Zijn bijen kannibalen?
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Zijn bijen kannibalen?
Bij soortgelijke kolonie-insecten zie je gedeeltelijk hetzelfde gedrag. Hommelswerksters verwijderen in het laatste stadium van het hommelnest veel eitjes van de eigen koningin en leggen er eigen eitjes voor in de plaats. Het is dan een echte paleisrevolutie. Genetisch is het nauwelijks interessant lijkt me, want de werksters stammen immers alle af van de koningin als dat de moeder is (het is soms ook anders). De darren van de koningin en van de werksters lijken mij in theorie geheel gelijk van afstamming.
Zo uitzonderlijk is het eitjes opruimen bij de honingbijen dus niet.
Het consumeren van dierlijk eiwit is bij de wespen een ander verhaal. De larven worden uitsluitend met dierlijk eiwitrijk voer gevoed. Indien een larve dood gaat wordt deze verwijderd en niet meer gebruikt. Dat is anders bij een dode pop. Die wordt wel hergebruikt en weer teruggevoerd aan de larven. De vorm van het beschikbare eiwit lijkt dus belangrijk: het moet wat meer substantieel zijn dan een '˜lekker papje', hoewel ik meen dat de dode delen van andere insecten worden voorgekauwd.
De volwassen wespen eten slechts zoetigheid om energie op te doen. Voor een deel verzamelen ze dat en een ander deel wordt verstrekt door de larven.
Groetend, Albert
Het consumeren van dierlijk eiwit is bij de wespen een ander verhaal. De larven worden uitsluitend met dierlijk eiwitrijk voer gevoed. Indien een larve dood gaat wordt deze verwijderd en niet meer gebruikt. Dat is anders bij een dode pop. Die wordt wel hergebruikt en weer teruggevoerd aan de larven. De vorm van het beschikbare eiwit lijkt dus belangrijk: het moet wat meer substantieel zijn dan een '˜lekker papje', hoewel ik meen dat de dode delen van andere insecten worden voorgekauwd.
De volwassen wespen eten slechts zoetigheid om energie op te doen. Voor een deel verzamelen ze dat en een ander deel wordt verstrekt door de larven.
Groetend, Albert
Albert,
Mag je in deze de Hommel met het gedrag van de bij vergelijken of bedoel je insecten(UIT KOLONIES)in het algemeen.?
Eiwitten leveren de noodzakelijke aminozuren terwijl suikers(koolhydraten)zeer snel energie leveren(vgl de PASTA,s bij topsport)
Vetten bevatten nog meer energie maar die energie is moeilijker
vrij te maken.Opvallend is dat de afbraak van vetten minder warmte
vrijmaakt en zodoende is het interessanter om bij warm weer vette
produkten te eten.Vaak echter "steekt"dat tegen maar ik weet uit de
intensieve kippenhouderij dat bij zeer warm weer overgeschakeld werd
op vetrijk dieet.
Bij bijen is dat niet zo maar wellicht heeft het vetlichaam een vergelijkbare achtergrond nl veel energie in weinig massa en geen extra lichaamswarmte die weer afgevoerd moet worden.
Ik kan mij ook iets voorstellen bij het genoemde feit dat dode larven
niet opgegeten worden,immers dierlijk eiwit kan omgezet worden in zeer giftige stoffen en alleen aaseters kunnen dat probleem weer hanteren ten eigen nutte.
Groet,
A-3
Mag je in deze de Hommel met het gedrag van de bij vergelijken of bedoel je insecten(UIT KOLONIES)in het algemeen.?
Eiwitten leveren de noodzakelijke aminozuren terwijl suikers(koolhydraten)zeer snel energie leveren(vgl de PASTA,s bij topsport)
Vetten bevatten nog meer energie maar die energie is moeilijker
vrij te maken.Opvallend is dat de afbraak van vetten minder warmte
vrijmaakt en zodoende is het interessanter om bij warm weer vette
produkten te eten.Vaak echter "steekt"dat tegen maar ik weet uit de
intensieve kippenhouderij dat bij zeer warm weer overgeschakeld werd
op vetrijk dieet.
Bij bijen is dat niet zo maar wellicht heeft het vetlichaam een vergelijkbare achtergrond nl veel energie in weinig massa en geen extra lichaamswarmte die weer afgevoerd moet worden.
Ik kan mij ook iets voorstellen bij het genoemde feit dat dode larven
niet opgegeten worden,immers dierlijk eiwit kan omgezet worden in zeer giftige stoffen en alleen aaseters kunnen dat probleem weer hanteren ten eigen nutte.
Groet,
A-3
- wilde
- Contacteer:
Ik bedoel het letterlijk zoals het er staat: andere in kolonies levende insecten, dus in het algemeen. Bij de hommels schijnt dit gedrag echter standaard te zijn. De koningin overleeft dit zelfs niet en wordt dan door de eigen dochters afgestoken.Mag je in deze de Hommel met het gedrag van de bij vergelijken of bedoel je insecten (UIT KOLONIES) in het algemeen?
Bij honingbijen is dat afsteekgedrag er soms ook wel maar dan onder andere omstandigheden, niet of minder gerelateerd aan het leggen van eitjes. Afsteken en inballen is bijna steeds terug te brengen op een imkersfout.
Groetend, Albert
-
- Contacteer:
Albert de darren die door de moer geproduceerd worden, ontlenen hun erfelijke eigenschappen geheel aan de koningin.wilde schreef: De darren van de koningin en van de werksters lijken mij in theorie geheel gelijk van afstamming.
De werksters ontlenen de helft van hun erfelijke eigenschappen aan de koningin. De andere helft van het erfelijk materiaal komt van de vader.
De eitjes, die door deze werksters gelegd worden zijn diploïde (parthenogenese). Deze darren zijn genetisch identiek aan hun werkster(moeder).
De haploïde darren van de moer en de diploïde darren van de werksters zijn niet identiek, maar voor de helft verwant.
Romée
- wilde
- Contacteer:
Bedankt voor de correctie Romée, daar had ik niet goed over nagedacht. Dat verklaart mogelijk ook een deel van de actie van het eitjes verwijderen, die anders niet erg nuttig lijkt... darren die door de moer geproduceerd worden, ontlenen hun erfelijke eigenschappen geheel aan de koningin.
De werksters ontlenen de helft van hun erfelijke eigenschappen aan de koningin. De andere helft van het erfelijk materiaal komt van de vader.
-
- Contacteer:
Ok, Albert.
In mijn stukje staat overigens een storende fout. De darren die door werksters worden geproduceerd zijn natuurlijk haploide. Maar dat doet verder aan het verwantschapsverhaal niet af.
Romée
In mijn stukje staat overigens een storende fout. De darren die door werksters worden geproduceerd zijn natuurlijk haploide. Maar dat doet verder aan het verwantschapsverhaal niet af.
Romée
- wilde
- Contacteer:
In 1910 dachten de imkers ook dierlijke eiwitten te kunnen verstrekken aan de bijen. Dat deden ze in het voorjaar ter versterking en bij gebrek aan stuifmeel. Zie onderstaand stukje (april 1910). Wat moeten we hier van denken?
Albert
Albert
Suikervoedering in het voorjaar is echter onvoldoende. Suiker is slechts een koolhydraat, die voor de voeding niets meer beteekenen, dan het voorzien van warmte, werkkracht, vet. Voor den opbouw van het lichaam en dus ook voor de vorming van nieuwe bijen zijn eiwitstoffen noodig, deze zijn voorhanden in het stuifmeel, dat de bijen ophalen. Wanneer de bijen in staat zijn, veel stuifmeel op te halen, kunnen ze in sterkte toenemen. Daarom helpt in 't voorjaar de voeding met stamphonig zoo, omdat deze rijk is aan stuifmeel. Honig zonder stuifmeel helpt voor de uitbreiding van het volk weinig meer dan suiker, omdat zuivere honig weinig eiwitverbindingen bevat.
Moeten we er nu maar op vertrouwen, dat de bijen voor hare ontwikkeling dit jaar voldoende stuifmeel ophalen? Deze stelling zal misschien hier of daar kunnen opgaan, en hangt ook al veel af van 't weer, dat we krijgen; maar in 't algemeen zal de eiwitvoeding bij suikervoedering te wenschen overlaten en niet het resultaat kunnen geven, dat men wenscht.
Reeds in het Februari-nummer, bladz. 20, gaven we aan, hoe het noodige eiwit kan worden verschaft. Deze voedering eischt van den ijmker wel veel oplettendheid en zorg, maar daardoor bestaat dan ook de mogelijkheid om de volken te versterken.
Het eiwit kan men vinden in melk en in kippeneieren. Beide middelen zijn meermalen met goed gevolg toegepast. Men neemt ½ pond suiker, lost die op in ¼ liter water en klutst daar doorheen een kippenei, om den anderen dag geeft men hiervan één lepel vol, die men tusschen de raten stort, want de bijen moeten deze hoeveelheid dadelijk opnemen en niet opleggen, hiertusschen geeft men dus ook om den anderen dag niet te dikke suikeroplossing, b.v. een half ons per keer in water.
Ook kan men nemen drie eetlepels suiker, één lepel melk en zooveel water om de suiker op te lossen tot een niet te dikken stroop. Ook hiervan geeft men een lepelvol om den anderen dag, afgewisseld met zuivere suikeroplossing.
Romee,
De verwantschap die je noemde,van een 1/2,is die niet nog minder?
Immers de darren van de Koningin en de darren van de werksters zijn toch hoogstens neefs?
Immers de werksters en de darren van de koningin zijn hoogstens
broer en zus(misschien halfzus,maar daar twijfel ik aan)?
Groet,
A-3
De verwantschap die je noemde,van een 1/2,is die niet nog minder?
Immers de darren van de Koningin en de darren van de werksters zijn toch hoogstens neefs?
Immers de werksters en de darren van de koningin zijn hoogstens
broer en zus(misschien halfzus,maar daar twijfel ik aan)?
Groet,
A-3
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Adrie kijk eens maar deze uitleg over vererving bij de honingbijen door Piet Jager. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2698kole.amj schreef:
Romee, De verwantschap die je noemde,van een 1/2,is die niet nog minder?
Immers de werksters en de darren van de koningin zijn hoogstens broer en zus(misschien halfzus,maar daar twijfel ik aan? Groet,A-3
Hans.
Hans,
Dit heb ik al vele malen gedaan en leuk van gedachten gewisseld met PIET.Maar ook met de kennis van Piet en de onderzoekjes en studie
op ERFELIJKHEID (genetica)twijfel ik nog steeds aan de 50 %.Mogelijk
is het een kwastie van definitie "verwantschap".
Het verschil van interpretatie is geen halszaak maar omdat Romee
zichzelf corrigeerde tegenover Albert dacht ik te kunnen reageren zoals ik heb gedaan.En misschien kan Romee de slotopmerkingen
plaatsen.
Groet,
A-3
PS Hans,volgens Maria Thun is er een kans dat de eerste week van Maart voor de bijen weer mogelijkheden ontstaan om te gaan halen.
We houden er een kritisch oog op.
Dit heb ik al vele malen gedaan en leuk van gedachten gewisseld met PIET.Maar ook met de kennis van Piet en de onderzoekjes en studie
op ERFELIJKHEID (genetica)twijfel ik nog steeds aan de 50 %.Mogelijk
is het een kwastie van definitie "verwantschap".
Het verschil van interpretatie is geen halszaak maar omdat Romee
zichzelf corrigeerde tegenover Albert dacht ik te kunnen reageren zoals ik heb gedaan.En misschien kan Romee de slotopmerkingen
plaatsen.
Groet,
A-3
PS Hans,volgens Maria Thun is er een kans dat de eerste week van Maart voor de bijen weer mogelijkheden ontstaan om te gaan halen.
We houden er een kritisch oog op.