nestgelegenheid voor solitare bijen
Re: nestgelegenheid voor solitare bijen
weet iemand ook iets over nestkastjes van hommels? (Albert ik ben benieuwd)
Leuk om te doen zo'n steen, heb het zelf met een balk gedaan.
Met vriendelijke groet,
Daan Ludwig
(Hoenderloo)
Leuk om te doen zo'n steen, heb het zelf met een balk gedaan.
Met vriendelijke groet,
Daan Ludwig
(Hoenderloo)
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Deze site zal je ongetwijfeld meer info verschaffen:
http://www.wildbienen.de/
Met vriendelijke groet,
Wim
http://www.wildbienen.de/
Met vriendelijke groet,
Wim
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Daan, zie ook mijn site over hommelnestkasten. Die is iets eenvoudiger dan de mooie genoemde Duitse site.
Groetend, Albert
http://www.ahw.dds.nl/indexhommel.html
Groetend, Albert
http://www.ahw.dds.nl/indexhommel.html
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
Hoi Hennie,
Een leuke oproep van je, ook wederom fraai voorzien van enige aantrekkelijke afbeeldingen. Het fraai afgebeelde insect van je is echter geen wilde bij - dit was misschien wel de bedoeling?
Je hebt hier te maken met een zweefvlieg. Door de donkere voorrand van de vleugels op de foto denk je met 2 paar vleugels te maken te hebben en het zou dan een vliesvleugelige betreffen, maar je ziet duidelijk een "vliegen-zuigsnoet" en ook zijn de achterpoten zeer egaal dun en dit is iets wat je bij bijen nooit tegenkomt. Zelfs de parasitaire-bijen (de niet-verzamelaars) hebben als kenmerk een "opvallend" verdikt eerste voetlid - hiermee kun je o.a. de wespbijen van echte wespen onderscheiden.
Maar ja, om terug te komen op de door jou genoemde voorzieningen: Het is ook mijn ervaring, dat je de nesthulp ruim voor het verschijnen van de eerste wilde bijtjes op moet hangen. Ik heb vorig jaar tal van verschillende blokken opgehangen. Enkele blokken al in januari en begin februari en 2 blokken nog in april. De eerst genoemde blokken zijn bijna volledig bezet deze winter ingegaan en de laatste 2 blokken, bijna volledig leeg de winter ingegaan. Waar dit precies aan ligt weet ik niet, want na april vliegt er nog genoeg en ook vliegen er hier wel meer nestblokminnende soorten dan alleen de roze metselbij (die dan al volop bezig is). Ook de enkele maanden later verschijnende behangersbijtjes vermeden de te laat geplaatste blokken (de andere blokken werden vol gestopt).
Misschien ligt het aan de geur van het (verse) hout. De vroeg geplaatste blokken hebben door de nodige voorjaarsbuien misschien een minder verse geur gehad.
Ik heb naast de nodige blokken met geboorde gaten ook nog een paar dode iepentakken met natuurlijke holtes opgehangen/tussen de beplanting gezet. Ook hierin zijn verschillende bijtjes aan de gang gegaan. In één tak zie je bijvoorbeeld de harige witte broedcellen van een grote wolbij zitten. Dus A-3, de genoemde dode plekken in fruitbomen kunnen ook een goede nestgelegenheid vormen.
Verder maak ik, naast riet en bamboe, ook graag gebruik van de stengels van de grote kaardenbol.
Tot zover,
Erik
Een leuke oproep van je, ook wederom fraai voorzien van enige aantrekkelijke afbeeldingen. Het fraai afgebeelde insect van je is echter geen wilde bij - dit was misschien wel de bedoeling?
Je hebt hier te maken met een zweefvlieg. Door de donkere voorrand van de vleugels op de foto denk je met 2 paar vleugels te maken te hebben en het zou dan een vliesvleugelige betreffen, maar je ziet duidelijk een "vliegen-zuigsnoet" en ook zijn de achterpoten zeer egaal dun en dit is iets wat je bij bijen nooit tegenkomt. Zelfs de parasitaire-bijen (de niet-verzamelaars) hebben als kenmerk een "opvallend" verdikt eerste voetlid - hiermee kun je o.a. de wespbijen van echte wespen onderscheiden.
Maar ja, om terug te komen op de door jou genoemde voorzieningen: Het is ook mijn ervaring, dat je de nesthulp ruim voor het verschijnen van de eerste wilde bijtjes op moet hangen. Ik heb vorig jaar tal van verschillende blokken opgehangen. Enkele blokken al in januari en begin februari en 2 blokken nog in april. De eerst genoemde blokken zijn bijna volledig bezet deze winter ingegaan en de laatste 2 blokken, bijna volledig leeg de winter ingegaan. Waar dit precies aan ligt weet ik niet, want na april vliegt er nog genoeg en ook vliegen er hier wel meer nestblokminnende soorten dan alleen de roze metselbij (die dan al volop bezig is). Ook de enkele maanden later verschijnende behangersbijtjes vermeden de te laat geplaatste blokken (de andere blokken werden vol gestopt).
Misschien ligt het aan de geur van het (verse) hout. De vroeg geplaatste blokken hebben door de nodige voorjaarsbuien misschien een minder verse geur gehad.
Ik heb naast de nodige blokken met geboorde gaten ook nog een paar dode iepentakken met natuurlijke holtes opgehangen/tussen de beplanting gezet. Ook hierin zijn verschillende bijtjes aan de gang gegaan. In één tak zie je bijvoorbeeld de harige witte broedcellen van een grote wolbij zitten. Dus A-3, de genoemde dode plekken in fruitbomen kunnen ook een goede nestgelegenheid vormen.
Verder maak ik, naast riet en bamboe, ook graag gebruik van de stengels van de grote kaardenbol.
Tot zover,
Erik
Hoi Erik,
Omdat ik in de herfst op zoek ging naar geschikte stengels kwam ik uitgebloeide berenklauw tegen. Een mooie holle stengel met een grote doorsnede. Om ook kleinere te gebruiken kwam ik oude brandnetelstengels tegen. Ik ben benieuwd of jij met die stengel ook ervaring hebt. De binnenkant is wellicht niet gaaf genoeg (te veel ravels)?
De kaardebol heb ik voor de putters nog maar even laten staan.
Ik zal de stengelbosjes dit weekeinde gaan ophangen.
groet
Huib
Omdat ik in de herfst op zoek ging naar geschikte stengels kwam ik uitgebloeide berenklauw tegen. Een mooie holle stengel met een grote doorsnede. Om ook kleinere te gebruiken kwam ik oude brandnetelstengels tegen. Ik ben benieuwd of jij met die stengel ook ervaring hebt. De binnenkant is wellicht niet gaaf genoeg (te veel ravels)?
De kaardebol heb ik voor de putters nog maar even laten staan.
Ik zal de stengelbosjes dit weekeinde gaan ophangen.
groet
Huib
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Erik, bedankt voor je reactie en beschrijving van de "vlieg".
Ik dacht inderdaad aan een solitaire bij of iets dergelijks; gelukkig heb ik niet de naam erbij gezet die ik had bedacht.
Het lijkt mij aardig het plaatje te herhalen met jouw beschrijving erbij:

Ik dacht inderdaad aan een solitaire bij of iets dergelijks; gelukkig heb ik niet de naam erbij gezet die ik had bedacht.
Het lijkt mij aardig het plaatje te herhalen met jouw beschrijving erbij:

nestgelegenheid solitairen.
het is van belang ,dit de gaatjes in het hout niet ruw zijn,daarom moet je voor nestgelegenheid ook houtsoorten nemen die hard zijn bijvoorbeeld een bolletje van eik of es ,en daar gaatjes inboren , haaks op de zaagsnede,met de nerf mee,of om de ontwikkeling te kunnen
volgen ,een kijkkastje (vogelhuisje) met buisjes van glas.
hommels zitten graag in een hoop gras of stroo op een droog plekje in de zon of half schaduw.
groeten Æbe.
Æ.
het is van belang ,dit de gaatjes in het hout niet ruw zijn,daarom moet je voor nestgelegenheid ook houtsoorten nemen die hard zijn bijvoorbeeld een bolletje van eik of es ,en daar gaatjes inboren , haaks op de zaagsnede,met de nerf mee,of om de ontwikkeling te kunnen
volgen ,een kijkkastje (vogelhuisje) met buisjes van glas.
hommels zitten graag in een hoop gras of stroo op een droog plekje in de zon of half schaduw.
groeten Æbe.
Æ.
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Erik, heb je ook een idee van de naam? Ik heb gezocht in mijn gidsjes, gewoon op het uiterlijk, want meer hebben we niet, en dan kom ik er slechts één tegen die er wat op lijkt. De kleur van de poten is echter geheel afwijkend. Bovendien komt het beestje van het door mij gevonden plaatje niet in Nederland of België voor.
Hennie, is de foto in Nederland gemaakt? Op welke bloem zit het dier? Dat is mij ook niet duidelijk.
Groetend, Albert
Hennie, is de foto in Nederland gemaakt? Op welke bloem zit het dier? Dat is mij ook niet duidelijk.
Groetend, Albert
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
Albert,Erik, heb je ook een idee van de naam? Ik heb gezocht in mijn gidsjes, gewoon op het uiterlijk, want meer hebben we niet, en dan kom ik er slechts één tegen die er wat op lijkt. De kleur van de poten is echter geheel afwijkend. Bovendien komt het beestje van het door mij gevonden plaatje niet in Nederland of België voor.
Ik heb geen idee - kon het beestje niet vinden.
Wel is het duidelijk geen bij en als belangrijkste kenmerk vergat ik nog de antennen (voelsprieten) te noemen. Deze zijn bij vliesvleugeligen lang en geleed en lijken bij vliegen, als je ze snel bekijkt, wel te ontbreken.
Huib noemde nog als materiaal voor nestbundeltjes, berenklauw en brandnetels. Ik heb hier geen ervaring mee. Wel wil ik de stengel van de reuzenbereklauw gebruiken om rietbundels in te steken. Mijn huidige rietbundeltjes worden nog wel eens overhoop gehaald door mezen. Je kunt dit makkelijk voorkomen door ze in p.v.c.-pijp te steken, maar ik vind dit zelf zo onnatuurlijk staan. Mijn collega (en didgeridoo speler, o.a. op stengels van de reuzenbereklauw) bracht me op dit idee.
Erik
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Eric en Albert,
Het ligt voor de hand, dat jullie bloemetje noch vliegje konden thuisbrengen; de foto maakte ik in september op de Zuidhelling van de Luberon ( Z.Frankrijk); voor het vliegje kon ik ter plaatse geen goede gids vinden; het bloemetje stond in een plaatselijk plantenboek aangeduid als: "droogbloemetje".(je regrette),
hennie oes

Het ligt voor de hand, dat jullie bloemetje noch vliegje konden thuisbrengen; de foto maakte ik in september op de Zuidhelling van de Luberon ( Z.Frankrijk); voor het vliegje kon ik ter plaatse geen goede gids vinden; het bloemetje stond in een plaatselijk plantenboek aangeduid als: "droogbloemetje".(je regrette),
hennie oes