Zwerm slaan vs zwerm scheppen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jan Gooijer
Contacteer:

Re: Zwerm slaan vs zwerm scheppen

Bericht door Jan Gooijer »

Beste mensen,
Mag ik nog even terugkomen op het vangen van zwermen?
Volgens mij is het scheppen van een zwerm de meest gangbare uitdrukking. Soms moet je een zwerm vegen bijvoorbeeld al die op een afrasteringspaal is gaan zitten. Als de zwerm hoog zit gebruik ik ook wel een groot schepnet op een lange stok. Dat schepnet is dan niet gemaakt van een net, maar van doek.
Vraag:Soms moet ik een zwerm meerdere keren scheppen. Dat kan als je de koningin niet hebt, maar ik heb de indruk dat het vaak komt omdat de kast niet geaccepteerd wordt.
De kast veeg ik meestal uit met gras, maar dat helpt blijkbaar niet voldoende. Gebruiken jullie veel uitgebouwde raat of ook veel kunstraat?
Groeten, Jan Gooijer.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Zwerm slaan vs zwerm scheppen

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jan,
Een zwerm,of het nu een oudemoerszwerm is of een Tuterzwerm,is in de natuur "gedoemd" opnieuw met ratenbouw te beginnen; zij zullen ook geen nest betrekken, dat al in gebruik geweest is. Alleen kunstraat aanbieden dus!!conclusie: een jongemoerszwerm alleen kunstraat geven; de moer moet nog bevrucht en kan toch nog niets beginnen; na minsten 3 dagen kan er bijgevoerd worden als de dracht het laat afweten. Een oudemoerszwerm kun je een of twee vers uitgebouwd, maar schoon raat aanbieden; kan ze onmiddellijk weer gaan leggen.
een kunstzwerm geef je vaak jong broed mee; die kunstzwerm vertrekt niet.
Als je een zwerm vrij de kast in laat lopen, zullen zij toch niet snel weer weggaan; als je de zwerm gedwongen in de kast zet, doe je verstandig dat 's avonds te doen en een nachtje de toegang afsluiten.
met groet,
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie