Rob van Hernen schreef:
Dat zwermen er goed mee behandeld kunnen worden, klopt in zoverre dat een verse zwerm al vol zit en dus niets zal opnemen. Na 3 dagen en soms al eerder hebben de bijen hun magen leeg en hebben juist zeer veel behoefte aan suikers. Dus bestaat het gevaar van opname van de oplossing en dat willen we of ik in ieder geval, niet.
Ik wil het beste voor mijn bijen. Daarom wil ik zo weinig mogelijk varroamijten in de volken. Alle zwermen behandel ik dit jaar met de oxaalzuurdruppelmethode. Ik doe dat op de 2e of 3e dag. De 3,7% oplossing in suikerwater zullen ze zeker opnemen, maar ik betwijfel de schadelijkheid. Vorig jaar heb ik alle zwermen via oxaalzuurverdamping behandeld, maar dat is veel meer werk en het druppelen schijnt geen minder resultaat te geven.
Ik behandelde vorige week een voorzwerm van een korfvolk op die wijze (30 ml.) en controleerde het volk vandaag (inmiddels gisteren zie ik op de klok). Het volk doet het uitstekend, bouwt goed, veel eitjesbroed. De moer heb ik vandaag gemerkt en geknipt. Ook die zag er goed uit.
Ook 2 nazwermen van elders heb ik deze week met 25 ml bedruppeld. Daarvan ken ik nog geen resultaten. Als er een bevruchte moer in het volk komt is het voor mij geslaagd. De huidige koude gooit nu wat roet in het eten.
Om enkele volken voor te bereiden op wat nieuwe onbevruchte moeren van Hennie Kroese maakte ik vandaag (23 mei) 4 volken moerloos. Van 3 heb ik alleen de moer doodgeknepen. Die volken waren (volgens mijn normen) niet groot genoeg voor een kunstzwerm en de moeren wilde ik om andere redenen ook niet behouden. Van het 4e volk maakte ik een veger met alleen eitjesbroed, omdat er toevallig zo'n raam was. Anders had ik een broedloze kunstzwerm gemaakt.
Die veger ga ik op 25 mei ook druppelen met oxaalzuur. Ik ga al die volkjes nauwlettend volgen, maar verwacht vooralsnog geen schade.
Heeft iemand al ervaringen met deze zwermbehandelingsmethode?
Groetend, Albert de Wilde