Niet-leggende, jonge moer???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Piet Jager
Contacteer:

Re: Niet-leggende, jonge moer???

Bericht door Piet Jager »

Ja, dan gebruik je de totale oppervlakte van het moerrooster en raakt de zaak niet direct verstopt. Ook een idee!

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

De niet-leggende moer zat niet op het raam met jong broed en ook niet op de naastgelegen ramen. Wel allemaal mooi glimmende en gepoetste cellen en ze zetten nog steeds speeldopjes aan. Veelal tegen de zijlatten, de onderlat en bovenlat, waar normaliter de zwermcellen zitten. Het volk is inmiddels gereduceerd tot 3 bakken (2 BK en 1 HK)

Bijkomend voordeel:

1. een enorme broedstop voor de eventuele varroa's.
2. 3 bakken vol honing (ze zijn met de derde bak bezig te verzegelen)

!Piet
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Piet, Het is een verhaal, dat ik ook ken; maar dan met minder broedkamers en dat is gemakkelijker. De methode Hans lijkt mij uitstekend. Minder omslachtig maar gemakkelijker te bewerken zou zijn:
op de plaats van het betreffende volk: twee broedkamers een zonder bijen, een met bijen op de ramen van het betreffende volk maar zeker weten, dat de eventuele moer daar niet in zit; daar bovenop de bekende krant en een bak met broed (bias) en moer uit een goed functionerend volk; (dat volk gaat wel weer doppen aanzetten en krijgt een jonge moer) De andere bijen uit het betreffende volk laat je op goede afstand afvliegen naar de lege bak. Eventueel met
moerrooster voor vlieggat van het afvliegende volk ( je slaat ze dan niet af, maar verplaatst ze met kast en al naar elders. Helaas zal de kans dat de betreffende moer, nooit gelegd hebbend, dus mager als een lat, kans ziet erdoor te komen niet geheel uitgesloten zijn; zo je wilt kan er ook nog een aantal uren een rooster komen voor het aanvliegende volk. ( voordeel: als de truc mislukt en de betreffende verenigde moer legt het lootje, dat in de bak met bias alsnog doppen komen, er jonge bijen zijn om te verzorgen (want die heb je nu niet meer op dat volk) en een mooie jonge moer erbij; tegelijkertijd heeft het ontmoerde volk ook doppen die je eventueel kunt gebruiken.
groeten, ben benieuwd hoe het afloopt,
hennie
Afbeelding
Piet Jager
Contacteer:

Hennie, erg leuk dat je ook meedenkt en schrijft.

Zelf heb ik ook al heel wat opties gemaakt en me voorgehouden geen enkel risico te willen lopen. Daarbij wil ik die moer in handen zien te krijgen. Jouw methode van een bak laten afvliegen is nog niet zo gek. Na enige tijd zitten daar maar weinig bijen meer in en kun je de eventuele moer gemakkelijker vinden.

Dit probleem boeit mij erg door onderstaaande vragen:

1. Wat is de oorzaak van het niet leggen? Is dat een genetische weeffout door een paring van een broer/zus relatie?

2. Waarom geen doppen opgetrokken op de aangeboden eitjes/larfjes?

3. Waarom na 7 weken geen eierleggende werkbijen?

4. Waarom wel speeldopjes aanzetten en cellen poetsen?

Hoe ik het doe weet ik nog niet, maar ik neem er de tijd voor.
Het is net als met schaken, de volgende zet doe je pas als je overtuigd bent dat dat de beste is.

!Piet
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Op die vragen zijn natuurlijk legio antwoorden mogelijk:
volgens mij moet er een moer in het volk zitten, anders had je allang leggende werksters gehad; die moer produceert voldoende geurstof (oxo...enz) om de uitgroei te verhinderen van de ovaria der werksters.
Niet bevrucht, wel eitjes leggen: levert darrebroed op; maar er is geen broed:dus het systeem werkt niet; eileiders verstopt of iets dergelijks.
werksters weten het ook niet; de moer ruikt lekker, maar er gebeurt niets; doppen (m.n. vervangingsdop) heeft geen zin, want er zijn geen heerlijkgeurende eitjes; speeldoppen: ook geen eitjes. intussen worden de bijen ouder en er zijn geen voedsters meer. Ik denk, dat het verhaaltje : volk wil onbevruchte moer, dus geen leggende moer aanbieden niet opgaat; het volk ruikt nl de moer; ( misschien is ze zelfs bevrucht) maar het systeem werkt niet. Je moet dit proces niet laten doorgaan tot die bijen nog ouder worden; zij verzorgen geen broed dus dat kan nog een lange winter aanhouden.
Ik zou derhalve het risico nemen en een leggende moer met bias aanbieden; boven!! want binnenkomende haalsters moeten niet plotseling op een onbekende moer stuiten; vandaar mijn voorstel (zonder enig risico kom je hier niet mee weg; of je moet de drie bakken die je nog hebt verdelen over je andere volken; via afvliegen en proberen de moer te vangen; maar er blijft toch een risico dat zij door het rooster komt; maar ook dan: In een moergoed volk, is de kans klein, dat zij dat overleeft.
hennie oes
Afbeelding
Piet Jager
Contacteer:

Duidelijk verhaal Hennie met een goeie analyse. Daar heb je wat aan!

1. Moer (uit natuurlijke zwermcel en door de werksters getrild en geselecteerd) kan echter niet door rooster vanwege haar grotere borststuk.

2. Verdelen over andere volken ben ik niet van plan, want dat zijn Carnica's.

3. Volgende week gaat de verzegelde HK eraf en dan begint de operatie.

1e fase

- HK afnemen en leeg slingeren
- bovenste BK eraf nemen en even opzij zetten
- HK met leeggeslingerde ramen op onderste BK zetten
- Daarop een ingelijste moerrooster
- Daarop weer een goed passende voerrand
- vervolgens van de opzij gezette BK de ramen 1 voor 1 afslaan in de voerrand en gelijk na elke raam kijken of je de moer ziet lopen.
- Nee? dan lege BK met afgeklopte ramen weer op ingelijste moerrooster zetten met dat ene raampje broed, zodat de bijen weer naar boven kunnen trekken zonder de moer.
- na 2 dagen optrekken (rust), die gefilterde, bovenste BK (zonder moer) naar de andere bijenstal verhuizen en met mijn witte Apideakastje met jonge, bevruchte moer met bias via de krantenmethode verenigen. Zelfde bijen en zelfde lijn!

2e fase

Wordt nog over nagedacht

!Piet
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Piet je doet veel te ingewikkeld.

1.- Zet nu de niet leggendmoer met volk op twee bakken.
2.- leg een rooster daarop een krant.
3.- Dan een volk met leggede moer -een broedbak groot- laat dit nu twee weken staan!
4.- Ga dan eens de overgebleven bijen afkloppen of,
5.- verplaats het "ondervolk" en leg een rooster op de bodem van de leggende moer zodat onverhoopt de niet leggende moer daar binnen kan vliegen.
Hans
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hoi Piet,
de laatste stap ontgaat mij even; je hebt het volk gefilterd; bak onder; leeggeslingerde honingkamer erop; moerrooster; broedkamer met het eene raam; krant apideakastje met leggende moer.
goed plan! dan zeg je:
na 2 dagen die BK naar de andere bijenstal verhuizen
welke broedkamer// het hele volk? waarom??
2e fase
Wordt nog over nagedacht
Zal er van afhangen of de veeniging lukt.
ben benieuwd naar de afloop,
hennie oes
Afbeelding
Piet Jager
Contacteer:

Hennie, die gefilterde, bovenste BK (zonder moer).
Waarom? Wel, het grote volk ( 2 broedkamers) is niet meer geschikt voor de heide-dracht. Ik maak van dat grote volk dus 2 nieuwe Buckfastvolken voor de inwintering.

Hans, ik wil weten hoe die niet-leggende moer er uitziet en om het bovenstaande antwoord aan Hennie!

!Piet
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Nou die kom je zelf tegen onder het rooster samen met een heleboel darren.
Heb je nooit een nog niet bevruchte moer gezien? daar lijkt ze op zelf met een hofstaat.
Hans.
Plaats reactie