Oxaalzuur druppelen en mijten tellen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen en mijten tellen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Measuring is knowing!

Zo globaal zie ik een hele opvallende trend: twee imkers met een relatief lage mijtenval (en er zijn meer imkers die dit op het forum hebben) en twee imkers met een hoge mijtenval. Opvallend.
Dat kan vele oorzaken ten grondslag hebben. Ras bijen. Dichtheid imkers. Historie bestrijding (data vorige bestrijding), maar ook daaraan gerelateerd virulentie varroamijt/immuniteit bijen. De imker als 'rommelaar'. Etc.

Toch denk ik dat je ervan uit gaan kan dat de middeltjes die zijn toegepast moeten werken. Het een zal wat effectiever zijn als het andere. De middeltjes zijn meermalen getest. Om zeker te zijn zouden Lennard en Peter over een tijdje een nabehandeling kunnen doen met oxaalzuur. Blijft de mijtenval laag dan wijst er alles op dat er een soort tweespalt (met alle gradaties tussen de twee uitersten) in varroabesmetting is. Interessant.

j.p.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Yep!

Ik heb mijn bijen vorig jaar behandeld met oxaalzuur (verneveld) en reis nauwelijks met mijn volken. Mogelijk zijn de lage aantallen een langetermijneffect van deze werkwijze.

Dit jaar behandel ik ze ook. Vooral het mogelijke verschil tussen het "heide" volk en de rest vind ik interessant.

L
Peter Bal
Contacteer:

Bericht door Peter Bal »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Measuring is knowing!

Zo globaal zie ik een hele opvallende trend: twee imkers met een relatief lage mijtenval (en er zijn meer imkers die dit op het forum hebben) en twee imkers met een hoge mijtenval. Opvallend.
Dat kan vele oorzaken ten grondslag hebben. Ras bijen. Dichtheid imkers. Historie bestrijding (data vorige bestrijding), maar ook daaraan gerelateerd virulentie varroamijt/immuniteit bijen. De imker als 'rommelaar'. Etc.

Toch denk ik dat je ervan uit gaan kan dat de middeltjes die zijn toegepast moeten werken. Het een zal wat effectiever zijn als het andere. De middeltjes zijn meermalen getest. Om zeker te zijn zouden Lennard en Peter over een tijdje een nabehandeling kunnen doen met oxaalzuur. Blijft de mijtenval laag dan wijst er alles op dat er een soort tweespalt (met alle gradaties tussen de twee uitersten) in varroabesmetting is. Interessant.

j.p.
Tja,
ik vraag me af of het zinvol is om nogmaals met oxaalzuur te behandelen. Ik heb dit immers pas gedaan met het vermelde (lage) resultaat.
Ik imker nu een jaar of vier en heb slecht eenmaal een bij gezien met gedeformeerde vleugeltjes. En alle jaren dat ik behandeld heb met mierezuur was de mijtenval steeds erg laag.
Wellicht zijn er omgevingsfactoren die een rol spelen. (ik heb wel een pol tijm in de tuin staan[:o)]

Groeten,

Peter
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Peter, als je nog een keer wilt behandelen met oxaalzuur kan dat niet met druppelen. Dat doorstaan de volken niet. Je kunt alleen nog behandelen met verdampen.
Zelf heb ik op 9 dec. 2 volken gedruppeld en daar vallen nog steeds mijten. Vandaag (20e dag) had ik resp. 56 en 40 mijten in die volken. In het zwaarst besmette volk had ik t/m vandaag al totaal 1377 mijten. Dat is dus heel wat en de 1500 die ik als maximum aannam ga ik waarschijnlijk overschrijden.
Zodra de mijtenval praktisch stopt zal ik die volken nog een keer met verdamping behandelen. Ik hoop dat het kan voor half januari, want anders wordt het te laat en hebben ze al weer broed.
Albert
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Even nog een klein berichtje:

je hoeft geen wetenschapper te zijn om te zien dat de besmettingsgraad minder is dan in het beginstadium toen de varroa in begin 80 hier net kwam wonen. Ik heb met imkers gesproken die al sinds de 80er jaren imkeren en het beeld is duidelijk: tussen de ramen straten vol varroa na behandeling. Dat is beeld is nu verdwenen.
Er is toch echt een soort evenwicht opgetreden, al lijkt het evenwicht niet overal op te treden.

j.p.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Beste allemaal,
Allereerst een zeer gezond, en voorspoedig Nieuwjaar gewenst voor u en de uwen.

Vandaag heb ik mijn bijgewerkte tabel en grafieken op mijn page gezet. http://home.hetnet.nl/~kroese/ Ik heb de temperatuur grafiek toegevoegd. Er is namelijk een aardige invloed van de temperatuur te zien op de dagelijkse val van de mijten. Als de temperatuur rond de 10 Graden komt worden de bijen actief, er valt dan meer mul en ook mijten. Deze mijten zijn mogelijk al langer dood, en hebben ergens in een cel gelegen. (Albert noemde dit ook al eens)

Mij valt wel op dat het vallen van mijten per dag (gemiddeld) op dit moment nog 2 keer zo hoog is als de gemiddelde dag sterfteval voor de oxaal behandeling. Dit wijst op een lange nawerking van de oxaal bij de druppel methode. Bij het druppelen breng je alle werkzame stof op de bijen, IN het volk. Door de suiker oplossing nemen de bijen het op en verdelen het naar de andere bijen. Waarschijnlijk komen alle bijen hierdoor in kontakt met de oxaal.

Hoe is dat bij de verdamping methode? De kristallen zetten zich overal af, op de raten, door de hele kast, en ook op de buitenste bijen van de tros. Blijft het zuur op deze manier ook lang IN het volk. Kan er iemand iets roepen over de val 14 dagen na de behandeling, t.o.v. de natuurlijke val voor de behandeling?

Ook vind ik de val op dit moment bij de 6Ramers nog steeds erg hoog in verhouding tot de 10Ramers. Ik heb me al eens eerder afgevraagd of dit door nog aanwezig broed kwam. Ria merkte op broed te hebben geconstateerd bij (laat bevruchte) jonge moeren.

Groeten Hennie Kroese............
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Mijtenval na verdamping.

Ik heb de verdampingsmethode ongeveer 3 weken geleden toegepast.
Na 3 dagen lag de schuiflade bezaaid met wasmul en dode mijten, daarna is het wat kouder geweest en had ik afhankelijk van de buitentemperatuur flinke mijtenval.
Vandaag heb ik de schuiflade weer schoongemaakt en had op elke lade nog ongeveer 10 mijten terwijl de wasmul verspreid lag, dit in tegenstelling tot vorige week toen de wasmul erg compact onder de straatjes lag met ook wel een aantal mijten.
Er is m.i . een duidelijke relatie met de mijtval en de temperatuur na verdamping!
Kennelijk werken de bijen de dode mijten er ook uit.

Groet,

Roel
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Oxaalzuur druppelen en mijten tellen

Voorgeschiedenis: tijdens het vorig seizoen nam ik bij mijn volken (10 kasten) "als het zo uitkwam" darrenraat weg (plm. 1 honingraam per volk). Na de suikervoeding eind Augustus kregen zij Thymolplaatjes; begin oktober nam ik deze weg; geen overmatige mijtenval!
Tot mijn spijt (achteraf) heb ik mij, door alle verhalen over de duizenden mijten, die alsnog vallen als je oxaalzuur druppelt, laten overhalen alsnog de beestjes te plagen met de druppels oxaalzuur
( 3.7 proc.; 5 ml. per straat).
Het is nu veertien dagen later: ik kan de mijten op mijn vingers tellen!! Ik stop daar weer mee en ga op eigen manier verder.
hennie oes

Afbeelding
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Oude Essink schreef:
Tot mijn spijt (achteraf) heb ik mij, door alle verhalen over de duizenden mijten, die alsnog vallen als je oxaalzuur druppelt, laten overhalen alsnog de beestjes te plagen met de druppels oxaalzuur
( 3.7 proc.; 5 ml. per straat).
Het is nu veertien dagen later: ik kan de mijten op mijn vingers tellen!! Ik stop daar weer mee en ga op eigen manier verder.
hennie oes
Dag Hennie,
Jammer dat je na al die bestrijdingen(darreraat,thymol) niet eerst naar de dagelijkse mijtenval hebt gekeken. Je had dan kunnen zien dat het niet nodig was om ze met oxaal te plagen. Ook had je b.v. eerst 1 volk kunnen proberen om te zien of er veel valt. Blijkbaar zijn die andere bestrijdingswijzen afdoende geweest. Lesje voor volgend jaar.
Bij mij was er voldoende aanleiding(gezien de natuurlijke val) om oxaal toe te passen. Ik heb het hele bijenjaar niets gedaan, zelfs geen darreraat gesneden.(die heren heb ik hard nodig) Mij verbaasde het dat ik (weer) zoveel mijten had, ondanks de oxaal behandeling van vorig jaar. Mogelijk ben ik ze toen niet voldoende kwijt geworden.
Nietemin heb ik geweldige volken gehad afgelopen jaar. Ik heb wel een grote (zwarte) zwerm geschept, die blijkbaar flink besmet moet zijn geweest, gezien de mijtenval.
Volgend jaar ga ik misschien na de honing(half Augustus) een tussen behandeling met mierenzuur of thymol doen, om de winter bijen gezonder in de winter te laten gaan.
Het is niet nodig om alle mijten kwijt te raken, maar ze moeten wel onder een bepaald nivo gehouden worden.

Groeten Hennie kroese............
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoi Hennie,
Blijkbaar zijn die andere bestrijdingswijzen afdoende geweest. Lesje voor volgend jaar.
Inderdaad een lesje; de behandeling was niet nodig geweest.
Hartelijk dank voor je sympathieke reactie! [^][:)][^]
hennie oes
Plaats reactie