar er is zeker een duidelijk verschil in reactie. Zelf heb ik al enige bijensteken achter de rug. Bij wespen steken duur het bij mij nog twee a drie dagen voordat de zwelling (ronde harde "schijf") over is.
Ik weet van een "groen man" van de gemeente Oegstgeest dat hij juist voor wespensteken minimum is geworden. Van bijensteken heeft hij weer dagen last.(is geen imker)
De verklaring kan niet anders zijn dat het gif van honingbijen anders is dan van wespen.
Hans.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Zij scharrelen van de vreemdste plaatsen hun korstje bijeen.
Hoi,
Of het enige invloed heeft op het soort gif weet ik niet, maar wat ik wel weet:
wespen eten vlees en bijen zijn vegetarisch.
groet,
Huib
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Een bijensteek duurt bij mij een kwartiertje als het tegenzit, meestal korter.
Een wespensteek ook zoiets, maar ik schrijf dat eraan toe dat ik als kind ontiegelijk veel door wespen ben gestoken met een record van meer dan 120 steken op een dag! Ik kan me herinneren dat ik als klein kind wel eens een week lang last had van een paar wespensteken.
Wel is er een verschil in pijnbeleving:
-een bijensteek geeft mij een heel korte scherpe pijn die al weg gaat voor ik de kans krijg me er kwaad over te maken. De schuldige bij ontsnapt en dan ga ik haar zielig vinden met haar gekwetste kontje. Uitzondering: als een bij en m'n haar vast zit, en als een gek gaat zoemen en dan ook nog steekt, overleeft ze het meestal niet. Ik schaam me dan want ik heb ook wel eens een imker gezien die heel liefdevol zo'n bij uit z'n haar peuterde en dat lukte ook nog zonder steken.
-een wespensteek is minder scherp, maar de pijn doet langer zodat ik alsnog zin krijg die wesp een mep te geven.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Mijn buurman zegt dat het gif van wespen agressiever is omdat hun rantsoen zeer verschilt met dat van bijen. Zij scharrelen van de vreemdste plaatsen hun korstje bijeen.

Ik betwijvel dat.
Wellicht ligt het aan de schrijfwijze van JP maar ik lees hieruit dat JP vraagtekens heeft over de verschillende eetgewoontes. Maar wellicht heb ik het fout en weet iedereen dat het verschillend is.
Plaats reactie