Hoe maak je honingmosterd ?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Hoe maak je honingmosterd ?

Bericht door Els Kleijnendorst »

Ben er een weekje tussenuit geweest, vandaar dat ik nu pas reageer:
. . . naar het recept van Piet. Ik neem aan dat hierin ook honing verwerkt is.
Kan/wil Piet zijn recept prijsgeven?
Wim, het recept van Piet staat hierboven, en natuurlijk zit er honing in.

Ria, bedankt voor de tip voor het weken van de mosterdzaadjes. De mosterd is inderdaad, nu na 2 weken, zo sterk geworden dat ze volgens mij een aanslag wordt op m'n maagwand. Zal morgenavond wel van de andere deelnemers horen of ze de gemaakte mosterd ook zo scherp vonden.
Over 4 weken gaan we aan de gang om handcrème, gezichtcrèmes en een lipbalsum te maken. Lipgross heb ik maar laten vervallen (had daar wel een aantal recepten van), dat leek mij bij het samenstellen van de recepten toch niet zo'n succes. Je kunt immers nooit die 'niet afgevende'
Ria van den Berg
Contacteer:

Re: Hoe maak je honingmosterd ?

Bericht door Ria van den Berg »

Een collega imker vertelde me dat zij een mengsel van cocos-, palm- en olijfolie gebruikt. Van de olijfolie moet je de "pomace" en niet de "extra virgin" kwaliteit hebben - ik weet de Nederlandse termen niet.
Ze zegt dat het wel 45-60 minuten duurt voordat de verzeping totaal is bij een temperatuur tussen 27 en 32 °C (vind ik aan de koude kant).

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Plaats reactie