Oxaalzuur verdampen
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Oxaalzuur verdampen
Ja de straatje mul tellen drie is klein acht is groot.
De mul valt tussen de raten naar beneden en dat vormd "straatje" mul
Hans
De mul valt tussen de raten naar beneden en dat vormd "straatje" mul
Hans
-
- Contacteer:
Hallo Hennie,Hennie Peters schreef:
De beide levende volken hadden in een week tijd op ongeveer een kwart van de bodemplaat wasmul geproduceerd.
Kan iemand daar de sterkte van de volken uit afleiden ?
groet,
Hennie
Als je nog slechts op een kwart van de bodemplaat wasmul ziet, dan zal het in het algemeen niet om sterke volken gaan. Maar je weet dan nog niet exact hoeveel raten met bijen bezet zijn. En je zult het met me eens zijn dat het aantal met bijen bezette raten een maat is voor de sterkte van een bijenvolk.
Als je een bijenvolk tegen Varroa behandelt met oxaalzuur volgens de 'druppelmethode'
-
- Contacteer:
dag Lammert,
Ik ben tegenstander van de druppel of sproeimethode. Een van de redenen is het niet willen openen van de kasten in de winter.
Ik had gehoopt dat de grootte van het volk was af te leiden uit de oppervlakte van de wasmul (of de hoeveelheid) die in een week wordt geproduceerd. Dan zal ik dus tot het voorjaar moeten wachten om zelf te zien hoe groot het volk de winter uitkomt. Dit is pas mijn tweede winter met bijen. Hopelijk zal ik over een paar jaar de relatie kunnen zien tussen de wasmul en de sterkte van een volk.
groet,
Hennie
Ik ben tegenstander van de druppel of sproeimethode. Een van de redenen is het niet willen openen van de kasten in de winter.
Ik had gehoopt dat de grootte van het volk was af te leiden uit de oppervlakte van de wasmul (of de hoeveelheid) die in een week wordt geproduceerd. Dan zal ik dus tot het voorjaar moeten wachten om zelf te zien hoe groot het volk de winter uitkomt. Dit is pas mijn tweede winter met bijen. Hopelijk zal ik over een paar jaar de relatie kunnen zien tussen de wasmul en de sterkte van een volk.
groet,
Hennie
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Hennie,
ik heb eeb indicatie:

Dit volk is op 20 ramen ingewinterd; twee broedkamers op elkaar.
het bezet nu 5 volle straten; gezien de hoeveelheid mul zitten zij nog in beide bakken; onderbak en deel bovenbak; het volk beweegt van voor naar achteren. Als de winter voorbij is, zullen zij in de bovenbak op 8 ramen zitten; een redelijk sterk volk.
met groet,
hennie oes

ik heb eeb indicatie:

Dit volk is op 20 ramen ingewinterd; twee broedkamers op elkaar.
het bezet nu 5 volle straten; gezien de hoeveelheid mul zitten zij nog in beide bakken; onderbak en deel bovenbak; het volk beweegt van voor naar achteren. Als de winter voorbij is, zullen zij in de bovenbak op 8 ramen zitten; een redelijk sterk volk.
met groet,
hennie oes

-
- Contacteer:
dag Hennie,
Bedankt voor deze informatie.
De vlek op mijn bodemplaat was ongeveer even groot alleen de laag iets minder dicht. Hoe lang heeft deze lade onder de kast gezeten ?
groet,
Hennie
Bedankt voor deze informatie.
De vlek op mijn bodemplaat was ongeveer even groot alleen de laag iets minder dicht. Hoe lang heeft deze lade onder de kast gezeten ?
groet,
Hennie
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Dat werkt perfect een kamera, die laat zien wat Hennie Oes beschrijft.
Zat al te tekenen hoe zo iets er uit ziet.
Als ik inschat, de straatje mul = afgeknaagde wasdeksels van verzegelde cellen, zal de bodemla schoon zijn gemaakt/geweest na de laatste voedering.
Hans.
Zat al te tekenen hoe zo iets er uit ziet.
Als ik inschat, de straatje mul = afgeknaagde wasdeksels van verzegelde cellen, zal de bodemla schoon zijn gemaakt/geweest na de laatste voedering.
Hans.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Je zit er niet ver naast, Hans! Ik heb ze voor 1 september ingewinterd en ter controle van Varroa ( waarover volgende week) maakte ik de lade schoon op 3 oktober.
hennie oes

hennie oes

-
- Contacteer:
Vandaag 16-jan heb ik weer mijten geteld. Dinsdag, vijf dagen geleden dus, had ik een tweede keer oxaalzuur verdampt.Vandaag heb ik na precies een week de mijten geteld. Op de lade van het volk van mijn zoon Robert lagen 138 mijten. Een van mijn eigen kasten telde 109 dode mijten en een ander volk was dood. Er zat nog voldoende voer in, de bijen hadden echter de kast verlaten.
Op de plank bij Robert lagen dit keer 17 mijten, die van mijzelf telde 69 mijten. Bij de eerste keer verdampen waaide er blijkbaar teveel nevel uit de kast. De laatste keer had ik kieren dichtgeplakt met plakband, dat werkt dan blijkbar toch nog wat effectiever.
groet,
Hennie
-
- Contacteer:
Hallo Hennie,Hennie Peters schreef:Vandaag 16-jan heb ik weer mijten geteld. Dinsdag, vijf dagen geleden dus, had ik een tweede keer oxaalzuur verdampt.Vandaag heb ik na precies een week de mijten geteld. Op de lade van het volk van mijn zoon Robert lagen 138 mijten. Een van mijn eigen kasten telde 109 dode mijten en een ander volk was dood. Er zat nog voldoende voer in, de bijen hadden echter de kast verlaten.
Op de plank bij Robert lagen dit keer 17 mijten, die van mijzelf telde 69 mijten. Bij de eerste keer verdampen waaide er blijkbaar teveel nevel uit de kast. De laatste keer had ik kieren dichtgeplakt met plakband, dat werkt dan blijkbar toch nog wat effectiever.
groet,
Hennie
Jij hebt nu een aantal keren met oxaalzuur behandeld volgens de verdampingsmethode.
Hennie Kroeze heeft met oxaalzuur behandeld volgend de "druppelmethode" en daarbij veel mooie waarnemingen gedaan en geregistreerd. Zie zijn website. Uit zijn waarnemingen kunnen volgens mij heel goede conclusies worden getrokken.
Ikzelf heb met oxaalzuur behandeld volgens de "sproeimethode" en daarover zal ik vandaag of morgen de resultaten op het imkerforum inbrengen.
Heb jij ook de resultaten van jouw waarnemingen genoteerd, zodat je ook zichtbaar kunt maken hoe effectief de verdampingsmethode bij jou is gebleken en hoe noodzakelijk? Ik bedoel dan de resultaten van de tellingen voordat je de behandeling hebt uitgevoerd en de resultaten van de tellingen vanaf de behandeling(en).
Het zou mooi zijn om de resultaten van de verschillende "oxaalzuurmethoden" op het imkerforum te kunnen vergelijken.
Lammert van Beek
-
- Contacteer:
Lammert,
Ik had het graag dagelijks willen bijhouden en er mooie grafiekjes van willen maken. Maaaaar, ik heb mijn kasten niet thuis staan. Ze staan op ongeveer 8 km van huis en uitgebreide waarnemingen zijn daarom niet mogelijk. Vanmiddag heb ik de mijten geteld en gelijk de bodemplaat er weer onderuit gehaald.
groet,
Hennie
Ik had het graag dagelijks willen bijhouden en er mooie grafiekjes van willen maken. Maaaaar, ik heb mijn kasten niet thuis staan. Ze staan op ongeveer 8 km van huis en uitgebreide waarnemingen zijn daarom niet mogelijk. Vanmiddag heb ik de mijten geteld en gelijk de bodemplaat er weer onderuit gehaald.
groet,
Hennie