Varroa-resistente bijen eindrapport.
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Varroa-resistente bijen eindrapport.
Hoi Ria,
De Engelse versie van het rapport kun je waarschijnlijk ook krijgen bij Erik Österlund (één van de schrijvers) zijn e-mailadres luidt:
erik.osterlund.sbr(apenstaartje)biodlarna.org
Groeten.....
Gerard
De Engelse versie van het rapport kun je waarschijnlijk ook krijgen bij Erik Österlund (één van de schrijvers) zijn e-mailadres luidt:
erik.osterlund.sbr(apenstaartje)biodlarna.org
Groeten.....
Gerard
-
- Contacteer:
Ik weet niet hoe lang ze doorgaan met sperma van één dar. Ik praat niet over doorsnee imkers, maar over wat jij "vermeerderingsbedrijven" noemt. Hier noemen we het "koninginnetelers". Ik weet dat Sue Cobey maar met ongeveer 500 volken werkt en er al jaren mee bezig is, voor zover ik weet, heeft ze nog geen inteelt problemen met haar "gesloten teeltprogramma". De gewonen koninginnetelers kunnen hier vaak "geisoleerd bevruchten", zoals in Nederland op Schiermonnikoog. Je moet ook bedenken, dat hier (beroeps)imkers, bevruchte konniginnen aankopen of in een aparte stand zelf moeren kweken, een andere situati dan in Nederland dus. Hier zijn de afstanden veel groter.Piet Jager schreef: In een later stadium zal men echter weer over moeten gaan tot inseminatie met sperma van meerdere darren of tot ongecontroleerde paringen(F1-volken) om vitale volken te krijgen, want het bijenvolk functioneert nu niet optimaal. Je dient een aantal jaren oorspronkelijk materiaal van vermeerderingsbedrijven te betrekken, wil je optimaal profijt hebben van hun verworven eigenschappen, alvorens je hiervan gaat natelen. In die jaren kunnen de genen zich in jouw omgeving zich verspreiden en zich settelen in naburige moeren.
Wat bedoel je met "die anderen mede aanspoort tot een bepaalde aktiviteit "Piet Jager schreef: Als men het sperma gaat mengen ontstaan er meerdere subfamilies met diverse eigenschappen. Als prettige bijkomstigheid treedt er tussen de subfamilies dan ook nog een zekere interactie op, die anderen mede aanspoort tot een bepaalde activiteit.
!Piet
Patrick, ik heb gehoord, dat dat soort moeren nooit voor een produktievolk wordt gebruikt,omdat ze geen reuze broednesten maken. Maar ze zijn voor teeltdoelen heel goed te gebruiken. Voor produktiemoeren telen ze weer op de gewone manier verder.
Gerard, bedankt voor het adres !
vanuit de Peace River Vallei, Ria an den Berg
-
- Contacteer:
Je kent wellicht het spreekwoord: 'Zien eten, doet eten'Wat bedoel je met "die anderen mede aanspoort tot een bepaalde aktiviteit "
-
- Contacteer:
Ria,
Forsman, Tore
Introductionary study for breeding Varroa resistent bees
: final report / by Tore Forsman, Per Ideström and Erik
Österlund. - Mantorp : Swedish Beekeeping Association,
2004. - 27 s.
Forsman, Tore
Introductionary study for breeding varroaresistent bees :
preliminary report prior to circulation for comments / by
Tore Forsman, Per Ideström and Erik Österlund. -
Mantorp : Swedish Beekeeping Association, 2004. - 192
s. : ill.
!Piet
Forsman, Tore
Introductionary study for breeding Varroa resistent bees
: final report / by Tore Forsman, Per Ideström and Erik
Österlund. - Mantorp : Swedish Beekeeping Association,
2004. - 27 s.
Forsman, Tore
Introductionary study for breeding varroaresistent bees :
preliminary report prior to circulation for comments / by
Tore Forsman, Per Ideström and Erik Österlund. -
Mantorp : Swedish Beekeeping Association, 2004. - 192
s. : ill.
!Piet
-
- Contacteer:
Bedankt voor je uitleg, Piet. Maar een moer paart toch meestal met veel meer darren (tot 20 heb ik ooit gelezen) ?Piet Jager schreef: Een bijenvolk bestaat uit ca 8 sub-families.
Ik weet dat b.v. wat ze hier hygienisch gedrag noemen, het verwijderen van zieke larven, door twee factoren wordt bepaald. Er is een groep bijen die de cellen openmaakt,eentje die de larve verwijdert en een kleine groep die het alletwee noemt. Waarschijnlijk zijn dit dus drie subfamilies [:(]
Was het de bedoeling in het tweede stukje "final report" and preliminary report" als links werken ?
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
-
- Contacteer:
Ria,Was het de bedoeling in het tweede stukje "final report" and preliminary report" als links werken ?
Ze werken uiteraard niet als links, maar ik wilde je even attenderen op het feit dat er 2 aparte, engelstalige uitgaven zijn te verkrijgen bij de Zweedse Bijenhouders Vereniging: Website : http://www.biodlarna.se
Het eindrapport telt 27 blz.
Het basisrapport met commentaren telt 192 blz. met illustraties
Bevruchting door 8 of 20 darren?
Wie het weet, mag het zeggen..!
In elk geval door meerdere darren.
Maakt 8 of 20 veel uit?
!Piet
Hallo Ria, de namen van de personen die jij noemt zijn met hun onderzoek of met hun commentaar opgenomen in het rapport.
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo Piet,
In bovenstaande discussie leg je hele fundamentele dingen uit over een stuk erfelijkheidsleer van de bijen.
Ik ben hier eigenlijk wel erg in geintereseerd.
Is hierover een goed boek te krijgen in het nederlands engels of duits maakt niet uit, maar ik zou er graag meer over willen weten.
graag je advies.
Groeten Harmen
In bovenstaande discussie leg je hele fundamentele dingen uit over een stuk erfelijkheidsleer van de bijen.
Ik ben hier eigenlijk wel erg in geintereseerd.
Is hierover een goed boek te krijgen in het nederlands engels of duits maakt niet uit, maar ik zou er graag meer over willen weten.
graag je advies.
Groeten Harmen
-
- Contacteer:
Heb je al eens gekeken op:
http://members.chello.nl/~a.jager1/bijen/
bij:
- Vererving
- Selectie..!
- Diversen: Nieuwe aanpak varroabestrijding..!
!Piet
http://members.chello.nl/~a.jager1/bijen/
bij:
- Vererving
- Selectie..!
- Diversen: Nieuwe aanpak varroabestrijding..!
!Piet
-
- Contacteer:
Ria schrijft:
!Piet
Rothenbuhler heeft ontdekt dat hygiënisch gedrag op twee genen berust. Wanneer beide genen in dubbel recessieve vorm in een volk aanwezig zijn, dan wordt ziek broed herkend en verwijderd.Ik weet dat b.v. wat ze hier hygiënisch gedrag noemen, het verwijderen van zieke larven, door twee factoren wordt bepaald. Er is een groep bijen die de cellen openmaakt en eentje die de larve verwijdert en een kleine groep die het alle twee noemt. Waarschijnlijk zijn dit dus drie sub-families
!Piet