oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door Oude Essink »

Hallo Thomas,
Ik citeer je even:
Oxaalzuur is in Nederland niet toegestaan als bijengeneesmiddel. De enige reden hiervoor is omdat er tot nu toe nog niemand bereid is gevonden om als officieel importeur en dealer op te treden.
Dat is niet de enige reden; toelating wordt ook b.v. in Duitsland niet in behandeling genomen omdat er geen MRL rapportage is; de toelaatbare hoeveelheid schadelijke residuen in honing vaststellen,
zou een enorm onderzoek vergen en is niet erg zinvol, omdat het juist de bedoeling is, dat er geen residuen in honing komen. Niettemin is MRL rapportage een wettelijke eis om tot onderzoek naar toelating van een geneesmiddel over te gaan.In Duitsland zijn ze bezig om die eis heen te komen, met juridische snufjes. Dat zulks lukt is voorwerp van goede hoop, maar het is nog niet zover.
hennie oes

Afbeelding
van trijp
Contacteer:

Bericht door van trijp »

Beste
Bij de behandeling met oxaalzuur spreken we over druppelen,verdampen en sproeien. Mijn vraag is als we preken over een van deze onderwerpen ook het recept te vermelden. Voor de druppelmethode heb ik het recept:35 gram oxaalzuur 0p 1 liter suikeroplossing 1:1 5 a 6 ml per straat bijen. Wat zijn de verhoudingen voor de andere methoden

groetjes Rini
robvanhernen
Contacteer:

Bericht door robvanhernen »

Beste Albert, Heidecap en anderen,
Een zwerm heeft na drie dagen de magen wel ongeveer leeg, dus gevaar van opname van het suikerwater met ozaalzuur bestaat nog steeds. Ik ben geen wetenschapper, maar mijn simpele theorie is dat de mijten door het contact met het oxaalzuur sterven. Mischien ook wel dat de oplossing indroogt en ze kristallen inhaleren.

Bijen sterven ook als ze oxaalzuur opnemen, want het is een zeer goed middel. ALs de mijten via opname van verzuurd bijenbloed moeten sterven dan kun je wel nagaan, dat de oxaalzuurconcentratie in de bijen hoger ligt dan bij de varroa's in het bloed. Daarom gaan de bijen dan ook volgens mij zelf dood als je de oxaalzuuroplossing geeft op een moment dat de bijen behoefte hebben aan suiker en in staat zijn het op te nemen.
De oplossing ook vooral niet opwarmen, zoals helaas in Bijen werd aanbevolen deze maand.
Bij het druppelen van bovenaf hoef je niet bang te zijn voor verkleumen. De enkele bij die verkleumt komt wel weer bij, omdat deze bovenop de tros ligt. Dit is veel problematische bij bijvoorbeeld melkzuurbesproeien in de winter, omdat daar verkleumde bijen van het raam af, op de bodem vallen
Hoe dan ook, druppelen is een prachtige methode, maar dan in de winter. Maar als jullie het dan toch willen proberen op je zwermen van 3 dagen oud en ik heb ongelijk, laat het me weten.
ROb van Hernen
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

De oplossing ook vooral niet opwarmen ...
Waarom mag dat niet? Ik kan geen nadeel verzinnen, eigenlijk alleen maar voordelen: het zuur lost beter op en verkleuming wordt merendeels voorkomen. Ik zou het in de winter zeker doen. Verkleumen gebeurt aan alle kanten van de bijentros, met name aan de onderkant. Bij andere (natte) middelen was dat een vrij groot probleem.

Groetend, Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert, ik denk dat Rob in die zin helemaal gelijk is dat je niet bang hoeft te zijn dat je bijen verkleumen door die paar druppeltjes oxaalzuuroplossing. Er is bewezen dat bijensterfte relatief laag is.

Ik druppelde bij +9 graden. Hoe koud/warm zouden die druppeltjes geweest zijn ? Een graad of 15 ?? En dan ...
Maakt natuurlijk helemaal niet uit voor de bijen !

Een bezwaar tegen opwarmen zie ik echter net zo min als een voordeel ervan. Het gevaar is misschien dat mensen letterlijk gaan verwarmen en dan kan er wellicht een gezondheidsrisico voor de imker ontstaan.

Rob, ik begrijp niet goed dat je bang bent voor sterfte van de bijen door opname van oxaalzuur. Sterfte komt ook bij behandeling van zwermen relatief weinig voor.
Je hebt het zelf over een behandeling van 3 dagen oude zwermen en de naddelen die hier volgens jou aan zouden kunnen zitten.
Ik zou je adviseren : wacht dan geen 3 dagen met behandelen, maar doe het zo snel mogelijk.

Groeten, Thomas
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Ik zou je adviseren : wacht dan geen 3 dagen met behandelen, maar doe het zo snel mogelijk.
Thomas, dat komt mogelijk voort uit gebrek aan ervaring. Een zwerm is de eerste dag een heel los verband (bouwkettingen) en moeilijk te bedruppelen of je zou het moeten doen op de zwermtros, dus als ze nog in zwerm-trance verkeren.
Dat vind ik echter niet erg fraai om te doen. Het is een enorme verstoring van dat deel van het zwermritueel. Bovendien is dan mijn zwermvangkistje doordrenkt met oxaalzuur geur en dat wil ik ook niet. De volgende zwerm moet er ook weer gemakkelijk in willen lopen en er in blijven.
Ik ben van plan om 3 tot 4 dagen te wachten en dan toe te passen.
Albert
robvanhernen
Contacteer:

Bericht door robvanhernen »

Beste Heidecap en Albert en anderen,

Wat doet een koud bloedig dier als tie opgewarmd wordt, in dit geval een bij?
Die bij die komt tot leven en maakt zich los van de tros, en......verkleumd vervolgens en gaat na enkele dagen dood. Of hij komt op tijd terug in de tros, maar door de toegevoegde warmte gaan hij(zij) voer opnemen. Dat is op zich al ongewenst maar in dit geval kan de bij zijn tong direct steken in het zwaar vergiftigde suikerwater of medicijn met de werkzame dodelijke stof oxaalzuur. 2en half of 3 % werkzame stof, dat vinden we in de meeste medicijnen niet.
De bijen mogen de oxaalzuur absoluut niet opnemen. Dit idee heb ik overigens niet van mezelf, want ca. 3 jaar geleden heb ik dat al gelezen in Die Biene of het Deutsches Bienen Journal, maar dat weet ik niet meer. De bedoeling van de suiker is niet dat ze het opnemen, maar om er een geschikte emulsie van te maken.

Dat zwermen er goed mee behandeld kunnen worden, klopt in zoverre dat een verse zwerm al vol zit en dus niets zal opnemen. Na 3 dagen en soms al eerder hebben de bijen hun magen leeg en hebben juist zeer veel behoefte aan suikers. Dus bestaat het gevaar van opname van de oplossing en dat willen we of ik in ieder geval, niet.

Groeten Rob
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Rob, ik denk dat het verhaal wat je over verwarmde/onverwarmde suikeroplossing hebt gelezen, je reinste lariekoek is. Bijen gaan echt niet op commando suikerwater links laten liggen. Dat nemen ze op, ook als er oxaalzuur in is opgelost. Daar blijken ze dus tegen te kunnen, gezien de ervaringen van anderen.
Het verhaal over warme vloeistof en losraken van de tros vind ik ook niet plausibel. Bij (te) koude vloeistof zal dat ook geschieden, maar juist dan kunnen ze niet terugkeren (denk ik). De schade is dan veel groter.
Albert
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Rob van Hernen schreef:
Dat zwermen er goed mee behandeld kunnen worden, klopt in zoverre dat een verse zwerm al vol zit en dus niets zal opnemen. Na 3 dagen en soms al eerder hebben de bijen hun magen leeg en hebben juist zeer veel behoefte aan suikers. Dus bestaat het gevaar van opname van de oplossing en dat willen we of ik in ieder geval, niet.
Ik wil het beste voor mijn bijen. Daarom wil ik zo weinig mogelijk varroamijten in de volken. Alle zwermen behandel ik dit jaar met de oxaalzuurdruppelmethode. Ik doe dat op de 2e of 3e dag. De 3,7% oplossing in suikerwater zullen ze zeker opnemen, maar ik betwijfel de schadelijkheid. Vorig jaar heb ik alle zwermen via oxaalzuurverdamping behandeld, maar dat is veel meer werk en het druppelen schijnt geen minder resultaat te geven.

Ik behandelde vorige week een voorzwerm van een korfvolk op die wijze (30 ml.) en controleerde het volk vandaag (inmiddels gisteren zie ik op de klok). Het volk doet het uitstekend, bouwt goed, veel eitjesbroed. De moer heb ik vandaag gemerkt en geknipt. Ook die zag er goed uit.

Ook 2 nazwermen van elders heb ik deze week met 25 ml bedruppeld. Daarvan ken ik nog geen resultaten. Als er een bevruchte moer in het volk komt is het voor mij geslaagd. De huidige koude gooit nu wat roet in het eten.

Om enkele volken voor te bereiden op wat nieuwe onbevruchte moeren van Hennie Kroese maakte ik vandaag (23 mei) 4 volken moerloos. Van 3 heb ik alleen de moer doodgeknepen. Die volken waren (volgens mijn normen) niet groot genoeg voor een kunstzwerm en de moeren wilde ik om andere redenen ook niet behouden. Van het 4e volk maakte ik een veger met alleen eitjesbroed, omdat er toevallig zo'n raam was. Anders had ik een broedloze kunstzwerm gemaakt.
Die veger ga ik op 25 mei ook druppelen met oxaalzuur. Ik ga al die volkjes nauwlettend volgen, maar verwacht vooralsnog geen schade.
Heeft iemand al ervaringen met deze zwermbehandelingsmethode?

Groetend, Albert de Wilde
jtm
Contacteer:

Bericht door jtm »

Wat gebeurt er eigenlijk met de varoa en de bij?
Mierezuur, oxaalzuur, melkzuur: Gaan door de zuurdampen de bijen flink poetsen, worden ze hyperactief (boos), worden de mijten bedwelmd of is het een samenspel.
Als het alleen de bijen zijn die er op reageren, zijn er misschien ook wel andere (veiligere) luchtjes die de bijen hyperactief maken?
Plaats reactie