Maarten,
Ik woon in zuidlimburg en bij mij
doen ze het op de klei zeer goed.
Zie ze op een hoop plaatsen in de
voortuin, ook tussen bodembedekkers,
heb ze zeker weten daar niet gepoot.
Frits
Sneeuwklokje
Moderator: maartenkleijne
-
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Sneeuwklokje
Ze komen al weer de grond uit, dus nu heb ik nog een achterstallige vraag, Frits, over jouw grondsoort. Is het loss of lichte rivierklei? Het lijkt mij in Geulle in elk geval niet kalkarm en in de tuin bij jou voldoende humeus.
Een overvloed aan sneeuwklokjes in de tuin is een rijkdom waar de rest van het jaar de andere planten geen hinder van hebben. Alleen tussen vaste planten met een sterke zode leggen ze het loodje. Zelf zit ik op droog zand waar ze net niet dood gaan.
Ze worden commercieel gekweekt in bossen op kalkrijke duinen en geestgronden.
Een overvloed aan sneeuwklokjes in de tuin is een rijkdom waar de rest van het jaar de andere planten geen hinder van hebben. Alleen tussen vaste planten met een sterke zode leggen ze het loodje. Zelf zit ik op droog zand waar ze net niet dood gaan.
Ze worden commercieel gekweekt in bossen op kalkrijke duinen en geestgronden.
-
- Contacteer:
Re: Sneeuwklokje
Hennie,Oude Essink schreef: Tot vruchtzetting komt het bloempje zelden, omdat het voor bestuivers veel te vroeg in het jaar is
Voor zover ik weet is het sneeuwklokje een zelfbestuiver op het moment dat er geen bestuiving door insecten plaatsgevonden heeft. Grondsoort is wel heel belangrijk om de nieuwe bolletjes te laten ontwikkelen. Zware klei is niet zo goed, lichte zavel is het beste, ook humeuze zandgrond werkt goed. In de zon ontwikkelen de bolletjes slecht, ze willen graag een beetje bosachtig terrein.
Groet, Arjan